اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

مناظره گنجی و محجوب درباره چگونگی افزایش مشارکت در انتخابات

عبدالله گنجی فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا و علیرضا محجوب نماینده ادوار اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع رقابت انتخاباتی به مناظره پرداختند.

مناظره گنجی و محجوب درباره چگونگی افزایش مشارکت در انتخابات

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،عبدالله گنجی فعال سیاسی و رسانه‌ای در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما در باره رقابت واقعی و مؤلفه‌های مشارکت در انتخابات، گفت: شروع اولیه انتخابات با قانون جدید به زعم بنده نوع ثبت‌نام‌ها خیلی هیجان ایجاد کرد و در یک فضای سرد بود.

وی افزود: اما جلوتر که آمدیم، به‌خصوص دیداری که رهبر انقلاب با شورای نگهبان داشتند، یک فضای نویی ایجاد کرد و دیگر احزاب و گروه‌ها جلسات را شروع کردند و محفل‌های سیاسی برقرار شد و بنده فکر می‌کنم شیب خوبی شروع شده و با اعلام نتایج چهاردهم دی‌ماه، اتفاقات بهتری هم رقم می‌خورد.

گنجی خاطرنشان کرد: همه انتخابات در کشور ما به احزاب بستگی ندارد و انتخابات به افراد و اشخاص بستگی دارد و تأیید صلاحیت‌ها براساس اشخاص است، نه احزاب و اشخاص بعد از تأیید صلاحیت‌ها در صف‌بندی‌های سیاسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: رقابت واقعی که ایشان (رهبر انقلاب) فرمودند، رقابت با افرادی است که با یکدیگر اختلاف سلیقه واقعی دارند و مردم این تنوع را ببینند و بتوانند دست به انتخاب بزنند، حاکمیت، مردم و جریان‌های سیاسی باید در این زمینه فعال شوند.

در ادامه برنامه، علیرضا محجوب نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: رهبر انقلاب فرمایشات‌شان هم بیم و هم امید بود و تلاش می‌کردند انتخابات حزبی و رقابتی در کشور برقرار شود و به دلایل مختلف نه در این دوره و نه در دوره‌های مختلف محقق نشد.

 

 

وی افزود: مردم مشکلات اقتصادی فراوانی دارند، بنابراین نیازمند این است که ما در رابطه با نگاه اقتصادی بیشتر سخن بگوییم و باید بین اشرافیت و کسانی که ساده‌زیست، هستند، خط‌کشی باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اساسا آنچه که رهبر انقلاب می‌فرمایند این است که گروه‌ها، برنامه‌ای ارائه کنند و مثلا بگویند چه برنامه‌ای برای برخورد با اشرافیت دارند.

محجوب افزود: عرصه سیاسی کشور نیازمند رقابت و مسابقه است، در مسابقه سعی می‌کنند از هم جلو بیفتند، یعنی نظرات مختلف بیان می‌شود، به عنوان مثال هر که در سال‌های اخیر درباره اقتصاد صحبت کرده، حرف‌های کلی زده است.

وی در ادامه گفت: باید کاری کنیم شرایط بیان نظرات همه افراد و گروه‌ها فراهم شود و مشوق انتخابات این است که فرد بگوید به فلان گروه رأی دادم تا مشکلم را حل کند؛ باید بدانیم هدف‌مان چیست و اگر آمده‌ایم برای مردم کار کنیم، فضای‌مان روشن است.

 

 

همچنین در ادامه، گنجی در مورد اخلاق‌مداری و وعده‌های بی‌اساس در انتخابات نیز، گفت: در نظام جمهوری اسلامی، مسئولیت یک موهبت الهی است، به شرط آنکه بشود خدمتی انجام داد.

وی افزود: از مجلس پنجم به بعد هم پول وارد انتخابات شد و پول خرج کردن به انتخابات آمد، خب طبیعتاً این چنین فردی که وارد مجلس می‌شود باید به دنبال جبران خدمت آن پول باشد.

گنجی در ادامه گفت: یک آقایی استعفا داد و می‌خواست نماینده شهرستان خودش بشود، وقتی با استعفایش موافقت نشد، همان جا سجده شکر کرد که خدمت از او ساقط شده، ما به چنین افرادی برای نمایندگی نیاز داریم.

وی اظهار کرد: اولین معنای انتخابات، امنیت‌آور بودن آن برای کشور است و نزدیکی و دوری دشمن را تنظیم می‌کند، معنابخشی به نظام مستقر را انتخابات معنا می‌بخشد.

گنجی تصریح کرد: مردم متوجه می‌شوند فلان فردی که یک قولی می‌دهد، آیا حقیقت را می‌گوید یا یک وعده واهی می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما یک شرایط خاصی داریم، ما تحت تحریم کشور را اداره می‌کنیم و یک نماینده وقتی این مسائل را نداند، مبتنی بر مسائل کشور حرف واقعی مطرح نمی‌کند.

به گزارش فارس، علیرضا محجوب در ادامه، گفت: ما در مقطعی هستیم که جریانات حزبی ما در موضع قدرت نیستند و همه باید یکدیگر را تقویت و به همدیگر کمک کنیم، اما انتظار داریم همه گروه‌های سیاسی هدف اول‌شان مردم باشد.

وی افزود: این‌ها نکاتی است که ما اگر به دنبال اولویت‌های زندگی مردم باشیم، میدان رقابت باز خواهد بود، متأسفانه خیلی‌ها به سمت این میدان نیستند، بیشتر کسانی که به میدان رقابت می‌آیند باید دغدغه مردم را داشته باشند.

نماینده ادوار مجلس، تأکید کرد: پیشران کارهای سیاسی باید جناح‌های سیاسی باشند، البته که رهبر انقلاب از محافل کوچک سیاسی هم نگذشتند و گفتند در همه محافل باید مباحث سیاسی مطرح شود.

گنجی نیز در ادامه این مناظره، گفت: در کشور ما تحزب ضعیف است و همیشه هم همین طور بوده و شبکه سراسری در کشور ندارد، اما بالاخره آرایش انتخاباتی در کشور جناح‌ها هستند.

وی افزود: مثلا در جریان اصلاح‌طلبی، فاصله گفتمانی بسیار زیاد است، مثلا آقای محجوب که در اینجا حضور دارند، از منع اشرافی‌گری می‌گوید، در صورتی که ما دولتی نزدیک به تفکر ایشان داشتیم که وزرای میلیاردی داشت.

گنجی در ادامه، گفت: در این چهل روز، تریبون‌های احزاب می‌تواند میدان‌داری کند، اما ما سه نوع رقابت داریم، نیت‌هایشان خالص است، یک عده صرفا نگاه‌شان قدرت و مسئولیت است، یک بخشی هم داریم که با نظام رقابت می‌کنند

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی احزاب و گروه‌ها بر سرِ بیمه بازنشستگی، معیشت و این موارد رقابت می‌کنند اما در کشور ما بعضی‌ها هستند که فقط به دنبال رقابت با جمهوری اسلامی هستند.

در بخش پایانی این منظره نیز محجوب، گفت: آنچه که نظر بنده است، راه‌حل خیلی مهم است و رقابت‌ها باید راه‌حل‌محور باشد، احزاب باید بیش از هر چیز برنامه ارائه کنند.

وی افزود: در زمان جنگ شهید بهشتی چنان جنب و جوشی ایجاد کرد که همه در بحبوحه جنگ، پای صندوق رأی آمدند؛ امروز کسانی که دوست‌دار کشور هستند باید به میدان بیایند و هیچ راهی جز انتخابات وجود ندارد و تنها راه اصلاح وضع فعلی، انتخابات است.

نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس یادآور شد: در انتخابات پیش رو باید افرادی به میدان رقابت بیایند که در مقابل خط اشرافیت و خط ثروتمندان بایستند و باید میدان رقابت برای همه گروه‌های سیاسی باز باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول