اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه تبریز: موافق تفاهم‌نامه نیستم

رئیس دانشگاه تبریز گفت: باید شرایط حمایت از نخبگان کشور و مراکز علمی فراهم شود و این ظالمانه است که موجب دلسردی این افراد شویم.

رئیس دانشگاه تبریز: موافق تفاهم‌نامه نیستم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صفر نصراله‌زاده در کنفرانس خبری دستاوردهای قرارگاه خاتم الانبیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 13 محصول نوآورانه در پردیس دانشگاه تبریز توسط نخبگان ارائه شده و قبلا هم عنوان کرده بودم در دانشگاه تبریز نخبه‌هایی هستند که باید از آنها حمایت کنیم تا بتوانند نقش بیشتری در نوآوری و استفاده از خلاقیت‌های خود داشته باشند؛ این ظالمانه است که موجب دلسردی آنان شویم، چرا که قطعا جامعه از اقدامات علیه نخبگان متضرر خواهد شد. وی گفت: ‌دانشگاه تبریز در یک سال گذشته ۲۰۰ رتبه جهانی بالا آمده و در پژوهش نیز از ۳۵۰ دانشگاه پیشی گرفته است. از سوی وزارت علوم به عنوان بهترین دانشگاه از لحاظ فن‌آوری و پژوهش معرفی و تمام این دستاوردها با تلاش نخبگان دانشگاه تبریز به دست آمده است. 

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: به زودی مرکز نوآوری دانشکده فیزیک راه‌اندازی می شود؛ قبلا نیز در دانشکده‌های مختلف چنین مرکزی افتتاح شده است، و تمام تلاش‌مان این خواهد بود که دانشگاه را به سمت نوآوری و پژوهش سوق دهیم.

نصراله‌زاده تصریح  کرد: دانشگاه تبریز، دانشمند یک دهم درصد را دارد  و دولت عربستان پیشنهاد ۷۲ هزار دلاری به آنان پیشنهاد می‌دهد اما در ایران فیش حقوقی نخبه ما در اسفندماه که علاوه‌بر فوق شامل پاداش و عیدی، حق پژوهش و موارد دیگری است را علم کرده و در فضای مجازی پخش می‌کنند. این اقدامات به علم و دانشگاه و نخبگان کشور ضربه می زند.

رئیس دانشگاه تبریز متذکر شد: دانشگاه تبریز از لحاظ بودجه وابسته به وزارت علوم است و بخش عمده‌ای از آن صرف حقوق اساتید و کارکنان می‌شود و مبلغ کمی برای برای پژوهش و توسعه باقی می‌ماند؛ در حالیکه برای تکمیل پروژه‌ها  ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که از بودجه چند سال دانشگاه بیشتر است، برای همین جهت تامین بودجه برای تکمیل پروژه‌هایی مثل احداث ۸۰۰ واحد متاهلی در دانشگاه تبریز و خلعت‌پوشان اقدام به ولدسازی  نمودیم.

وی بیان داشت: بعضی از محصولاتی که در دانشگاه تبریز تولید می‌شوند کاربرد نظامی ندارند؛ اما می‌تواند در بخش‌های نظامی به شکل دیگری مورد استفاده ویا زمینه‌ساز تولید محصولات دیگر شوند. محصولات فن‌آورانه ای که در دانشگاه تبریز تولید می شوند علاوه بر کیفیت مناسب، قیمت پایین‌تری داشته و از خروج ارز از کشور هم جلوگیری می‌کنند.

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: قبل از حضور من، ارتباط زیادی با قرارگاه خاتم الانبیا نداشتیم که خوشبختانه امروز حجم همکاری‌ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و شخصا موافق تفاهم‌نامه نیستم و بهتر است بجایش قرارداد منعقد شود.  تفاهم‌نامه‌هایی که برای رفع تکلیف و کارهای تبلیغاتی هستند به چه دردی می خورند؟

وی ادامه داد: در روابط بین‌المللی و دیپلماسی علمی بعد از دانشگاه تهران، دوم هستیم و ۲۰۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های خارجی داریم که اگر عمل می‌شد الان از خیلی از دانشگاه ها پیش بودیم.

نصراله‌زاده تاکید کرد: نزدیک‌ترین ارتباطات را با دانشگاه های ترکیه داریم و نماینده دانشگاه ایران در طرح توبیتاک هستیم و حدود ۶۵ طرح با مشارکت دانشگاه‌های ایران ثبت و فراخوان‌ها هم داده شده است و دانشگاه آزاد و علوم پزشکی هم اخیرا وارد این طرح‌ها شدند.

پایان پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول