اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ترویج نماسازی سنتی در روستاهای قوچان برای حفظ اصالت و هویت

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قوچان گفت: برای اولین بار ایجاد نمای سنتی در ساخت خانه‌ها به‌جای نماهای سنگی برای یکی از روستاهای این شهرستان صورت گرفته است تا اصالت و هویت روستایی حفظ‌شده و از نماهای سنگی که قرابت با سنت قدیم ندارد فاصله گرفته شود.

ترویج نماسازی سنتی در روستاهای قوچان برای حفظ اصالت و هویت

عزیز ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به اینکه باید بافت و اصالت خانه‌های روستایی در کنار بازسازی و اصلاح هندسی معابر و خیابان‌ها حفظ شود، اظهار کرد: برای اولین بار و به‌صورت پایلوت اجرای نمای سنتی در خانه‌های روستای عمارت این شهرستان در دستور کار قرار گرفت که شاید در نگاه اول بیننده احساس کند کاه‌گل بوده اما در اصل ترکیب خاصی از سیمان به کار گرفته‌شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که در استفاده از این ترکیب خاص به دنبال حفظ حالت سنتی و روستایی آن منطقه بوده‌ایم، گفت: مهم‌ترین مسئله در اجرای این کار حفظ اصالت و بافت روستایی خانه‌ها در کنار اصلاح و بازسازی معابر بوده است که می‌تواند به الگویی برای دیگر روستاهای این شهرستان نیز تبدیل شود و دهیاران نیز پای‌کار اجرا بیایند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قوچان یادآور شد: این کار باید در سطح روستاهای این شهرستان نهادینه شود تا به‌جای استفاده از نماهای سنگی که با اصالت بومی و محلی قرابتی ندارد فاصله گرفته و نما و سنت‌های قدیم نهادینه شود.

وی با گلایه نسبت به اینکه تاکنون در روستاهای هدف گردشگری همچون برسلان، شمخال و... این شهرستان کاری درزمینه حفظ اصالت و فرهنگی بومی و روستایی صورت نگرفته است،  بیان کرد: برای ۱۳ روستا پیشنهاد ایجاد سنگ‌فرش و... داده که برای روستای شمخال در منطقه مرزی باجگیران اعتبار مصوب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است تا پس از اجرا الگویی برای دیگر روستاهای هدف گردشگری شود.

ابراهیمی یادآور شد: انجام این‌گونه اقدامات برای حفظ و اصالت روستا ابزاری بسیار مهمی است که علاوه بر تثبیت ماندگاری در سطح روستاها موجب بازگشت می‌شود.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول