اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ترامپ در یک ایالت دیگر رد صلاحیت شد

یکی دیگر از ایالت‌های آمریکا نام دونالد ترامپ را از برگه‌های رأی‌دهی برای مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور حذف کرد.

ترامپ در یک ایالت دیگر رد صلاحیت شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام ارشد انتخاباتی ایالت «مین» نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از برگه‌های رأی‌دهی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حذف کرد. 

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان این اقدام را «تصمیمی شوک‌آور» بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا توصیف کرده که انتصاب مسئولان در مناصب دولتی را در صورت نقش‌آفرینی آنها در شورش یا اغتشاش منع می‌کند. 

با این تصمیم، ایالت «مین» بعد از کلرادو دومین ایالتی است که دونالد ترامپ را با استناد به این بند قانونی رد صلاحیت می‌کند.

۱۰ روز پیش از این دیوان عالی ایالت کلرادو به رد صلاحیت ترامپ حکم داده بود. با وجود این،  وزیر امور داخلی ایالت کلرادو ساعاتی قبل‌تر گفت با توجه به آنکه جمهوری‌خواهان در این ایالت حکم دیوان عالی کلرادو را به دیوان عالی کشور ارجاع داده نام ترامپ در انتخابات مقدماتی هفته آینده (روز ۵ ژانویه ۲۰۲۴) در برگه‌های رأی‌دهی قرار گرفت. (جزئیات بیشتر). 

سی‌ان‌ان که یک رسانه نزدیک به دموکرات‌ها است تصمیم ایالت «مین» را در حکم یک پیروزی برای منتقدان ترامپ توصیف کرده است. 

گروه‌های منتقد ترامپ می‌گویند آنها به دنبال آن هستند که از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی برای جلوگیری از نامزد شدن دونالد ترامپ در انتخابات استفاده کنند.

در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» از انتخاب مجدد برای مناصب فدرال منع خواهند شد. 

از این بند پیش از این برای رد صلاحیت هزاران نفر از نامزدهای ایالات موتلفه آمریکا (اتحاد مجموعه‌ای از یازده ایالات جنوبی آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵) استفاده شده است. 

با وجود این، از سال ۱۹۱۹ به این طرف از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا تنها دو بار استفاده شده، ضمن آنکه کارشناسان می‌گویند لحن مبهم موجود در این بند قانونی روسای جمهور سابق را شامل نمی‌شود. 

منتقدان ترامپ معتقدند که اقدامات او در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده است.

در آن روز، هنگامی که قانونگذاران آمریکایی برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره حضور داشتند گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به «کاپیتول هیل» حمله کردند. 

دونالد ترامپ معتقد بود که پیروزی جو بایدن در انتخابات با تقلب صورت گرفته است و نتیجه انتخابات بایستی ابطال شود. 

«شینا بیلوز»، وزیر امور داخلی ایالت مین که عضو حزب دموکرات است روز پنجشنبه حکم رد صلاحیت ترامپ را منتشر کرد. او چند هفته پیش ریاست یک جلسه استماع برای بررسی صلاحیت ترامپ برای نامزد شدن در انتخابات را بر عهده داشت. 

بیلوز در این حکم نوشته است: «من به سادگی به این جمع‌بندی نرسیده‌ام. دموکراسی در هراس افتاده است... متوجه هستم که هیچ وزیر امور داخلی در یک ایالت هرگز ذیل بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی مانع دسترسی یک نامزد ریاست‌جمهوری به برگه‌‌های رأی نشده. اما متوجه این هم هستیم که هیچ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از این در تحریک به اغتشاش نقش نداشته است.»

ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات به شمار می‌رود. این در حالی است که او در جریان چهار پرونده کیفری با ۹۱ مورد اتهام جرم مواجه است که به گفته خودش می‌تواند تا ۵۶۰ سال زندان برای او همراه داشته باشد.

دونالد ترامپ پرونده‌های قضائی و تلاش‌ها برای حذف نام او از برگه‌های رأی را نوعی سیاسی‌کاری از سوی حزب رقیب برای کنار زدن او از صحنه سیاست توصیف کرده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول