اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

آماری از کم و کیف جشنواره‌های فیلم و تئاتر بسیج؛ رونمایی پوسترها توسط جمال شورجه

رونمایی از پوستر و تندیس دو جشنواره تئاتر و فیلم بسیج در حالی ظهر امروز توسط جمال شورجه انجام شد که به گفته جواد جمیری (رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور) جشنواره تئاتر در مشهد و جشنواره فیلم هم به میزبانی تهران برگزار خواهند شد.

آماری از کم و کیف جشنواره‌های فیلم و تئاتر بسیج؛ رونمایی پوسترها توسط جمال شورجه

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست سیزدهمین جشنواره تئاتر و پنجمین جشنواره فیلم بسیج صبح امروز در تالار مشاهیر تئاتر شهر با حضور جواد جمیری (رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور)، آرش زینال خیری (دبیر جشنواره فیلم بسیج)، سعید نجفیان (دبیر جشنواره تئاتر بسیج)، جمال شورجه و حبیب بهمنی برگزار شد.

در ابتدای این نشست جواد جمیری اظهار کرد: سازمان بسیج هنرمندان به تبع وظیفه‌ای که دارد هر ساله جشنواره‌های متفاوتی را در رشته‌های تخصصی با هدف تقویت بعد آموزشی و حضور موثر شبکه هنری خودش در جامعه هنری برگزار می‌کند.
جمیری خاطرنشان کرد: هر سال تولیداتی صورت می‌گیرد و از آنجا که بسیج در مسائل مختلفی مثل سازندگی، محرومیت‌زدایی، مسائل فرهنگی، اجتماعی و امدادرسانی در حوادث و اتفاقات طبیعی و... مأموریت دارد تا بتواند نقشی را ایفا کند، بسیج هنرمندان هم وظیفه انعکاس این فعالیت‌ها و معرفی چهره‌های تخصصی بسیج به جامعه را بر عهده دارد.
وی افزود: امروز رونمایی از پوستر و تندیس دو جشنواره تئاتر و فیلم بسیج را خواهیم داشت. آقای آرش زینال خیری دبیر جشنواره فیلم و آقای سعید نجفیان هم دبیر تئاتر هستند که انشاالله در پایان دی ماه اختتامیه این دو جشنواره را برگزار خواهیم کرد که جشنواره تئاتر در مشهد و جشنواره فیلم هم تهران برگزار می‌شود.
جمیری تأکید کرد: هر دوره‌ای که پشت سر می‌گذاریم، هم در کیفیت و هم در محتوا رشدی اتفاق می‌افتد و این چهارده دوره تئاتر هم شاهد این رشد بوده‌ایم که هم در محتوا و هم تعداد آثار قابل مشاهده است. علاوه بر این کیفیت آثار هم رشد داشته است. ما در هر دوره چهره‌های جدیدی را معرفی میکنیم و بسیج هنرمندان وظیفه خودش میداند که این چهره‌ها را به جامعه هنری معرفی کند.
در ادامه این نشست سعید نجفیان اظهار کرد: سال گذشته توقع نداشتیم پس از ۵ سال وقفه استقبال بسیاری از این رویداد صورت بگیرد اما در دوره قبل ۶۹۴ به جشنواره ارسال شد و امسال در بخش خیابانی و صحنه‌ای بالای ۷۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد که ۹۴ اثر مربوط به نمایش صحنه‌ای و ۷۴ خیابانی است و در مرحله نهایی ۱۵ اثر صحنه‌ای و ۱۵ اثر خیابانی انتخاب شدند و جشنواره در جوار امام مهربانی‌ها برگزار خواهد شد.
در ادامه آرش زینال خیری نیز اظهار کرد: اتفاقات خوبی در جشنواره کوتاه سراسری رخ داد، استان‌ها بعد از چندین سال فعال شدند و جشنواره فیلم ما که پنجمین دوره خود را برگزار خواهد کرد در دو بخش داوری می‌شوند. بخش اول ۳۲ داور از شورای استان‌ها معرفی شدند و در استان‌ها برای مرحله انتخاب و داوری فعالیت خود را آغاز کردند و در نهایت با بررسی آثار در استان‌ها آثار منتخب به جشنواره سراسری راه پیدا کردند و پس از انجام مراحل داوری اختتامیه برگزار خواهد شد و در نظر داریم یک روز هم در پردیسی در شهر تهران کارها به اکران در بیایند.
وی افزود: بخش ویژه‌ای با عنوان مظلومیت غزه امسال در نظر گرفته‌ایم که آثار خارج از نوبت ارسال شدند ولی به خاطر کوتاه بودن زمان فیلمنامه‌ها را در نظر گرفتیم و فیلمنامه‌هایی که به جشنواره راه پیدا کند حمایت مالی خواهند شد. در واقع آثار در دو مرحله مورد قضاوت قرار می‌گیرند،‌ در وهله اول آثار در استان‌ها داوری می‌شوند و بعد آثار انتخاب شده به مرحله نهایی می‌آیند که در پنج بخش فیلمنامه، مستند، فیلم کوتاه، نماهنگ و انیمیشن این جشنواره اثر می‌پذیرد. در کل ۶۰۳ اثر به جشنواره ارسال شده که ۱۷۵ فیلمنامه، ۳۴۵ مستند ۱۲۷ نماهنگ ۵۶ پویانمایی و ۲۴۵ کوتاه داستانی هستند.
در ادامه این نشست نجفیان لیست داوران بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر بسیج را معرفی کرد و گفت: در بخش نمایشنامه‌نویسی مهدی کاموس، مهدی نصیری، ایوب آقاخانی، بهار کریم‌زاده و مهرداد کورش‌نیا داور هستند. در بخش تئاتر صحنه فرهاد قائمیان، خیرالله تقیانی‌پور، محمود پاک‌نیت، مهوش صبرکن و جلیل فرجاد و در بخش خیابانی داریوش نصیری، محمد لارتی و علی روحی داوران این رویداد هستند.
زینال خیری نیز در پایان گفت: داوران بخش‌های مختلف جشنواره انتخاب شده‌اند و ما منتظر تأیید شورای سیاستگذاری هستیم که آخر هفته انتخاب‌ها قطعی می‌شود. سعی ما بر این بوده بتوانیم جشنواره‌ای سالم و باکیفیت را برگزار کنیم تا شاید ذره‌ای بتوانیم از زحمات بسیجیان گمنام عرصه فرهنگ قدردانی کنیم.
در پایان از پوستر و تندیس این دو جشنواره رونمایی شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول