اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

‌مصباحی‌مقدم: تثبیت بازار ارز ‌با ابزار مرکز مبادله انجام شد نه ارزپاشی

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت بدون ارزپاشی مدیریت بازار ارز و قیمت دلار را انجام می‌دهد، گفت: بانک مرکزی در حال مدیریت بازار ارز از طریق مرکز مبادله ارز و طلا است.

‌مصباحی‌مقدم: تثبیت بازار ارز ‌با ابزار مرکز مبادله انجام شد نه ارزپاشی

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در گذشته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، به ارزپاشی روی می‌آورد. یکبار این اتفاق در سال 96 رخ داد که 18 میلیارد دلار ارز به بازار وارد شد تا از نوسانات قیمت دلار جلوگیری کنند، اما نتوانستند بازار ارز را مدیریت کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیش از آن نیز 50 تن طلا به صورت سکه وارد بازار شد اما نتوانستند قیمت سکه و ارز را کنترل کنند.

وی ادامه داد: در دوره فعلی مدیریت در بانک مرکزی شاهد کنترل درست بازار ارز هستیم، در این دوره پول پاشی و ارزپاشی نیز در بازار صورت نگرفته است.

* مدیریت بازار ارز ابتدا‌ از طریق مرکز مبادله ارز و طلا

مصباحی مقدم تاکید کرد: اطلاعاتی که بنده دارم نشان می‌دهد، بانک مرکزی در حال مدیریت بازار ارز ابتدا‌ از طریق مرکز مبادله ارز و طلاست، در این مرکز، عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان در این بازار حضور دارند و عرضه و تقاضاست که قیمت ارز را تعیین می کند نه ارزپاشی توسط بانک مرکزی.

این اقتصاددان تصریح کرد: طی روزهای گذشته مشاهده شده که برخی از رسانه ها و کارشناسان مدعی شده‌اند که دولت در حال سرکوب قیمت ارز است که حرف نادرستی است.

مصباحی‌مقدم افزود: سرکوب قیمت ارز زمانی معنی پیدا می‌کند که نرخ ارز به صورت طبیعی تمایل به افزایش داشته باشد و دولت و بانک مرکزی از آن جلوگیری کند. این اتفاق در شرایط فعلی اصلا معنا پیدا نمی‌کند.

 

گفت‌‌وگوی فارس با غلام‌رضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

در روزهای گذشته، برخی افراد و رسانه‌ها تحلیل‌هایی از کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، این در حالیست که محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید: «در سنوات گذشته نیز در طول سال ذخایر خارجی بانک مرکزی تعدیل شده است».

کارشناسان اقتصادی معتقدند تعدیل ذخایر خارجی بانک مرکزی دلایل مختلفی دارد و اصلا به معنی ارزپاشی بانک مرکزی نیست.

در همین زمینه شیریجیان می‌گوید که یکی از دلایل تعدیل ذخایر خارجی بانک مرکزی این بود که دولت سال گذشته سهمی از ذخایر صندوق توسعه ملی استقراض کرد و ریال آن را از بانک مرکزی تحویل گرفت که ارز آن امسال عرضه شد.

دلیل دیگر کاهش ذخایر خارجی به واسطه دسترسی به منابع ارزی بود که در سال‌های گذشته ریال آن به دولت داده شده بود اما ارز آن مسدود ماند و با آزادسازی این منابع، ارز به واردکنندگان تخصیص داده شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول