اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

افزایش ۱۳.۵ درصدی جمعت قوچ ‌و میش در«انگوران»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به سرشماری گونه‌های شاخص منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان گفت: طبق سرشماری صورت گرفته جمعیت قوچ و میش ارمنی در این زیستگاه به یک هزار و ۳۳۷ رأس افزایش پیدا کرده‌است.

افزایش ۱۳.۵ درصدی جمعت قوچ ‌و میش در«انگوران»

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان صبح امروز در سرشماری گونه‌های شاخص منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سرشماری با مشارکت ۳۵ نفر از محیط بانان و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان در ۱۷ گروه یک‌نفره، دو و سه‌نفره به‌صورت پیاده، موتوری و خودرویی انجام شد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، تعداد یک هزار و ۱۷۹ راس قوچ و میش نژاد خالص ارمنی در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران سرشماری شده بود که خوشبختانه با افزایش ۵.۱۳ درصدی جمعیت این گونه ارزشمند تعداد قوچ و میش منطقه به یک هزار و ۳۳۷ رأس افزایش پیدا کرده است.

 وی با بیان اینکه قوچ و میش گونه شاخص و غالب منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات‌وحش انگوران  شهرستان ماهنشان است، اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی محیط بانانspan> و مسوولان منطقه امسال جمیعت قوچ و میش در این منطقه نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش خوبی داشته که بیانگر زحمات همکاران در حفاظت از حیات وحش و حراست از زیستگاه آنهاست.

یافتیان با بیان اینکه منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی است، گفت: در این زیستگاه گونه‌های شاخص جانوری همچون، پازن (کل و بز)، خرس قهوه‌ای، گراز، گرگ، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه‌ای، سس، زرده پر و اسبله نیز است. 

 گفتنی است منطقه حفاظت شده انگوران یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار است که از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و یکی از بهترین زیستگاه‌های قوم و میش نژاد ارمنی کشور محسوب می‌شود.

 پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و از سال ۱۳۵۴ نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت ۲۹ هزار و ۸۳۳ هکتاری است.
پایان پیام/۷۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول