اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

روایت دختر ایلامی که ناجی ۱۰ انسان دیگر شد

روایت دختر ایلامی که دچار مرگ مغزی شد و در نهایت اعضای بدنش موجب نجات بخش جان ۱۰ نفر شد.

روایت دختر ایلامی که ناجی ۱۰ انسان دیگر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سال گذشته رقیه بساطی متولد ۱۳۶۱ و ساکن شهر ایلام، دچار مرگ مغزی شد و تلاش پزشکان و کادر درمان برای نجات وی بی نتیجه ماند که در نهایت اعضای بدنش موجب نجات بخش جان ۱۰ نفر شد.

طبق گزارش رسمی متاسفانه در ایران سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد و طبق آمار جهانی نصف آنها قابلیت اهدا دارند.

طبق آمار انجمن اهدای عضو ایرانیان ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند و حدود ۳ هزار نفر با اعضای سالم مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد تنها هزار نفر اهدای عضو می‌کنند و به عبارتی ۲ هزار نفر اهدای عضو نمی‌کنند.

در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در صف اهدای عضو هستند و در هر ۱۰  دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می شود.

این در حالی است که در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.

هر فرد مرگ مغزی ۸ عضو سالم دارد 

کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است: هر فرد مرگ مغزی ۸ عضو سالم دارد که می‌تواند اهدا کند و زمانی که خانواده دیر رضایت داده و سموم مغزی کیفیت این اعضا را از برده فرد مرگ مغزی حداقل ۳ عضو قابل اهدا دارد.

سهم مشارکت استان ایلام در اهدای عضو بسیار پایین بوده به گونه ای که طبق آمار در سال ۱۴۰۱  تعداد ۱۰۶۱ مورد اهدای عضو در کشور صورت گرفته است که سهم استان ایلام از این آمار یک نفر است که آن هم متعلق به خانم رقیه بساطی است.

مادر رقیه بساطی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از اینکه یک نفر جویای احوال او شده بسیار خوشحال شد.

رقیه چند روز قبل از مرگش کارت اهدای عضو می‌گیرد 

مادر رقیه با لهجه شیرین کردی که مشخص بود فارسی حرف زدن برایش سخت است و برخی کلمات را کردی بیان می کرد با ذوق از دخترش گفت: رقیه در ماه صفر چند روز پیش از فوتش با خوشحالی پیش من آمد و گفت که من امروز کار خوبی کرده ام، ناراحت نمیشی بگم؟ گفتم نه چه کاری کردی!؟ رقیه گفت من کارت اهدای عضو گرفتم و این کارت نزد شما باشد هر وقت من مردم این کارت را نشان بده که اعضایم را اهدا کنند.

رقیه چند روز بعد در شب جمعه با علائم سر درد با پیشینه بیماری لوپوس در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام سکته میکند و سه بعد روز دچار مرگ مغزی می شود.

سرانجام با رضایت خانواده وی، بیمارستان سینای تهران به محل اشک ها و لبخندها تبدیل شد، اعضای بدن رقیه بساطی به ۱۰ نفر اهدا شد و زندگی را به ۱۰ نفر دیگر اهدا کرده است.

مادر رقیه بیان کرد: من خودم فرم اهدای عضو را امضا کردم و خیلی حس خوبی داشتم و این کار به من آرامش میداد و از این کار خیلی خوشحالم.

مادر رقیه می گوید: دخترم زنده است و او  با گرفتن کارت اهدای عضو با خدا معامله کرد و اجرش را خواهد گرفت.

مادر رقیه برای کسانی که اعضای بدن دخترش را دریافت کردند با زبان شیرین کردی و مهربانی مادرانه دعا و آرزوی سلامتی کرد و توصیه ای به مردم کرد: خانواده هایی که بیمار دارند و دکتر بیمار آنها را جواب کرده است از مادران و خواهران و برادران آن بیمار خواهش می کنم اعضای بدن را اهدا کنند تا جان چند نفر را نجات دهد.

از رقیه بساطی یک پسر ۱۶ ساله به یادگار مانده که با مادربزرگ خود در یک خانه کوچک در حاشیه های شهر ایلام زندگی می کنند و اوضاع زندگی چندان خوبی ندارد.

پسر مرحومه بساطی به دلیل مشکلاتی که در انتقال پرونده تحصیلی خود برایش به وجود آمده نتوانسته به تحصیل ادامه دهد و می طلبد مسئولان آموزش و پرورش استان مشکلات ادامه تحصیل این نوجوان را برطرف کرده و مقدمات تحصیل او را فراهم کنند.

مسوولان یاری دهند!

خدیجه بساطی خواهر مرحومه رقیه بساطی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: ما بدون هیچ چشم داشتی اعضای خواهر عزیزمان را اهدا کردیم اما تنها بازمانده آن مرحوم از اوضاع روحی مناسبی برخوردار نیست که می طلبد نهاد حمایتی این نوجوان ۱۶ سالانه را حمایت کنند.

وی درباره سیره شخصیتی خواهرش گفت: خواهرم شخصیتی مهربان و دلسوز بود و در سالروز میلاد یا شهادت معصومین همیشه سفره نذری در حد توان خود می انداخت.

تاکنون توجه قابل توجه ای به این خانواده فداکار نشده است و با گذشت بیش از یک سال از فوت مرحومه رقیه بساطی چند روز پیش مدیر عامل هلال احمر استان به اهدای یک دستگاه بخاری از اقدام خیرخواهانه این خانواده تقدیر کردند.

سرکشی از خانواده رقیه

علیمحمدی مدیرکل هلال احمر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: بر اساس رسالت هلال احمر و وظیفه بشر دوستانه ای که دارد و بر اساس دستورات دین مبین اسلام مبنی بر نجات انسان ها که هر کس جان یک انسان را نجات دهد انگار جان همه انسان ها را نجات داده است به آنها سر زدیم و مقداری اقلام و

بخاری به این خانواده اهدا شد.

وی افزود: این خانواده در اوج تنگ دستی و بدون هیچ چشم داشتی اعضای بدن دختر جوان خود را اهدا کرده‌اند و سبب نجات یافتن چندین نفر می شود که کار با ارزشی است.

وی افزود: تاکنون کسی از این خانواده سرکشی نکرده است ما هم برای دلگرمی به این خانواده که شرایط مناسب معیشتی هم نداشتند سر زدیم که بگوییم کسانی در این نظام و در این مجموعه هستند که این کار خیر برایشان مهم است و هم افراد دیگر تشویق بشوند و این موضوع تبدیل به فرهنگ شود.

بی شک نقش مسئولان در نهادینه کردن فرهنگ ایثار و اهدای عضو با تقدیر و حمایت های مادی و معنوی از خانواده های فداکار نقش بسیار تاثیر گذاری است اما به گفته خانواده بساطی متاسفانه هیچ گونه حمایتی از هیچ نهادی از این خانواده نشده است.

حال این خانواده فداکار و خیر اندیش نیازمند حمایت مادی و معنوی مسئولان استان است تا مرهمی باشد بر درد های آنها و هم سبب تشویق خانواده هایی شود که دارای بیماران مرگ مغزی هستند که اعضای بیماران خود را به بیماران در صف انتظار اهدای عضو اهدا کنند و جان های دیگری را نجات دهند.

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول