اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پرواز در قفس به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس

مهاجرت بخشی از ذات پرندگان است اما وقتی این مهاجرت برای مقاصد اقتصادی برخی سودجویان باشد ضربات جبران ناپذیری به بدنه محیط زیست می زند.

پرواز در قفس به مقصد کشورهای حاشیه  خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سال ها است که موضوع صادرات پرنده های زینتی از مبدا ایران به کشور های حاشیه خلیج فارس به عنوان یکی از موضوعات مهم کشور مطرح است و برخی از افراد سودجو نیز از طرق مختلف نسبت به صادرات این سرمایه کشور اقدام کرده اند.

وجود تنوع زیستی در حیات وحش فارس موجب شده تا برخی از افراد این فرصت را مغتنم شمرده و اقدام به صادرات غیرقانونی اینگونه پرندگان کنند از سوی بازار پرسود اینگونه پرنده ها در کشور های حاشیه خلیج فارس نیز مزید بر علت شده تا شاهد باشیم که سودآوری خوبی نیز این صادرات برای سودجویان داشته باشد.

با نگاهی به آمار ها در خواهیم یافت که طی سالیان گذشته علاوه بر این که افراد سودجو اقدام به صادرات پرنده های بومی ایران کرده اند برخی از شرکت ها نیز نسبت به ثبت سفارش واردات و همچنین صادرات پرونده های ساکن در محیط زیست فارس و کشور نیز اقدام کرده اند.

چه پرنده هایی از ایران صادر می شوند؟

با توجه به گفته کارشناسان تنها سه گروه عمده از پرندگان نظیر پرنده های زینتی پس از دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست از کشور صادر می شوند البته در این میان هم این سوال مطرح می شود که بیشتر پرندگانی که از مبدا ایران به کشور های دیگر صادر می شوند بومی ایران نیستند و با توجه به وجود این پرندگان زینتی در خارج از کشور چرا مجوز برای صادرات این حیوانات باز هم صادر می شود؟

البته برخی از افراد در استان فارس نیز با توجه به اینکه استان کریدور پرندگان شکاری نظیر عقاب است فکر می کنند که اینگونه پرندگان در خارج از کشور بازار خوبی دارند و در فصولی که این پرندگان به استان مهاجرت می کنند با زنده گیری یا حتی شکار آنان در تلاش اند تا با قاچاق غیر قانونی این حیوانات را در بازار های خارج از کشور به فروش برسانند.

برخی از شرکت ها نیز اقدام به ثبت سفارش واردات پرندگان می کنند که لیست یکی از همین شرکت های وارد کننده در ادامه آمده است:


جدول واردات و صادرات پرنده های زینتی

فارس کریدور پرندگان شکاری است

رئیس اداره حفاظت مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص قاچاق پرنده از مبدا استان فارس به کشور های حاشیه خلیج فارس گفت: صادرات پرنده به دو صورت در کشور وجود داشته که یکی از این دو مدل تجاری و دیگری تخلفات در حوزه پرندگان شکاری است  و سالانه در مبادی ورودی استان شاهد دستگیری این گونه متخلفان هستیم.

لیلا جولایی اضافه کرد: برخی از سودجویان در تلاش اند تا با از طریق استان فارس پرندگان شکاری که به صورت قاچاق قرار است از کشور خارج شوند را به استان های جنوبی برسانند که بیشتر این افراد شناسایی و دستگیر می شوند.

وی در خصوص صادرات تجاری پرندگان نیز تصریح کرد: صادرات تجاری پرنگان موضوع خاصی نیست و حائز اهمیت نبوده و در این حد است که برخی از افراد دارای شرکتی هستند که تنها پرنده زینتی از کشور خارج می کنند که ارزش خبری ندارد!.

جولایی تاکید کرد: افراد برای صادرات پرنده های زینتی بایستی از دستگاه های مرتبط مجوز های قانونی را دریافت کنند و این مجوز از طریق محیط زیست صادر می شود.

او در خصوص انواع صادرات پرنده های زینتی نیز تصریح کرد: تنها سه دسته کلی نظیر فنچ، مرغ عشق و قناری دارای مجوز صادرات هستند البته لازم به ذکر است که هر کدام از این دسته ها دارای زیرشاخه هایی هستند که طیف وسیعی از انواع این پرندگان را شامل می شود.

رئیس اداره حفاظت مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص شناسایی متخلفان صادرکننده پرندگان شکاری نیز اظهار کرد: آمار دقیقی در خصوص شناسایی و دستگیری متلفان در این بخش وجود ندارد ولی سالیانه آمار این نوع تخلف احصا شده و مورد بررسی قرار می گیرد این در حالی است که براساس موارد ثبت شده طی یک سال 10 مورد تخلف نیز به شناسایی و کشف شده است.

به گفته این مقام مسئول بیشتر تخلفات ثبت شده در خصوص صادرات  پرندگان شکاری مربوط به استان بوشهر است.

جولایی در خصوص زنده گیری پرنده های شکاری در استان نیز تصریح کرد: در استان زنده گیری پرندگان شکاری نداشته و تنها مواردی که ثبت شده مربوط به سایر استان های کشور است که مبادی ورودی استان شناسایی و دستگیر شده اند.

وی اضافه کرد: فارس کریدور پرندگان شکاری است و پرندگان شکاری به استان و کشور همواره مهاجرت می کنند و در فصل زمستان نیز پرنده  های شکاری زیادی وارد استان فارس می شوند که غالب این پرنده ها نیز در اطراف دریاچه مهارلو قابل رویت اند.

جولایی تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد این گونه ها در اطراف مهارلو برخی از افراد فکر می کنند که این گونه ها دارای ارزش و قیمتی هستند اقدام به گرفتن این پرندگان می کنند.

وضعیت واردات و صادرات پرندگان در کشور 

آمار دقیقی از واردات و صادرات پرندگان شکاری در کشور در دسترس نیست زیرا این نوع تجارت اقتصادی غیر قانونی است اما براساس آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی کشور میزان واردات و صادرات پرنده های زینتی در کشور از سال 1385 لغایت 1396 در ادامه آمده است.

همانگونه که  در آمارهای رسمی مشخص است در برخی از سال های دهه 90 خورشیدی کشور هیچگونه صادرات  و واردات پرنده های زینتی نداشته است.


شاخص واردات و صادرات پرنده های زینتی


این در حالی است که در اواخر دهه 80 خورشیدی به خصوص در سال 1389 صادرات پرنده های زینتی در کشور رونق قابل توجه ای داشته و حجم قابل توجه ای نیز به خود اختصاص داده است به گونه ای که بیشترین میزان صادرات پرنده های زینتی در این سال بوده و بعد از آن نیز این میزان سیر نزولی داشته است.
 


حجم واردات و صادرات پرنده های زینتی

 

آسیب محیط زیستی از صادرات پرندگان 

تنوع گونه های محیط زیست در استان فارس به گونه ای است که با خروج برخی از گونه ها از چرخه محیط زیست زیان های جبران ناپذیری به این چرخه وارد می شود.

استان فارس با تنوع اقلیم و شرایط زیست محیطی که دارد می تواند نقش ویژه ای در تکثیر پرندگان شکاری و حتی زینتی داشته باشد اما سود جویی برخی از متخلفان موجب شده تا شرایط برای تولید و تکثیر اینگونه ها در استان فراهم نشود زیرا این افراد با ورود به مناطق حفاظت شده در تلاش اند تا علاوه بر زنده گیری اینگونه از پرندگان یا حتی پرورش در مناطق ممنوعه سودآوری ویژه ای را برای خود رقم بزنند.

گزارش: علیرضا پرنیان 

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول