اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تغییر اقلیم منجر به تفاوت رفتار الگوهای بارشی شده است

مدیرکل هواشناسی استان زنجان به تغییرات اقلیمی روی داده اشاره کرد و گفت: این تغییر اقلیم موجب شده تا الگوهای بارشی به مانند گذشته عمل نکند.

تغییر اقلیم منجر به تفاوت رفتار الگوهای بارشی شده است

حسین سلطانی، کارشناس هواشناسی استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه پیش‌بینی‌های فصلی توسط مرکز ملی  اقلیم‌شناسی منتشر می‌شود، اظهار کرد: مشکل زنجان این است که چون با گیلان هم‌مرز است به هنگام پهنه‌بندی بارش‌های بزرگ نوار ساحلی شمال کشور، بارش برای زنجان هم لحاظ می‌شود ضمن اینکه خطا در پیش‌بینی‌های فصلی بالاتر است.

کارشناس هواشناسی استان زنجان، پیش‌بینی هواشناسی تولید شده در استان را پنج‌روزه، هفت‌روزه و آینده‌نگری‌های ١۵ روزه اعلام کرد و گفت: این پیش‌بینی‌ها اغلب مورداستفاده قرار می‌گیرد و درصد صحت آن‌ها معقول‌تر است.

وی با بیان اینکه درصد صحت در پیش‌بینی‌های فصلی معمولاً ۶۵ تا ۷٠ درصد است، افزود: در تابستان سال جاری اغلب مدل‌های اقلیمی بیانگر خوب‌بودن بارش‌ها در پاییز بود که این موضوع در مورد سایر کشورها هم وجود داشت که در برخی موارد ۹۰ درصد پیش‌بینی‌ها محقق نشد. 

سلطانی به تغییرات روی داده در شرایط اقلیم کشور اشاره و تصریح کرد: این تغییرات منجر به تجربه شرایط متفاوت برای ما و همچنین دیگر کشورها شده است.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان زنجان تأکید کرد: تغییر اقلیم بر روی شرایط تأثیر گذاشته و در واقع اوضاع نسبت به قبل تفاوت کرده است و الگوهای جوی عین گذشته رفتار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی بارش‌ها برای زمستان هم نرمال بوده است، ادامه داد: منتهی باتوجه‌به تغییرات اقلیمی روی داده، نمی‌توان نسبت به این پیش‌بینی‌ها اعتماد کامل داشت.

سلطانی وقوع بارش را در زمستان محتمل دانست و افزود: موضوع در این مورد میزان بارش است که تحقق آن بسته به شرایط پیش‌رو خواهد بود.
کارشناس اداره کل هواشناسی استان زنجان به محدودیت امکانات پیش‌بینی جوی در کشور با توجه به پهناور بودن اقلیم اشاره کرد و گفت: هواشناسی استان و بسیاری از استان‌های کشور رادار هم ندارند در حالی که شرایط پیچیده امکانات به‌‌روز تری را نیاز دارد، همچنین مدل‌های هواشناسی منطقه‌ای برای درنظرگرفتن شرایط خاص کشور نیز موردنیاز است.

وی با تاکید بر اینکه مقایسه ایران با ترکیه به لحاظ بارش درست نیست، افزود: منابع رطوبتی دریای مدیترانه و دریای سیاه ترکیه را دربرگرفته است و پایین‌ترین میزان بارش در ترکیه بالاتر از بالاترین میزان بارش زنجان است.
پایان پیام/۷۳۰۰۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول