اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

چرایی لزوم تحریم دانشگاه‌های اسرائیل بر اساس کتاب نویسنده استرالیایی

استاد برجسته دانشگاه سیدنی استرالیا تاکید کرد که در چارچوب جنبش جهانی تحریم اقتصادی اسرائیل تحریم دانشگاه‌های این رژیم به دلیل همکاری آنها با شرکت‌های اسلحه سازی این رژیم ضرورت دارد.

چرایی لزوم تحریم دانشگاه‌های اسرائیل بر اساس کتاب نویسنده استرالیایی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه پویش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل را در کانون توجهات جهانیان قرار داده است، به خصوص که این جنبش تاکنون ضربات محکمی به شرکت‌ها و مؤسسات حامی این این رژیم وارد کرده است.

 نیک ریمر(Nick Riemer)، مدرس در دانشگاه سیدنی استرالیا نویسنده کتاب «تئوری تحریم و مبارزه برای فلسطین» است که در آن به دلایل لزوم پیوستن تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی  به موج تحریم‌های اقتصادی این رژیم پرداخته است.

وی که به دلیل تحقیقات علمی و پژوهشی خود در علم زبان شناسی مدرن در بسیاری از کشورها شناخته شده است یادداشت‌های زیادی را هم در اعلام همبستگی خود با ملت فلسطین منتشر کرده است، اگرچه با انتقادهایی از سوی محافظه‌کاران در کشورش همراه بوده است.

 او از طریق کتاب خود که اخیراً مورد توجه رسانه‌های منطقه قرار گرفته است، تلاش می‌کند دانشگاه را به پویش جنبش BDS (تحریم رژیم صهیونیستی) که از سال ۲۰۰۵ فعال است، مشارکت دهد، جنبشی که در اصل با هدف تحریم اقتصادی و خروج سرمایه‌گذاری از رژیم صهیونیستی راه اندازی شده است.

وی با پرداختن به وضعیت دانشگاه‌های فلسطینی تاکید کرد که عدم شناخت کافی از آنها همبستگی دانشگاهی بین المللی با فلسطین را ناکام می‌گذارد  و در عین حال با ذکر شواهد و اسناد متعدد تاکید کرد،رویکرد خصمانه دانشگاه‌های اسرائیلی در قبال فلسطینیان تحریم دانشگاه‌ها را توجیه می‌کند.

او پیشنهاد می‌کند که دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را به‌ عنوان یک «اسرائیل کوچک» ببینیم، زیرا به اعتقاد وی دانشگاه های نئولیبرالی اسرائیل با نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی در نقاط ایدئولوژیکی و مادی همگرایی دارند.

این مدرس دانشگاه با انتقاد از مواضع دانشگاهیان غربی که ادعا می‌کنند دانشگاه را باید از سیاست دور نگاه داشت، تاکید  کرد که فلسطینیان نمی‌توانند موضع حمایتی دانشگاهیان در سراسر جهان را باور کنند تا زمانی که آنها در حرفه خود با اشغالگران صهیونیست همکاری دارند.

 

ریمر با بیان اینکه دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در توسعه سلاح‌هایی که ارتش این رژیم علیه ملت فلسطین به کار می‌گیرد، شریک هستند، گفت دانشگاه‌های اسرائیل با شرکت‌های مشخصی همکاری می‌کنند که همدست با رژیم اشغالگر در ظلم به ملت فلسطین هستند. در واقع تسلیحات تولید شده توسط شرکت‌های اسلحه‌سازی اسرائیل با همکاری دانشگاه‌ها بر روی فلسطینی‌ها آزمایش شده است.

این استاد استرالیایی تاکید کرد: دانشگاه‌های اسرائیل در جایگاه موسسات اسرائیلی، تا حد زیادی مسئول خشونت‌های رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها هستند. دانشگاه‌های اسرائیل به شدت درگیر تحقیقات تسلیحاتی هستند، به عنوان مثال برای تقویت زرادخانه ارتش اسرائیل، تسلیحات ارتش در دانشگاه‌های اسرائیل توسعه می‌یابد و دانشگاه‌ها نیز در آموزش افسران ارتش اسرائیل مشارکت دارند.

وی همچنین گفت که دانشجویانی که در دانشگاه‌های اسرائیل تحصیل می‌کنند می‌توانند از طریق تبلیغات آنلاین در حمایت از اسرائیل بورسیه تحصیلی مورد تایید را دریافت کنند، بنابراین می‌توان گفت که دانشگاه‌های اسرائیل موسساتی هستند که مستقیماً مسئول سرکوب فلسطینیان از طریق همه این روش‌ها هستند.

ریمر می‌گوید که این کتاب هم ویژه افرادی است که کنجکاوی آنها را به تلاش برای درک موضوع تحریم سوق می‌دهد و هم افرادی که رژیم صهیونیستی را تحریم کرده‌اند اما می‌خواهند با شواهد و ایده‌هایی از تعهدات خود پشتیبانی کنند.

ریمر از هفتم اکتبر گذشته هم در تظاهرات و سمینارهای بسیاری برای همبستگی با مردم فلسطین و علیه تجاوز اسرائیل حضور یافته است.

 

این استاد دانشگاه‌های استرابیا در تظاهراتی که اخیرا دانشجویان دانشگاه سیدنی برگزار کردند، گفت که مسئولیت کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌ها صحبت درباره جنایاتی است که اشغالگران مرتکب شده‌اند و باید با ملت مظلوم فلسطین همراه بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول