اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ماجرای گلدان‌های بلند بتنی در راسته طلافروشان لنگرود چیست؟

یکی از مواردی که در طی چند روز گذشته در فضای مجازی بازتاب داشت قراردادن گلدان‌های بتنی در راسته طلافروشان لنگرود بود، صادق صادق‌پور شهردار لنگرود در این خصوص می‌گوید که این گلدان‌های بتنی به صورت موقت در راسته طلافروشان قرار داده شده و هدف ما با گذاشتن گلدان با نیت زیباسازی شهری نیست.

ماجرای گلدان‌های بلند بتنی در راسته طلافروشان لنگرود چیست؟

خبرگزاری فارس، لنگرود، حسن غلام‌پور: لنگرود، شهری اقتصادی است که از دیرباز محلی برای کسب و کار بود، حتی در چند صد سال پیش، رودخانه لنگرود محل عبور و مرور کشتی‌ها بود که مردم از دیگر شهرها محصولات و کالاهای خود را برای فروش می‌آروند یا از لنگرود و کسبه و کشاورزان این شهر برای شهرهای دیگر خرید انجام می‌دادند. 

رفته رفته شهر گسترش پیدا کرد ولی با این حال دست فروشان در مرکز شهر لنگرود حضور داشتند و محلی برای کسب و کار آنان شد، هر چه به جلوتر رفتیم دغدغه‌های شهرنشینی و مدیریت شهری از سوی مدیران و شهروندان بیشتر شد روندی طبیعی که در همه جوامع بشری شاهد آن هستیم. 

گرچه برخی از مردم می‌گویند که یکی از جاذبه‌های لنگرود به خاطر وجود دست فروشان است که قطعا چنین می‌باشد ولی به این موضوع نیز توجه نمی‌شود که قرار است دست فروشان ساماندهی شوند که البته با انجام ساماندهی، امکانات برای آنان جهت کسب و کار نیز بیشتر می‌شود و کسبه در ازای این انتقال و ساماندهی توقعات به جایی را می‌تواند از شهرداری داشته باشد که البته شهرداری نیز به این توقعات به جا لبیک می‌گوید و تیم مدیریت شهری لنگرود این آمادگی را از خود نشان داده است. 

طی چند سال گذشته از سه راه جاده چمخاله تا سه راه خیابان ۱۷ شهریور که مرکز شهر تلقی می شود می توان گفت کل پیاده رو توسط کسبه دست فروش و حتی مغازه داران گرفته شده که عابران برای تردد باید از خیابان عبور کنند که این خود خطرآفرین برای عموم جامعه است، جدای این شهروندان نیز این وضعیت را زیبنده مکانی که به عنوان مرکز شهر نامیده می شود را نمی دانند و خواستار ساماندهی هستند.

البته باید این را نیز در نظر بگیریم که اگر مدعی حمایت از کسبه دست فروش هستیم در هر مکانی که حضور داشتند می‌توان از آنان خرید و حمایت کرد گرچه حضور دست فروشان به دلیل شیوه خرید و فروش و پهن کردن لوازم و پوشاک و کالاها می‌کنند در هر مکان دیگری نیز باشد خود جاذبه برای مردم و گردشگر ایجاد می‌کند. 


رفع سدمعبر و ساماندهی دستفروشان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شهرستان لنگرود در طی چند دهه گذشته بوده که حتی در اوایل دهه ۸۰ در پارک فجر لنگرود مجموعه‌ای به نام پارک بازار ایجاد شد تا دستفروشان شهر در آن منطقه ساماندهی شوند که در نهایت طرح به خوبی اجرا نشد و صاحبان بخشی از آن مغازه ها، سرمایه گذارن و پیمانکاران شدند و روند واگذاری نیز به خوبی طی نشد، در کل، این پروژه، نتیجه خوبی را برای شهرداری و شورای شهر وقت و همچنین مردم در پی نداشت و آن مغازه‌ها حتی تا چند سال پیش نیز راکد بود. 

جدای ساماندهی دست فروشان که دغدغه عمومی در بین شهروندان است برخی با بیان مطالبی خلاف واقع مانند جلوگیری از کاسبی مردم و کسب رزق و روزی و موارد دیگر، در افکار عمومی رخنه ایجاد می‌کنند و موردی که طبیعتا به صلاح همه است را به موضوعی عاطفی تبدیل کرده و تضاد به وجود می‌آورند. 

با این حال، دیده شده برخی که در فضای عمومی از وضعیت سد معبر گلایه دارند با تز روشنفکری در فضای مجازی با ساماندهی و رفع سد معبر مخالفت می‌کنند و البته برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند. 

با این حال در دوره گذشته مدیریت شهری و دور پنجم شورای شهر، عزمی دوباره برای ساماندهی دست فروشان با توجه به دغدغه‌های شهروندان و قوانین مربوطه آغاز شد و در پایک بازار، زمینی در پارک بازار در نظر گرفته شد تا دست فروشان به آن منطقه منتقل شوند ولی باز هم مانند سال‌های گذشته، اصل ماجرا به فرع تبدیل و ساماندهی دست فروشان با شکست مواجه شد.

شورای شهر دوره ششم که نیمی از افراد از دوره گذشته شورا و نیمی دیگر را افراد جدیدالورود به عرصه شورایی تشکیل می‌داد نیز با توجه به درخواست‌های شهروندان و البته توجه به قانون، در خصوص ساماندهی دست فروشان و رفع سدمعبر اقداماتی را انجام دادند و در کارگروه شهرستانی، تصمیم بر آن شد تا در زمینی پارک بازار که برای دستفروشان در نظر گرفته شده شهرداری غرفه‌هایی را با امکاناتی که در جلسات مطرح شد در نظر بگیرند که طبق آخرین اطلاع، شهرداری برای ایجاد غرفه در پارک بازار حدود یک میلیارد تومان هزینه کرد.

مدیریت شهری لنگرود در اوایل امسال اقدام به شناسایی دست فروشان سطح شهر کرد که حدود ۱۵۰ نفر می‌شدند قرار بر آن شد که در اردیبهشت ماه امسال طرح جا به جایی دست فروشان از مرکز شهر به غرفه‌های داخل پارک بازار را انجام دهند که علی رغم اطلاع‌رسانی عمومی برای انجام این طرح توسط شهرداری، ولی باز، این اقدام صورت نگرفت.

با این حال تیم مدیریت شهری لنگرود با توجه به دستورات مدیران ارشد استانی و شهرستانی و البته دغدغه شهروندان برای رفع سد معبر و ساماندهی دست فروشان، در صدد انجام این کار به نفع دست فروشان و مردم شهر است که البته این ساماندهی به زیبایی شهر و اقتصاد نیز کمک می‌کند و در این راستا و نخستین گام، تعدادی از کسبه که در راسته طلافروشان لنگرود فعالیت می‌کردند ساماندهی شدند، کسبه راسته طلافروشان که اکثرا در زمینه پوشاک فعالیت می‌کردند خودشان مکان جدیدی را به مدیریت شهری لنگرود پیشنهاد کردند و با آن که نظر شهرداری و شورا برای ساماندهی در مکان دیگری بود ولی با این حال با نظر آن کسبه موافقت کردند و قرار است شهرداری برای آنان غرفه ایجاد کند. 

مکانی که مورد پیشنهاد آن کسبه بود در مسیر پل بتنی به سمت پل خشتی (راسته رودخانه) است که شهردار نیز در دیدار با آنان وعده داده طی یک بازه زمانی برای آنان غرفه‌هایی را آماده می‌کند البته در طول این مدت کسبه می‌توانند در محل جدید مورد انتخاب خودشان به کسب و کار خود بپردازند. 


یکی از مواردی که در طی چند روز گذشته در فضای مجازی بازتاب داشت قراردادن گلدان‌های بتنی در راسته طلافروشان لنگرود بود، صادق صادق‌پور شهردار لنگرود در این خصوص می‌گوید که این گلدان‌های بتنی به صورت موقت در راسته طلافروشان قرار داده شده و هدف ما با گذاشتن گلدان با نیت زیباسازی شهری نیست بلکه موقتی بوده و قرار است که در این موقعیت، طرح آبنما و فضای سبز کار شوند که طرح آن توسط مشاور، تهیه و در حال انجام امورات واگذاری پروژه به پیمانکار می‌باشد که به زیبایی بصری نیز کمک بسزایی می‌کند، البته برای اجرای این طرح، نیاز به زمان است تا اقدامات مناقصه و دیگر کارهای اداری و قانونی صورت گیرد که پیشاپیش از صبر و حوصله مردم تشکر می‌کنم. 

شهردار لنگرود می‌گوید که برای اجرای ساماندهی دست فروشان و رفع سد معبر مطابق با قانون اقدام صورت می‌گیرد و قرار نیست کسبه آسیبی از لحاظ رزق و روزی ببینند و تیم مدیریت شهری در کنار آنان خواهد بود البته نیاز است تا شهروندان نیز با خرید از دست فروشان که به مکان جدید منتقل می‌شوند حمایت کنند. 


شهردار لنگرود با اشاره به اینکه قرار بود ساماندهی دست فروشان و رفع سد معبر در سال گذشته انجام گیرد، گفت: طی این بازه زمانی همه اقدامات لازم انجام شد و دست فروشان نیز بدون مشکل برای کسب روزی خود تلاش می‌کردند ولی در حال حاضر نیاز به همکاری دوسویه از سوی شهروندان و کسبه با تیم مدیریت شهری است تا شهری زیباتر داشته باشیم و کسبه نیز از موقعیت مکانی ثابت و با امکانات بیشتر برخوردار باشند. 

برای ساماندهی دستفروشان باید تصمیمات با همفکری کارگروه ساماندهی و مدیریت شهرستانی که متشکل از دستگاه‌های مختلف می‌باشد صورت پذیرد که موارد مختلف در آن بحث شده و حائز اهمیت است و صرفاً با نظر شهرداری انجام آن میسر نیست که نهایتاً تصمیم به ساماندهی مرحله به مرحله منتج شده که با توجه به حجم بالای اعتراضات شهروندان در خصوص سدمعبر، نخستین مرحله ساماندهی از راسته طلا فروشان و البته همکاری دستفروشان آن راسته انجام پذیرفته است.

با این حال طبق صحبتی که کسبه راسته طلافروشان با شهردار و شورای شهر انجام دادند این کسبه می‌توانند از پنج شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ در مکانی که خودشان پیشنهاد داده بودند فعالیت کنند و شهرداری نیز در مرحله اول و با توجه به بارش باران و سرما در فصل زمستان، برای کسبه داربست ایجاد می‌کند تا غرفه‌ها ساخته و جاسازی شوند. 

در مرحله بعدی نیز که نیاز به همراهی همه شهروندان است، تیم مدیریت شهری، اقدامات لازم برای ساماندهی دیگر دست فروشان را انجام می‌دهد البته نیاز است تا اداره صمت و اتاق اصناف نیز با مغازه داران صحبت کرده تا آنان نیز لوازم خود را در پیاده رو قرار ندهند و پیاده رو در واقع برای پیاده سواران و شهروندان باشد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول