اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نتانیاهو در سودای اشغال فیلادلفیا

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو بی‌توجه به خشم قاهره از قصد صریح خود برای کشاندن جنگ غزه به محور فیلادلفیا و به دست گرفتن کنترل کامل مرز غزه و مصر خبر داد.

نتانیاهو در سودای اشغال فیلادلفیا

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ « محور فیلادلفیا..توقفگاه جنوبی غزه، باید تحت کنترل اسرائیل باشد»، سرانجام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو با این جمله به صراحت از قصد خود برای اشغال این منطقه راهبردی در جنوب و جدا کردن کامل نوار غزه از مصر خبر داد. 

وی این را به تنهایی و با چهره‌ای در‌ هم کشیده در نشست خبری شب گذشته در تل‌آویو بر زبان آورد، نشستی که قرار بود به صورت مشترک با دو تن از اعضای کابینه از جمله وزیر جنگ برگزار شود. یوآو گالانت روز گذشته گفته بود «ما قصد اشغال محور فیلادلفیا را نداریم».

 

 تاکنون بارها قاهره در واکنش به زمزمه‌های اشغال این محور توسط اسرائیل، درباره هرگونه عملیات نظامی در این منطقه حائل که ساکنان غزه را به فرار دسته جمعی به مصر تحت فشار بمباران و بسته شدن راه‌های بازگشت سوق می‌دهد، هشدار داده و تاکید کرده که «این یک موضوع حاکمیتی و خط قرمز قاهره است». 

شنبه هفته پیش بود که منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی گزارش دادند تل‌آویو به قاهره اعلام کرده، قصد اشغال محور فیلادلفیا میان مرز غزه و مصر را دارد و از سربازان مصری خواسته که مرز را خالی کنند. خبری که قاهره آن را تکذیب و اعلام کرد که تل‌آویو هیچ ضرب‌الاجلی در این خصوص نداده است. 

بعد از انتشار این اخبار وزیر جنگ سابق آویگدور لیبرمن به بهانه «امنیت اسرائیل»گفت «تل‌آویو باید محور فیلادلفیا را تصرف کند تا حدود یک و نیم میلیون نفر از ساکنان نوار غزه به صحرای سینا بروند».

محور فیلادلفیا یا صلاح الدین از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب در طول مرز مصر با نوار غزه امتداد دارد که حدود ۱۴ کیلومتر است که عرض آن از چند صد متر تجاوز نمی‌کند. طبق پیمان «کمپ دیوید» امضا شده در سال ۱۹۷۹، این محور  به عنوان منطقه‌ای حائل ایجاد شد. تا قبل از عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵، این محور تحت کنترل اشغالگران بود و حمل سلاح در این محور ممنوع اعلام شده بود.


تجمع آوارگان فلسطینی در نزدیکی فیلادلفیا

 

در سپتامبر ۲۰۰۵ اسرائیل پروتکلی را با قاهره امضا کرد که به موجب آن، ۷۵۰ نظامی گارد مرزی مصر با سلاحهای سبک در این منطقه مستقر شدند تا مامور مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق شوند. حال نتانیاهو با تاکید بر این‌که محور فیلادلفیا باید تحت کنترل تل‌آویو باشد، اقدام به نقض توافق صلح بین دو طرف کرده است به همین دلیل نیز نماینده مصری مصطفی بکری به تل‌آویو هشدار داد:«نزدیک نشوید. مرزهای مصر یک خط قرمز است».

تحلیل گر وبگاه خبری i۲۴NEWS رژیم صهیونیستی در خصوص اقدام احتمالی تل‌آویو علیه محور فیلادلفیا به بهانه وجود تونل‌های مقاومت می‌گوید با توجه به آنکه مصر پیشتر اعتراض شدید خود را به علت انجام چندین حمله در نزدیکی این محور به تل‌آویو ابلاغ و وجود تونل‌ها در این منطقه را رد کرده و نیز به دلیل مخالفت اعضای کابینه جنگ با این امر، بعید است که چنین اقدامی صورت گیرد، ضمن این‌که بر اساس توافق دوجانبه انجام هرگونه اقدام نظامی در این محور مستلزم کسب مجوز قبلی از طرف مقابل است.

اما استاد علوم سیاسی «معتز بالله عبدالفتاح» در گفت‌وگو با رأی الیوم، در خصوص میزان عملی شدن این اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح می‌کند، نتانیاهو در طول ۱۸ سال حیات سیاسی خود توانسته توافق اسلو و راه حل دو کشور را از بین ببرد. او تلاش کرد تا تشکیلات خودگردان را نابود کند. آنچه که نتانیاهو گفت، برای خیلی‌ها که به سیاست‌های او آشنا هستند، غافلگیرکننده و ناگهانی نبود.

در چنین فضایی، بسیاری انتظار دارند که قاهره با تقویت بیشتر حضور نظامی در مرز غزه، پاسخی قاطع و صریح به نتانیاهو بدهد زیرا جهان عرب بویژه مردم مصر این را «یک تجاوز آشکار به حاکمیت» خود و تحقق پیش‌بینی عدم بسنده کردن تل‌آویو به اشغال اراضی فلسطین و لبنان می‌دانند. نویسنده و روزنامه‌نگار مصری«اسامه الافی» خطاب به اسرائیلی‌ها هشدار داد «امتحان کنید...خواهید فهمید که به سمت جهنم می روید، نه فیلادلفیا».

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول