اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انصراف 7هزار نفر از تشکیل پرونده قضایی در فارس پس از دریافت مشاوره

رئیس کل دادگستری فارس گفت: هفت هزار نفر در استان فارس با دریافت خدمات مشاوره ای از ایجاد پرونده قضایی منصرف شدند.

انصراف 7هزار نفر از تشکیل پرونده قضایی در فارس پس از دریافت مشاوره

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی از ارائه مشاوره‌های تلفنی در راستای تسهیل دسترسی مردم به کارشناسان حقوقی، خبر داد و گفت: استفاده از راهنمایی‌های آنان و کاهش پرونده‌های قضایی در دستور کار جدی دادگستری استان قرار دارد.

وی افزود: با راه اندازی سامانه ۱۲۹ در سال گذشته این سامانه در سطح استان ۱۷ هزار و ۷۴۰ مشاوره، حقوقی و قضایی را به مخاطبان ارائه کرده است.

ثبت 12 هزار و 650 تماس برای دریافت مشاوره حقوقی

حجت الاسلام والمسلمین موسوی تاکید کرد: از زمان آغاز به کار سامانه مشاوره تلفنی ۱۲۹ با احتساب میانگین ۶۰ تماس روزانه با مشاوران، تعداد ۱۲ هزار و ۶۵۰ تماس جهت دریافت مشاوره حقوقی و روانشناسی و ارائه خدمات تلفنی با این سامانه تماس گرفتند.

رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: راهنمایی و ارشاد این افراد توسط کارشناسان با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری انجام شده است.

وی از بهره‌برداری چهار هزار و ۹۰ نفر از تماس گیرندگان از مطالب و پیام‌های از پیش ضبط شده حقوقی در این سامانه خبر داد و افزود: تعداد یک هزار تماس نیز در بخش انتقادات و پیشنهادات توسط شهروندان ارسال و ثبت شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با تأکید بر اینکه ارتباط دو سویه با مردم سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مراجعان را تقویت می‌کند، اظهار امیدواری کرد: با فراهم شدن ملزومات و امکانات بیشتر و بهره‌مندی از سایر خطوط مرکز، ارایه خدمات حقوقی و روانشناسی، با ۳۰ کارشناس توسعه و افزایش می‌یابد که این امر کیفیت ارائه خدمت در قالب این سامانه را افزایش خواهد داد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص برنامه‌ها و خدمت‌رسانی سامانه تلفنی ۱۲۹ افزود: این سامانه از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس به منظور ارائه خدمات رایگان و با بهرمندی از ظرفیت مرکز وکلا قوه قضاییه استان، کانون وکلا دادگستری، بسیج حقوق‌دانان استان و کلینک‌های روانشناسی جهت ارائه خدمات حقوقی و روانشناسی با انجام مشاوره تلفنی حقوقی و روانشناسی توسط کارشناسان و وکلای مجرب و همچنین مطلع از مسایل حقوقی طرحی و تدوین شد و با شنیدن مطالب از پیش ضبط شده در حوزه قرارداد‌ها، ملک و املاک، خودرو، حقوق خانواده، امورحسبی و سرپرستی، اطفال و نوجوانان و مشاهده انواع نمونه دادخواست‌ها و درخواست‌های حقوقی، لوایح و فرم‌های قضای، آرای اصداری، استفتائات مراجع اعظام، آرای وحدت رویه، نظریات مشورتی قوه قضاییه، بخشنامه‌های قوه قضاییه به ارائه خدمت می‌پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه بیان کرد: رسالت این مرکز ارائه خدمات معاضدتی است و نقش آن در کاهش پرونده‌های ورودی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم غیر قابل انکار است.

انصراف بیش از ۷ هزار نفر از تشکیل پرونده قضایی  پس از دریافت مشاوره 

وی با اشاره به این نکته که طبق آمار‌های موجود در طی این مدت بیش از ۷ هزار نفر از تماس گیرندگان پس از دریافت مشاوره از تشکیل پرونده قضایی منصرف شده یا با راهنمایی کارشناسان سایر مسیر‌های قانونی را برای احقاق حقوق خود در پیش گرفته‌اند، گفت: این آمار نشان دهنده ظرفیت بالای مشاوره‌های تخصصی در راستای کاهش پرونده‌های قضایی است.

 

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه به برخی از اهداف این سامانه اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار از سوی مرکز آمار و انفورماتیک دادگستری استان در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته، ۲.۳ درصد از دادخواست‌ها و شکواییه‌ها تصحیح شده و به نحو صحیح مطرح شده است و این اقدام منجر به کاهش صدور اخطاریه‌های رفع نقص از ناحیه محاکم قضایی و در نهایت سبب کاهش صدور قرار‌های ابطال دادخواست و رد دادخواست شده است.

آثار مثبت ارائه مشاوره‌های کارشناسی از طریق سامانه تلفنی ۱۲۹

در پایان حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی به یکی دیگر از آثار مثبت ارائه مشاوره‌های کارشناسی از طریق سامانه تلفنی ۱۲۹ اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این مشاوره‌های تخصصی به احیای سنت حسنه صلح و سازش و اصلاح ذات‌البین با هدایت طرفین و ارجاع آنان به مراکز صلح و سازش، داوری، شورای حل اختلاف، مصلحین قرآنی و سایر مراجع شبه قضایی کمک کرده به نحوی که اقدامات کارشناسان زمینه ساز حل و فصل و رفع اختلاف در ۷ پرونده شده است و در حال حاضر این فرایند در خصوص سه فقره پرونده دیگر نیز در حال انجام است.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول