اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قزوین

گفتگو تفصیلی| سبحانی فر: نظرسنجی نهایی شورای ائتلاف قزوین توسط مرکز انجام می‌شود

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان قزوین گفت: پس از طی روندی که اعلام شده، اسامی ۴ نفر به تهران ارسال می‌شود تا با نظرسنجی توسط یک موسسه معتبر کشوری، لیست دو نفره حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک مشخص شود و در این مسیر استان دخالتی در نظرسنجی ندارد.

گفتگو تفصیلی| سبحانی فر: نظرسنجی نهایی شورای ائتلاف قزوین توسط مرکز انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احزاب سیاسی ارتباط تنگاتنگی با تمام وجوه سیاست و به ویژه انتخابات دارند. احزاب با سازمان دادن به اندیشه ها و گرایش های سیاسی موجود در جامعه در عین حالی که عامل تقسیم کردن و متشکل ساختن مردم به شاخه ها و بخش های گوناگون هستند، عامل نزدیک شدن و تلفیق خرده گرایش های فردی و اجتماعی در قالب دکترین ها، ایدئولوژی ها و یا نظامهای اندیشه ای کم و بیش منسجم می باشند.

این اقدامات طبعاً به مبارزه های انتخاباتی ابعاد عمیق تری می بخشد و معنی و مفهوم موضوعات مورد مبارزه را از شکل فردی و گاهی سطحی خارج کرده و به آن رنگ و بوی فلسفی، اجتماعی و فرهنگی می افزاید و به صورت مسائل سازمان یافته تر به بازار سیاست عرضه خواهد کرد.

با توجه به حدود سه ماه مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای آشنایی با فضای سیاسی استان قزوین در خصوص آغاز تکاپوی احزاب و فراهم کردن بسترهای انتخابات برای احزاب از سوی مسوولان با «رضا سبحانی‌فر» دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان قزوین گفت‌وگوی تفصیلی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه چندین سال در استان قزوین مسوولیت اجرایی و کنشگری سیاسی داشته اید، در حال حاضر شرایط و فضای سیاسی استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در آستانه انتخابات فضای سیاسی در کشور و به تبع آن در استان‌ها نسبت به شرایط عادی اندکی متفاوت می‌شود و آرایش سیاسی و انتخاباتی به خود می‌گیرد که استان قزوین هم از این موضوع مستثنا نیست و در حال حرکت به سمت آرایش سیاسی فراگیرتری هستیم.

احزاب تا آن جا که اطلاع دارم از حالت خمودگی خارج شدند و در حال برگزاری جلسات هستند، جریان‌های سیاسی هم فعال شده‌اند و رایزنی‌ها در حال انجام است.کاندیداهای احتمالی در حال تشکیل محافل و یارگیری هستند و جریان‌های سیاسی جبهه ای در حال بازسازی‌های لازم هستند.

متاسفانه بحث احزاب به رغم اینکه فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند هنوز نمود بیرونی آنها وجود ندارد که این موضوع به آسیب شناسی احزاب و جریان‌های سیاسی برمی‌گردد که فصلی هستند و عمدتا در نزدیکی انتخابات فعال هستند.گرچه در طول زمان و سال باید بتوانند فعالیت کنند و در ایام انتخابات مجبور نشوند به بازسازی بپردازند.در کل به نظر می‌رسد به سمت گرم شدن فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی پیش می‌رویم.

اما تا این لحظه از فضای سیاسی موجود راضی نیستم و احساس می‌کنم در مقایسه با انتخابات گذشته (سال ۱۳۹۸) کمی عقب هستیم و هنوز تنور انتخابات گرم نشده است.

به نظر شما دلیل اینکه هنوز فضای انتخاباتی در استان گرم نشده، چیست؟

شاید یکی از دلایل این باشد که در آن مقطع در آستانه جابه‌جایی دولت قرار داشتیم و مجلس داشت پوست اندازی می‌کرد و برآوردهایی بود که مجلس متفاوت تری نسبت به دیدگاه های سیاسی داشت رقم می‌خورد و جریان‌ها زودتر کار را شروع و منسجم تر عمل می‌کردند و احساس می‌شد فضای انتخاباتی و رقابتی متفاوت تر بود.

برخی تصورشان شاید این باشد که رقابت‌ها درون گفتمانی باشد و زیاد ضرورتی ندارد، شاید مسایل اقتصادی و مشکلات موجود بی‌تاثیر نباشد البته برآوردهای بنده مثبت است. قطعا در روزهای آینده فعالیت‌ها گسترش می‌یابد و جبهه بندی ها و آرایش‌های سیاسی ملموس‌تر و شفاف تر خواهد شد.

در مسیر داغ شدن تنور انتخابات، آیا تایید صلاحیت‌ها می تواند در تحقق این مهم تاثیر گذار باشد؟ عملکرد هیات های اجرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اقدامات خوبی در اصلاح قانون انتخابات صورت گرفته که می‌توانست فضا را خیلی بازتر کند. اولین نشانه آن، پیش ثبت نام بود که با استقبال خوبی مواجه شد و همان حرکت را می‌توانستیم در گام بعدی در عرصه سیاسی استفاده می‌کردیم. در مرحله ثبت نام قطعی عده‌ای خودشان نیامدند و در بحث بررسی صلاحیت‌ها به اعتقاد بنده در هیئت های اجرایی بهتر از این می‌شد عمل کرد و باید سعد صدر بالاتری اعمال می‌شد و با حفظ اصول قانونی، فضا بازتز می‌شد.

ارزیابی بنده از هیئت‌های اجرایی این است که بهتر از این می‌توانستند عمل کنند اما اینکه آیا ارتباط به بحث گرم شدن تنور انتخابات دارد باید گفت که قطعاً ارتباط دارد چرا که یکی از مؤلفه‌های جدی در گرم شدن تنور انتخابات، بحث رقابت است.

بی دلیل نبود که مقام معظم رهبری در ابتدای سال علاوه بر مطرح کردن امنیت، سلامت و مشارکت در انتخابات رقابت را هم بیان کردند که حکیمانه و مبتنی بر یک سری داده‌ها بود. بر این اساس هیئت‌های اجرایی باید این موضوع را جدی‌تر مد نظر قرار می‌دادند که امیدواریم شورای نگهبان با حفظ و رعایت قوانین، موضوع را به نحوی جبران کند و کسانی که معتقد به انقلاب و مبانی انقلاب و گفتمان امامین انقلاب هستند با سلایق مختلف اجتماعی سیاسی و فرهنگی وارد کارزار انتخابات شوند و رقابت جدی تری شکل بگیرد.

مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان هم فرمودند بر کسانی که الزام نظری و عملی به قانون دارند نباید سخت‌گیری کنیم و جاهایی که محدودیت قانونی وجود دارد باید طبق قانون عمل کنیم و در بستر قانون سهل‌گیری انجام شود تا سلایق مختلف در انتخابات حضور داشته باشند.

شما در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ و پیش از برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس، انتقاداتی را در خصوص عملکرد نمایندگان مجلس گذشته مطرح کردید‌. با توجه به ماه‌های پایانی مجلس یازدهم، ارزیابی شما از عملکرد نمایندگان فعلی چیست؟

قضاوت‌هایی اگر در این زمینه صورت بگیرد نسبی است و شاید هم نتوانیم نمره دهیم. در آن مقطع از مجلس گذشته که ضعیف بود به معنای نداشتن نقاط و اقدامات مثبت نبود بلکه انتظار بیشتر از اینها بود.
قضاوت بنده در خصوص مجلس فعلی، هم همان قضاوت مقام معظم رهبری است چون شاخص برای ما ایشان هستند که در سال اول و سوم اقدامات مجلس را تایید کردند. هرچند نواقصی هم داشتند که باید گفت مجلس فعلی در حوزه نظارتی و قانون‌گذاری بهتر می‌توانست عمل کند.

بعضا مجلس ناخواسته دچار برخی حواشی شد که بهتر بود وارد حواشی نشود و تمام همت خود را معطوف به وظایف خود قرار می‌داد.شاید بعضی‌ها مجلس را دچار حواشی کردند که در کل ارزیابی بنده از مجلس مثبت است اما در کل نمایندگان مجلس و به ویژه نمایندگان استات قزوین می‌توانستند موفق تر عمل کنند.

در خصوص ضرورت مشارکت مردم در انتخابات و راهکارهای افزایش مشارکت توضیح دهید.

برای یک مشارکت نرمال و مورد قبول در انتخابات، باید تمهیدات ساختاری و رفتاری صورت گیرد که به عملکرد مسوولان هم ارتباط دارد. در واقع یکی از مؤلفه‌های جدی در تاثیرگذاری مشارکت بالا عملکردهاست. هر مقدار عملکرد مدیران و مسوولان در بخش‌های مختلف مطلوب باشد و رضایتمندی عمومی افزایش یابد، مردم بیشتر تشویق می‌شوند در انتخابات شرکت کنند.

اینکه از انتخابات گذشته تاکنون اتفاق مثبتی نیفتاده باشد و مردم برآورد مثبتی هم از آینده نداشته باشند انگیزه‌ها خیلی کم می‌شود. فقط زمان انتخابات نباید به بحث مشارکت بسنده کرد چرا که مشارکت در انتخابات طی زمان ۴ ساله مشخص می‌شود و بخشی با نگاه به گذشته و بخشی هم با نگاه به آینده و برنامه‌ها و امیدآفرینی مسوولان مرتبط است.

یکی از شاخص‌های ارزیابی موفقیت مدیران در این زمینه، میزان مشارکت مردم در انتخابات است. اگر مردم نسبت به انتخابات گذشته بیشتر شرکت کنند نشانه موفقیت و عملکرد خوب مسوولان است که نباید پنهان کرد و اگر مردم مشارکت کمتری داشته باشند بیانگر ضعف عملکردی مسوولان است. البته مولف‌ها و متغیرهای دیگری هم در مشارکت تاثیر دارند اما کارنامه مسوولان می‌تواند در ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای موثر باشد.

نقش احزاب و تشکل های سیاسی در گرم کردن تنور انتخابات چگونه است؟

همیشه انتظار داریم احزاب و جریان‌های سیاسی در موضوع انتخابات پای کار باشند اما اگر حمایتی نداشته باشیم امکان تحقق این مهم میسر نیست. امروز احزاب و جریان‌های سیاسی برای برگزاری جلسات خود، مکان مناسبی ندارند و با محدودیت هایی زیرساختی روبرو هستند، این در حالیست که هنوز وارد مصادیق نشده‌ایم که تبلیغات انتخاباتی باشد. وقتی موضوع گرم شدن تنور انتخابات است باید امکانات حاکمیتی فارغ از نگاه‌های حزبی در اختیار جریان‌های سیاسی قرار گیرد و مساعدت ها و تمهیدات لازم انجام شود.

صرف برگزاری جلسات صوری و نمایشی برای ارائه گزارش کار چاره ساز نیست و باید تفکیک قائل شد. اگر بخواهیم مکان دولتی را ستاد انتخاباتی یک فردی کنیم ممنوع است و همه آن را قبول دارند اما اکنون موضوع خود انتخابات، رفع موانع مشارکت و تشویق مردم برای مشارکت است و باید از ظرفیت فضاهای عمومی دولتی مختلف همچون دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، تشکل‌ها و سمن‌های مختلف برای ترغیب مردم در انتخابات و مشارکت حداکثری استفاده کرد و دستگاه‌های حاکمیتی فضا را باز و تمهیدات و مقدمات لازم را بیندیشند.

مثلا چه اقدامات و تمهیداتی؟

در انتخابات دوره قبل هم که بنده مسوولیت دبیری شورای ائتلاف را داشتم وضعیت ما بهتر از امروز بود و آزادی عمل بیشتری داشتیم. علیرغم اینکه ۹۰ درصد مسوولان فعلی در دوره قبل مسوول نبودند اما دیدگاه آن ها در خصوص انتخابات متفاوت شده که درد است و نباید تغافل کرد. معلوم است اگر توجه نشود چه اتفاقی می‌افتد. احزاب حلقه‌های وصل مردم و حاکمیت هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند تا فعال و تقویت شوند. ما معتقدیم به افراد و جریانات با سلایق و دیدگاه های مختلف که در چارچوب های نظام قابل تعریف باشد، باید کمک کرد.

نباید همه چیز را خیلی تنگ نظرانه دید و از نگاه های سیاسی خاص خود موضوعات را تعریف کرد. اگر روند این گونه باشد رقابت در فضای عمومی انتخاباتی شکل نمی‌گیرد. بنده به برخی مسوولان پیام داده و برآورد خود را محرمانه اعلام کردم و گفتم اگر اقدامات لازم صورت نگیرد نمی‌توان تصویر روشنی از آینده تعریف کرد. اما متاسفانه تاکنون کمتر کسی نسبت به این موضوع حساس شده است.

انتخابات در سطح کلان حق مردم و جزو حقوق سیاسی و اجتماعی آنان محسوب می‌شود. نظام ما هم اسلامی است و تکلیف دینی داریم. انجام تکلیف مربوط به نهاد، حزب و تشکل خاصی نیست و مربوط به همه مردم و نهادهای حاکمیتی است و همه باید پای کار آیند.

از نگاه شما امروز کنشگری سیاسی در استان قزوین به پویایی لازم و موثر رسیده است؟

در شرایط کنونی بعضی افراد نه تنها از کنشگری فعال‌ استقبال نمی‌کنند بلکه هرجا هرکسی حرکت جدی کند به وی سنگ می‌زنند. در فضای سیاسی استان قزوین هرکس کار نکند راحت‌تر است و هرکس می‌خواهد حرکت کند او را تخریب می‌کنند و اتاق فکر تشکیل می‌دهند تا او را منکوب و زمین گیر کنند که نشانه عدم درک صحیح نسبت به موضوع انتخابات و مشارکت است.

هر جریانی برای گرم کردن تنور انتخابات حرکت کند ما استقبال می‌کنیم تا شور و نشاط و رقابت صحیح شکل بگیرد و هرکسی اقدام کند دوست ماست و باید او را تشویق کرد. متاسفانه خلاف این موضوع را در استان می‌بینیم که متاثر از نگاه‌های خاص جناحی است‌.

هنوز بحث رقابت‌ها و جریان‌های سیاسی فرا نرسیده بلکه اصل انتخابات و مهمترین موضوع، مشارکت است. اینکه چه کسی انتخاب می‌شود مربوط به مراحل بعدی است. اگر شایستگان، افراد دارای صلاحیت بیشتر، متخصص تر، دلسوزتر و کارآمدتر انتخاب شوند بهتر است اما اولویت فعلی، مشارکت حداکثری است که همه شامل موثرین و دلسوزان در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، مساجد، سمن‌ها، نهادهای حاکمیتی و ... باید آگاهانه در میدان باشند.

برنامه شورای ائتلاف استان قزوین برای انتخابات پیش رو چیست و چه سازوکاری برای آن پیش بینی شده است؟

«شورای ائتلاف» یک حزب نیست بلکه یک جبهه متشکل از بدنه فعال مردم و احزاب است. یعنی تلفیقی از مردم و احزاب است اما مردم پایه است و سمت و سویش بیشتر به سمت شخصیت‌های حقیقی که منتخبین مردم هستند، می‌شود ‌و این وزنه سنگین تر است. برخی انتظار دارند که شورا مثل حزب عمل کند اما اینگونه نیست. شورای ائتلاف مجموعه‌ای متشکل از احزاب در درون انقلاب اسلامی است که قابل تفکیک می‌باشد.

در دوره قبل حدود ۲۳۰ نفر از نمایندگان مجلس فعلی از لیست شورای ائتلاف بودند که نشان دهنده اعتماد مردم و جریان‌های انقلابی بود. این موضوع سنگینی مسوولیت شورا را نشان می‌دهد که باید بیشتر از گذشته نسبت به عملکرد خود و مجلس موجود پاسخگو باشد.

تلاش شورا در این دوره بر این است مجلسی تشکیل شود که از مجلس فعلی قوی‌تر، کارآمدتر و انقلابی تر باشد.

شعار پیش انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این دوره،«معنویت، عقلانیت و عدالت» است که تا حدودی هم به ساز و کار معطوف است. تلاش بر این است که مکانیزمی تعریف شود تا عدالت بین کاندیداها رعایت شود و ارزیابی مبتنی بر داده‌ها و مؤلفه‌های دینی باشد و صرفاً کار سیاسی نباشد بلکه در بستر آموزه‌های دینی، کار سیاسی صورت گیرد و مسیری سهل و روان ایجاد شود تا بتواند ما را به هدفمان هدایت کند که در این راستا کارگروه‌های شهرستانی، استانی و کشوری تشکیل می شود.

بر این اساس سه اقدام اساسی انجام داده ایم؛ نخست اینکه تنها تشکلی بودیم که به صورت فراگیر برای پیش ثبت نام و قطعی بیانیه دادیم و از همه گروه‌ها فارغ از هر سلیقه‌ای برای ثبت نام دعوت و بیان کردیم که نفس ثبت نام امروز موضوعیت دارد که مورد استقبال قرار گرفت و موثر واقع شد.

اقدامات بعدی شورا چه بوده است؟

پس از ثبت نام، یک سایت کشوری و استانی تعریف شد و اعلام کردیم شورا آمادگی دارد سوابق شخصی افراد را بررسی کند. در این روند افراد می‌توانند به سایت مراجعه و اطلاعات خود را بارگذاری کنند. تاکنون از استان قزوین ۶٠ نفر رزومه خود را بارگذاری کرده‌اند که تا ۱۵ دی ماه این مهم تمدید شده است. در حال حاضر وارد بررسی محتوایی نشده‌ایم و در راستای برقراری عدالت به دنبال شناسایی ظرفیت‌های ناشناخته هستیم و هر کسی که با استانداردهای شورا مطابقت داشته باشد را وارد فرایند می‌کنیم‌.

با توجه به اینکه تشکیلات سیاسی شورا، مردم پایه است کار را از کارگروه‌های شهرستانی آغاز می‌کنیم چراکه معتقدیم کاندیداها نباید صرفاً مرکز استان را ببینند و باید پایین‌ترین سطوح جغرافیایی جمعیت را هم مدنظر قرار دهند. پیشنهادهای اولیه از شهرستانها بالا می‌آید.

شهرستان‌ها افراد را احصا، شناسایی و ارتباط می‌گیرند و بر اساس شاخص‌های شورا، سنجش اولیه را انجام می‌دهند و به ازای هر کرسی نمایندگی، ۵ نفر را به ما معرفی می‌کنند. یعنی از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز با دو نماینده، ۳۰ نفر به استان معرفی می‌شوند که یا با هم متفاوت هستند و یا مشترکاتی دارند. در صورت داشتن مشترکات، کارگروه تلفیقی تشکیل می‌شود و نماینده‌های سه شهرستان و کارگروه استان قبل از رسیدن به مرحله استانی، بررسی لازم را انجام و با مشارکت شهرستان‌ها تعداد را به عدد ۱۰ می‌رسانند.

از سویی، مانند دوره گذشته یک مجمع بزرگ تحت عنوان «مجمع بزرگ نخبگان» با حضور اقشار مختلف و ۲۰۰۰ نفر متشکل از سه شهرستان قزوین، آبیک و البرز و اختصاص سهمیه به شهرستان‌ها بر اساس جمعیت تشکیل خواهیم داد. روز آن مشخص شده و توسط نخبگان ۱۰ نفر تعیین شده به چهار نفر می‌رسند. در این راستا به احزاب هم ۱۵۰ نفر سهمیه دادیم و سهمیه اختصاصی به شهرستان ها به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، دو نفر است. ۲۵ قشر هم برای این مجمع در نظر گرفته شده‌ و برای آن ها سهمیه تعیین کرده‌ایم.

این کار تشکیلاتی در مجمع در راستای مشارکت حداکثری و کاهش اشتباه در انتخاب و منجر به انتخاب درست تری می‌شود. وقتی چهار نفر تعیین شدند، اسامی آن ها به تهران اعلام می شود تا پس از نظرسنجی آنها توسط یک موسسه معتبر کشوری، لیست دو نفره حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک مشخص شود، استان دخالتی در روند نظرسنجی ندارد و همه اقدامات از پایتخت دنبال خواهد شد.

در بویین زهرا و آوج هم مجمع ترکیبی شکل خواهیم داد و در تاکستان در مرحله تمهید مقدمات هستیم تا به مرحله اجرای مطلوب دست یابیم.

روند ورود افراد متقاضی به فرایند شورای ائتلاف چگونه است؟

بعد از بررسی‌ دقیق سوابق دریافتی، اگر افراد منطبق بر شاخص‌های شورا باشند از آنها دعوت به عمل می‌آوریم و ساز و کار را کاملا برای آنها تشریح و تعهدات متقابل را بیان می‌کنیم. اگر افراد پذیرفتند گام نخست، امضای تعهدنامه متقابل است و پس از امضا، افراد وارد فرایند می‌شوند.

از جمله، بندهای تعهدنامه‌ می‌توان به متعهد بودن به ارزش‌های نظام، قانون اساسی، عمل به وظایف نمایندگی و بعد از انتخاب، نحوه رفتار در حوزه‌های مختلف و زندگی اشاره کرد که اگر فرد متقاضی انتخاب شد در صحنه انتخابات می‌ماند و اگر انتخاب نشد باید پای کار کاندیداهای دیگر بماند و از آنان حمایت کند.

اخیرا در فضای مجازی و حقیقی مطرح شد که شورای ائتلاف قزوین، نامزدهای نهایی خود را انتخاب کرده است. این موضوع صحت دارد؟

۱۰۰ درصد این موضوع غیرواقعی بوده و آن را تکذیب می‌کنم. اصلا هنوز وارد بررسی مصادیق نشده‌ایم و با کسی تعهدنامه امضا نکرده‌ایم. ما به شدت مواظبت می‌کنیم و متولیان امر انتخاب، دقت می‌کنند که کمترین سوگیری نداشته باشند. در کل باید گفت موضوع مطروحه، شایعه بوده و غیرواقعی و غیراخلاقی است. حتی نمایندگان مجلس فعلی را هم در این موضوع برابر با سایر کاندیداها می‌دانیم و همان گونه که با سایر کاندیداها رفتار می‌کنیم، آن ها را نیز مورد ارزیابی قرار می دهیم. حتی در صورتی که افرادی رزومه خود را ارسال نکنند هم اگر استانداردهای و شاخص‌های لازم شورای ائتلاف را داشته باشند از آنان دعوت می‌کنیم، چه به نتیجه برسیم و یا نرسیم.

شورای ائتلاف استان قزوین برنامه‌ای برای رسیدن به وحدت دارد؟

وحدت مانند مشارکت حداکثری، یک اصل است و وحدت گفتمانی بین نیروهای انقلاب با سلایق مختلف است که موضوعیت دارد و هم و غم ما باید معطوف به این باشد که کمترین اختلاف و بیشترین وحدت را تا جایی که امکان دارد داشته باشیم. کسی نباید به خود اجازه دهد در جهت اختلاف گام بردارد، حرفی بزند و یا مطلبی علیه وحدت بگوید چرا که خط قرمز ما است.

وحدت گفتمانی به نظر بنده مهمتر از شخصی است که انتخاب می‌شود. جریان انقلابی تعریف فراگیر وحدت را باید جز الزامات خود بداند و همه باید تلاش کنند به وحدت حداکثری برسند و اگر هم نرسند یکدیگر را تخریب نکنند و هر کس کار خودش را انجام دهد. قطعاً کسی که خارج از قاعده بخواهد در رسانه‌ها و سایر بسترها عمل کند مورد تایید شورای ائتلاف نیست. البته برای رسیدن به وحدت در خصوص کاندیداها بسیار امیدوار و خوش بین هستم.

در مصاحبه ای که حدود یک ماه پیش با خبرگزاری فارس داشتید از اینکه برخی افراد دارای مسوولیت در استان به اصل وحدت خدشه وارد می‌کنند، صحبت کردید. این امر در حال حاضر هم جاری است؟

با توجه به ارزیابی های که انجام داده ام معتقدم احتمال رسیدن به کاندیداهای واحد، نسبت به دوره قبلی بیشتر شده است.

با این وجود، در حالی که جریان ها و گروه‌های مختلف به وحدت تمایل دارند اما برخی افراد مسوول و غیرمسوول به وحدت خدشه وارد می‌کنند. اگر کسی شعار وحدت سر می‌دهد باید رفتار وحدت آمیز هم داشته باشد و خلاف آن عمل نکند.

برخی در رسانه‌ها ناپختگی می‌کنند، برخی صرفا یک متری خودشان را می‌بینند و چشم اندازشان وسیع نیست. بعضی خودزنی کرده و تفرقه می‌اندازند و عده‌ای هم آتش بیار اختلافات می‌شوند.

اینکه برخی رسانه‌ها به انتشار بگو و مگوهای مسوولان می‌پردازند و درصدد نشان دادن کارکرد رسانه‌ای خود هستند خلاف مصلحت جامعه و انقلاب است. نباید این جنس اخبار در رسانه برجسته شود. در این مواقع برخی به دنبال چاپلوسی برای ارتقاء مسوولیت، برخی در پی حفظ و دیده شدن هستند و برخی هم اهداف دیگری دارند که همه اینها مضر است. البته ممکن است برخی به نام شورای ائتلاف بخواهند حرکتی انجام دهند که مذموم است و پذیرفته نیست و امیدواریم این مسائل برچیده شود.

برخی اعم از مردم، جوانان و رسانه‌ها به عملکرد شورای ائتلاف انتقادهایی دارند. این افراد چگونه می‌توانند با شما به گفت وگو پرداخته و نظرات خود را بیان کنند؟

از ابتدای فعالیت شورا تاکنون حتما نواقص و ضعف هایی وجود داشته که باید شناسایی‌ و رفع شود و بر این اساس ما از انتقاد هم استقبال می‌کنیم. اگر انتقادها به موضوعات و مشکلات، به درستی، به موقع و به شکل صحیح پیگیری و انجام می‌شد خیلی از مسائل را امروز شاهد نبودیم که شورای ائتلاف هم از این امر مستثنا نیست. حتماً معایبی وجود دارد که از بیان معایب و انتقادات استقبال می‌کنیم و در هر محفل و مجلسی که دعوت صورت گیرد، حضور می‌یابیم و در شورا هم آمادگی پاسخگویی به انتقادها وجود دارد؛ اگر انتقادها وارد بود استقبال و تشکر می‌کنیم و اگر هم وارد نبود، توضیح می‌دهیم چرا که انتقادها لطف و مرحمت منتقدین است و به تکامل شورا کمک می‌کند.

شورای ائتلاف چه برنامه‌ای را برای جوانان و بانوان تدوین کرده است؟

این دو موضوع، بسیار جدی است که مورد غفلت قرار گرفته در حالی که امروز توجه به جوانان یک الزام اجتناب ناپذیر است و تکلیف را مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب مشخص کرده است. باید فضا برای جوانی که می‌تواند کاری را انجام دهد با آهنگ معقول و منطقی که به او و کارش آسیب وارد نشود، فراهم شود.

شعار شورای ائتلاف این است که حداقل ۳۵ درصد اعضا باید جوانان زیر ۴۰ سال باشند که تقریباً رعایت شده و ترکیب سنی ما را جوانان تشکیل می‌شوند. پس از استقرار دولت سیزدهم و شناسایی جوانان مستعد برای اخذ مدیریت‌ها، در قالب یک لیست، حدود ۲۷۰ نفر به مدیر ارشد استان رسماً پیشنهاد کردیم که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد آنان به کارگیری شدند‌.

در خصوص بانوان هم باید گفت با وجود اینکه در عرصه سیاسی حضور کم رنگ تری دارند اما در پای صندوقهای رأی اگر بانوان تعدادشان بیشتر نباشد کمتر هم نیست. این قشر در تصمیم‌گیری ها و تصمیم سازی ها حضور کم رنگی دارند. در این راستا حداقل ۳۰ درصد اعضای شورای ائتلاف باید بانوان باشند که در مجمع ۲۰۰۰ نفره ۳۰ درصد بانوان و ۴۰ تا ۵۰ درصد جوانان حضور خواهند داشت.

در بحث بانوان فضای ذهنی و فرهنگی جامعه در بانوان به گونه‌ای بوده که کمتر رغبت به کارهای سیاسی دارند. با این وجود باید زمینه را برای کنشگری بیشتر آنان در عرصه سیاسی فراهم کنیم. در انتخابات نگاه جنسیتی نداریم و هرکه صالح تر، شایسته‌تر و مقبول‌تر باشد را باید انتخاب کرد و در شرایط مساوی، اولویت را به بانوان می‌دهم.

در این سالها شاهد اختلاف شدید نمایندگان مجلس و استانداران در کشور بودیم و به تبع آن در استان قزوین هم این امر وجود داشته است. به نظر شما اختلافات چه آسیبی به اعتماد و امید جامعه وارد می‌شود؟

فضای سیاسی حاکم بر استان قزوین، مطلوب نیست و انتظار داشتیم که مسوولان در کنار هم باشند و مشکلات مردم را پیگیری کنند نه اینکه مقابل هم بایستند و به سر و صورت هم چنگ بیندازند.

اختلافاتی که گفتید می‌توانست وجود نداشته باشد ولی اجتناب ناپذیر نبود و ناشی از سوءمدیریت بود. بنده پیشاپیش از اختلاف افکنی بین مسوولان خبر داده بودم اما توجهی نشد چراکه معتقدم این اختلافات ضررهای بسیاری دارد.

مسوولان به جای اختلاف باید کنار هم می نشستند و مشکلات مردم را احصا و با همدلی و صمیمیت راهکارهای استانی و کشوری پیدا و مشکلات مردم را رفع می‌کردند. این امر سبب می‌شد قدرت بیشتری پیدا می‌کردند و هم افزا می‌شدند که اثرگذاری آنها هم چندبرابر و تصاعدی بالاتر می‌رفت. غالبا این مسائل در بستر اختلاف رقم نمی‌خورد و هرکسی در این بستر می‌خواهد هر اقدامی را به نام خودش بزند.

مسابقه ای وجود دارد که هر گاه کاری در استان صورت می‌گیرد همه می‌خواهند اذعان کنند که خودشان انجام داده‌اند، گرچه ممکن است همه یک گوشه آن کار را گرفته باشند اما در فضای اختلافی برخی کارهای خوب دیده نمی‌شود، برخی کارها اتفاق نمی‌افتد و برخی از کارها هم که انجام شده دیده نمی‌شود.

البته این اختلافات فقط شامل نمایندگان و استاندار نمی‌شود بلکه شورای شهر قزوین و شهردار، فرمانداران و مدیران دیگر را هم شامل می‌شود ‌و در همه جا، ساری و جاری است.

بنابراین در کنار هم بودن مسوولان اجرایی، قضایی و نمایندگان مجلس سبب افزایش امیدواری مردم می‌شود اما اختلاف به امید مردم آسیب می‌زند که خیانت بزرگی است و فضا را برای جولان افراد کم بین، حقیر و اختلاف انداز باز می‌کند. باید شکاف‌ها را برای افراد بدطینت و فاقد فهم مسئله مسدود کرد.

در فضای اختلافی چیزی به نتیجه نمی‌رسد و گم می‌شود و به شدت کارآمدی را تضعیف، به نظام آسیب و از امیدواری مردم کاسته می‌شود. این امر جزو مسائلی است که دشمن به دنبال آنهاست و همه باید پرهیز کنیم و حق نداریم حرکت اختلاف انگیزه‌ای داشته باشیم. باید اختلافات را کنار گذاشته و عرصه را برای علاقمندان به وجود اختلاف تنگ کنیم. چه بسا افرادی با چند واسطه در جریان‌هایی که نمی‌خواهند دولت موفق عمل کند طراحی هایی در قضیه اختلافات انجام دهند.

افرادی منشا برخی از این اختلافات را بعضا از منصوبین شورای ائتلاف و یا حتی از نزدیکان شخص شما می‌دانند؟ این موضوع را تایید می کنید؟

برای ما موضوع جلوگیری از اختلاف، تاکتیکی نیست بلکه یک راهبرد و استراتژی است و اختلاف افکنی از ناحیه هرکسی باشد مورد خواست و قبول مقام معظم رهبری و به مصلحت اسلام و جامعه نیست بنابراین از سوی هرکسی انجام شود از نظر ما خلاف و محکوم است.

مواضع و سیاست‌های شورای ائتلاف به صورت رسمی از مبادی رسمی آن اعلام می‌شود. ممکن است افرادی عضو شورا باشند و اظهار نظرهای آنها ارتباطی به شورا و سیاست‌های آن نداشته باشد؛  اگر مواضع افراد در راستای سیاست‌های شورا باشد مورد قبول است در غیر این صورت، پذیرفته نیست و ممکن است به منصوبین، افراد مرتبط و تشکیلاتی شورا هم ارتباط داشته باشند.

در اخبار شنیده شده که محمدرضا عارف وارد فضای انتخاباتی شده و لیستی را هم ارائه داده. فکر می کنید در استان قزوین هم اصلاح طلبان اقداماتی انجام دهند؟

اصلاح طلبان باید به وظیفه ملی و میهنی خود عمل کنند و اگر انتقاداتی هم دارند سرجای خودش است اما موضوع انتخابات، ملی است و کسی نمی‌تواند بگوید مردم و کشورم را دوست دارم اما نسبت به انتخابات و وظیفه اش بی تفاوت باشد.

شاهد هستیم که جریانات اصلاحات دو قسمت شده‌اند؛ اصلاح طلبان ساختاری که علاقمند به برگزاری انتخابات پرشور نیستند و بعضا از زبان آنها عدم مشارکت و تحریم انتخابات جاری می‌شود که باید گفت آیا کسی که واقعا ایران و مردم را دوست دارد با نقشه دشمن که دنبال تحریم است می‌تواند بازی کند؟ آیا تحریم انتخابات چیزی جز خواسته و حرف دشمن نیست؟

تحریم انتخابات همان تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی و بیشتر کردن تحریم‌ها علیه مردم است. کسی که دم از تحریم می‌زند نمی‌تواند دوستدار و خیرخواه مردم باشد بلکه بدخواه مردم ایران است که اصلاح طلبان باید از این افراد فاصله بگیرند.

الحمدلله عقلای اصلاح طلبان که نظام و کشور را قبول دارند و انتقاداتی هم دارند عاقل‌تر از آن هستند که با افراد افراطی که میل به حالت براندازانه دارند، هماهنگ شوند.

بخش دیگری از اصلاح طلبان هم ثبت نام خوبی انجام داده‌اند و مشارکت داشته‌اند. در استان قزوین هم اصلاح طلبان فعال هستند و امیدواریم بخش عمده‌ای از آنها که دل در گرو نظام و انقلاب و کشور دارند به عنوان جریان سیاسی در انتخابات نقش آفرینی و شرکت کنند و شورای نگهبان هم فضا را برای حضور این جریان بازتر کند‌.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول