اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مرگ‌های شوم گردوی تویسرکان

36 مرگ دردناک، راز هولناک امسال شهر گردوی ایران است.

مرگ‌های شوم گردوی تویسرکان

به گزارش خبرگزاری فارس، 36 نفر امسال و 36 نفر پارسال از درخت‌های گردوی همدان پرت شدند. این فقط آمار کشته‌های گردوتکانی در یکی از 4 استان گردوکار ایران است.

درخت گردو 15 تا 40 متر رشد می‌‌کند، یک ساختمان 5 طبقه تقریبا 23 متر است؛ درخت گردو می‌تواند اندازه یک ساختمان 10 طبقه ‌شود. گردوچین باید در ارتفاع زیاد روی شاخه‌ بایستد و با چوب بلند به گردو‌ها ضربه بزند؛ اما ذات پوست درخت گردو لغزنده است با احتمال پرت شدن بیشتر.

مرگ گردوچین‌ها دردناک است؛ «مثل از تو له شدن؛ نتیجه اش یا مرگ است یا برای همیشه معلول شدن.» این را پیرمرد باغدار مسن که مرگ چند نفر را پای درخت گردو دیده می‌گوید.

نحوه کمک‌‌کردن سرنوشت‌ساز است چون استخوان خرد شده یک حرکت سریع و نابجا تا پاره کردن نخاع فاصله دارد

ایران دومین تولیدکننده خشکبار گردو در جهان است در عین حال میزان قابل توجه از تلفات، فوتی، ضایعه نخاعی و معلول را در این صنعت دارد؛ فقط در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان فرعی تولید گردو، 1 نفر از هر 5 معلول، میوه‌چین و اغلب آنها گردوتکان بوده‌اند.

هر سال شهریور تا مهرماه که فصل چیدن گردوست و بیشترین تلفات درخت گردو در کشور ثبت می‌شود.

مدیر وقت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان حبیب معصومی بی‌توجهی به مسائل ایمنی را علت سوانح گردوتکانی دانسته و می‌گفت که بارها گفته‌ایم حتما مجهز به کمربند مهاری، کلاه ایمنی و کفش مناسب باشند. به دلیل بالارفتن دست‌مزد کارگر، افرادی بالای درخت می‌‌روند که حتی «تخصص و تحمل بدنی ارتفاع را ندارند»، برخی در سن بالا هستند یا فشار خون و دیابت یا اعتیاد دارند. کشاورزها از دستگاه‌های مکانیزه استفاده نمی‌کنند چون فکر می‌کنند دستگاه، درخت را خشک می‌کند.

«شیکر» با تکان دادن درخت در 30 ثانیه گردوها را می‌ریزد

معاون اتاق اصناف کشاورزی همدان علیرضا فتحی که از باغداران گردو در تویسرکان است، می‌گوید ما هم می‌دانیم که در کشورهای توسعه‌یافته برداشت گردو مکانیزه شده اما دستگاه‌ گردوتکان در باغ‌ سنتی، قابل استفاده نیست و باغ‌ها باید اصلاح شوند و درخت‌ها به جای بلند شدن، در سطح رشد ‌کنند.

گردوچین‌ها در یک ماهه موعد برداشت، هر روز ریسک می‌کنند

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان، حجت الله شهبازی می‌گوید که کشاورزان سنتی طی سال‌ها با هرس شاخه‌های درخت‌ گردو، «درخت را به تیر برق تبدیل کرده‌اند» اما با روش‌‌های جدید می‌توان درخت را کوتاه‌تر و حتی پربارتر کرد. در یک روش، تاج درخت تعویض می‌شود اما تنه و ریشه درخت می‌ماند. یک روش دیگر، پیوند ژن مرغوب‌ و کاشت نهال پیوندی است که 5 ساله 2 برابر بار می‌دهد.

گزارش از: فاطمه سامعی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول