اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ورود دریاچه‌های «سوداچیه» به فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی

زنجیره دریاچه‌های «سوداچیه» واقع در جمهوری «قره قلپاقستان» به طور رسمی در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی قرار گرفت.

ورود دریاچه‌های «سوداچیه» به فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، زنجیره دریاچه‌های «سوداچیه» واقع در جمهوری «قره قلپاقستان» به طور رسمی در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی قرار گرفت.

وزارت اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان تمام اقدامات مربوط به تهیه و ارائه اسناد رسمی در مورد قرار دادن زنجیره دریاچه‌های «سوداچیه» در فهرست تالاب‌های مهم بین المللی و همچنین قرار گرفتن در فهرست «رامسر» را تکمیل کرده است. زنجیره دریاچه‌های «سوداچیه» در فهرست با شماره 2522 به طور رسمی ثبت شده است.

گفتنی است، پیشتر ازبکستان زنجیره دریاچه های «سوداچیه» را که در جمهوری «قره قلپاقستان» واقع است، یک تالاب مهم بین‌المللی اعلام کرد. هم اکنون دریاچه‌ها با مرزهای معین طبق ماده 2.1 کنوانسیون «رامسر» به طور رسمی در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر تعداد کل تالاب‌های مهم بین‌المللی در جمهوری به 4 تالاب رسیده است و مساحت این مناطق هم اکنون به 674 هزار و 400 هکتار می‌رسد.

شایان ذکر است که در گزارش دبیرخانه کنوانسیون تاکید شده قرار گرفتن زنجیره دریاچه‌های «سوداچیه» در فهرست نشانه پایبندی ازبکستان به اجرای کنوانسیون «رامسر» است که با هدف حفاظت و استفاده پایدار از مهمترین تالاب‌های جهان انجام می‌شود .

هدف از این سند توسعه و حفظ شبکه بین‌المللی تالاب‌ها است که برای حفاظت از تنوع زیستی جهانی و توسعه پایدار زندگی بشر مهم است.

گفتنی است «سوداچیه» خلیجی از دریاچه آرال بود که در سال‌های 1960 میلادی به عنوان چهارمین دریاچه بزرگ جهان شناخته می‌شد. در ماه می سال جاری میلادی زنجیره دریاچه‌ها چهارمین منطقه ازبکستان شد که در فهرست تالاب‌های مهم بین‌المللی «رامسر» قرار گرفت. پیشتر دریاچه «دنگیزکول» (2001)، زنجیره دریاچه‌های «آرناسای» (2008)، مخازن آب «توده کول» و «قویمازار» (2020) در آن فهرست قرار گرفتند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول