اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

حفظ بازار صادرات ایران به عراق در گرو حذف ارز دو نرخی‌ در این کشور

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: برای حفظ تجارت با عراق باید چاره‌ای برای رفع دو نرخی بودن ارز در عراق بیاندیشیم ‌و این مشکل که تجار آن‌ها در تجارت با ما باید از ارز بازار آزاد استفاده کنند را باید رفع کنیم.

حفظ بازار صادرات ایران به عراق در گرو حذف ارز دو نرخی‌ در این کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جهانبخش سنجابی شیرازی امروز در سومین نشست شورای سیاست‌گذاری‌های همکاری‌های ایران و عراق اظهار داشت: بودجه ۲۰۲۳ سالانه کشور عراق به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار تصویب شد که در بخش پروژه‌های عمرانی ۶۵ درصد رشد داشته است و گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ هم تقریبا همین بودجه برای کشور عراق در نظر گرفته می‌شود.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: درآمد نفتی عراق در برخی از ماه‌ها از ۱۱ میلیارد دلار نیز بیشتر می‌شود و بنابراین تمام این موارد و قانون نسبتا مترقی سرمایه‌گذاری کشور عراق فرصت‌های خوبی تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک را برای ما فراهم می‌سازد.

 وی با بیان اینکه در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ صادرات خدمات فنی و مهندسی ما رشد بسیار خوبی داشت اظهار داشت: اگر از تجربیات آن دوره استفاده کنیم و همچنین در تجارت با عراق خود را به روزرسانی کنیم می‌توانیم بخشی از بودجه‌های عمرانی در عراق را تبدیل به کار برای شرکت‌های ایرانی کنیم.

سنجابی شیرازی به برخی چالش‌های تجارت به عراق اشاره کرد و گفت: براساس سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا تجار عراقی نمی‌توانند برای تجارت با ایران و کشورهای روسیه و سوریه از ارز رسمی استفاده کنند و این موضوع از سال گذشته ایجاد شده و به عبارتی نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات نفت را در تجارت با ایران استفاده کنند و باید از ارز آزاد استفاده کنند که در مواردی تفاوت نرخ این دو ارز بین ۸ تا ۲۰ درصد است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: همچنین تعدادی ازبانک‌هایی که در چارچوب تحریم‌های آمریکا عمل نکرده‌اند از سهمیه تخصیص ارز خارج شده‌اند و لذا بانک مرکزی عراق توزیع ارز در بازار عراق را محدود و از ۲۰۰ میلیون دلار به ۵۰ میلیون دلار رسانده است.

وی بیان داشت: از ژانویه ۲۰۲۴ نیز بانک مرکزی عراق مصوب کرده برای معاملات داخلی خرد و کلان باید از پول رایج این کشور یعنی دینار باید استفاده شود و نباید از ارز استفاده کرد که این موضوع نیز مشکلاتی را برای تجار ما در عراق بوجود می‌آورد.

سنجابی شیرازی بیان داشت: برای حفظ تجارت با عراق باید چاره‌ای برای رفع دو نرخی بودن ارز در عراق بیاندیشیم ‌و این مشکل که تجار آن‌ها در تجارت با ما باید از ارز بازار آزاد استفاده کنند را باید رفع کنیم.

وی گفت: همچنین باید از فرصت‌های ناشی از افزایش درآمدهای نفتی و رشد بودجه عراقی استفاده کنیم تا زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی ما فراهم شود.

وی بیان داشت: فعلا ضرباهنگ صادرات ما به عراق تصاعدی است، ضمن اینکه عراقی‌ها جایگزینی برای کالاهای وارداتی ما به این کشور نیافته‌اند، لذا اگر به رفع چالش‌ها نپردازیم ممکن است این بازار مهم صادراتی را از دست بدهیم.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول