اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

نماینده ولی‌فقیه در سپاه: باید به سمت پژوهش‌هایی برویم که درمان دردی باشد

نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره نکاتی درباره در رابطه با پژوهش و علم، گفت: پژوهشی که در زندگی مادی و معنوی انسان تاثیرگذار باشد و سبب حل مشکلات شود، ارزشمند است. باید به این سمت برویم که پژوهش های ما درمان دردی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه: باید به سمت پژوهش‌هایی برویم که درمان دردی باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه صبح امروز (دوشنبه، 11 دی ماه) در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و جشنواره تجلیل از برگزیدگان دانش و پژوهش سپاه که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: پیامبر(ص) فرمود سرچشمه تمام فضائل، علم و مبدأ تمام پلیدی ها جهل است، حضرت علی(ع) هم در خصوص علم نیز روایت های ارزشمندی دارند.

وی با بیان هفت نکته در رابطه با پژوهش و علم، اظهار کرد: اسلام با نفی تمام امتیازات جاهلی همچون برتری نژادی سه اصل را مورد فضیلت می داند، اول علم و دانش، دوم تقوا و سوم جهاد و تلاش است. پس علم مبنا است برای همه فضائل؛ به تعبیر دیگر قرآن کریم دو چیز را عامل سعادت معرفی می‌کند، اول ایمان و دوم عمل صالح که مبنای آن را هم علم می‌داند.

نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: اصل دوم آن نفی یک سلسله موارد دروغین که از غرب وارد شده است، یکی علم یا ایمان که ما آن را نفی می‌کنیم و تأکید می‌کنیم علم با ایمان و این دو با یکدیگرند. اصل سوم به پژوهش اشاره دارد زیرا پژوهش موجب تسلط انسان بر واقعیت می‌شود لذا از شرافت بیشتری برخوردار است.

حجت الاسلام حاجی صادقی ادامه داد: اصل چهارم به پژوهشی که در زندگی مادی و معنوی انسان تاثیرگذار باشد و سبب حل مشکلات شود، ارزشمند است. باید به این سمت برویم که پژوهش های ما درمان دردی باشد.

وی گفت: منزل یکی از اساتید دانشگاه تهران بودیم، پایان نامه‌هایی را نشان داد که استاد راهنمای آنها بود، گفتم این‌ها را میخواهی چه کنی گفت کاربردی ندارد و میخواهم بگویم آن‌ها را تبدیل خمیر کنند.

وی با اشاره به اینکه نخستین گام در هر پژوهشی، سند انتظار آن است، بیان کرد: اصل پنجم این است که ما می‌دانیم علم، قدرت های دیگر را می سازد، این قدرت‌ها معلول علم و پژوهش هستند. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید روزی برسد بجای صادرات نفت، علم صادرات کنیم، بنابراین باید بگوییم پژوهش، تمدن ساز است و این پژوهش باید واقع بینانه باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: اصل ششم، پژوهش های دین محور است یعنی اگر ما قرآن کریم را به درستی پژوهش کنیم میبینیم که برای تمام صحنه های زندگی صحبت دارد، به عنوان مثال در مذاکرات چه کنیم، در پیروزی ها چه کنیم، پس می‌بینیم خداوند برای تمام لحظات حرف دارد، ما امروز به این موضوع مهم نیاز جدی دارد.

حجت الاسلام حاجی صادقی با بیان اینکه تمام این اصل ها مقدمه اصل هفتم است، گفت: اصل هفتم این است که قرآن کریم می‌گوید پژوهشگر مسلمان از علم حضوری بهره مند می شود نه علم حصولی و باید به سمت علم حضوری برود. روایت می‌گوید قلب را پاکیزه و ظرف را تمیز کن و به صاحب خانه بسپار این خانه را مزین کند، بنابراین اگر جهت گیری علم خداوند باشد پس بدانید خداوند هم راه را باز می کند و هم پشتیبانی می کند و هم از خطا مصون می دارد. این گفتار، مبنای قرآن و روایات را نیز به همراه دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه در پایان با تاکید بر اینکه برجسته ترین جهاد، جهاد علمی آن است، گفت: من از شما پژوهشگران ولایی استدعا دارم هرچه می توانید اخلاص و معنویت را بالا ببرید و بدانید علم واقعی آن است که خداوند آن نور را روشن کند. مهم این است که تلاش علمی و پژوهشی برای خداوند باشد تا خداوند استاد راهنما و هدایت‌گر شما در این مسیر باشد.

تاکید سردار نقدی به توجه به کانون های علمی

در ادامه مراسم سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن گرامی داشت تمامی شهدای انقلاب اسلامی و تبریک میلاد حضرت فاطمه(س)، گفت: اگر کسی در مورد وجه ممیزه انقلاب اسلامی و سایر جهانیان بپرسد بحث توجه به علم است که آن را در قانون اساسی، بیانیه امامین انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌بینید. 

وی افزود: از امام سجاد نقل شده است که اگر مردم می‌دانستند در علم چه چیزی است به دنبال آن میرفتند ولو به دادن خون یا به بهای فرورفتن در گرداب ها، پس اگر در ارزش های مشترک جهانی یک وجهه ممیزه انقلاب اسلامی و سایر جهانیان نقطه توجه به علم است.

معاون هماهنگ کننده کل سپاه گفت: یکی از عرصه های تجلی این امر، شرط اول رهبری انقلاب اسلامی در توجه به علم است، بنابراین این ارزش و اهمیت باید در تمامی مسیرها دیده شود و همه آنهایی که از این نظام پاسداری می‌کنند باید در علم پیشتاز باشند چرا که شرط اول انقلاب است. 

سردار نقدی تأکید کرد: ما در اینجا می گوییم که تفاوت ما با سایر نظامات در دنیا این است که ما باید به گفته پیامبر اکرم (ص) از گهواره تا گور دانش بجوییم و این نشان دهنده تفاوت ما با دیگران است. پاسداران ما در سپاه از ابتدا تا انتهای اهداف خود باید متصل به علم باشند و در این امر تلاش کنند تا بروز باشند و بتوانند از این انقلاب ارزشمند پاسداری کنند.

سردار نقدی اظهار کرد: برای اینکه این موضوع در حد شعار نباشد، کانون نظام‌های علمی در سپاه شکل گرفته که همه پاسداران باید عضو آن باشند؛ ابلاغیه این موضوع یک سالی است که اعلام شده تا پاسداران از نشاط علمی برخوردار شوند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه تأکید کرد: باید از مفاهیم ترجمه‌شده غرب در حوزه علوم انسانی فارغ شویم و یکی از راه‌های این امر، عضویت پاسداران در این کانون‌های علمی است و امیدواریم این حرکت علمی پاسداران بتواند موفقیت‌های زیادی را برای سپاه و کشور به ارمغان بیاورد

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به کانون های علمی را تأکید می‌کنیم که همگان باید به آن بپردازند چرا که وجه ممیزه انقلاب ما را نشان می دهد. 

سردار فضلی: تشکیل قرارگاه امام صادق (ع) اتفاق بسیار مهمی بود

در ادامه این مراسم سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه (س) گفت: از یکم اردیبهشت ۱۳۹۷ توفیق حضور در قرارگاه امام صادق (ع) را داشتم.

وی با بیان اینکه دانشگاه افسری مسئول تربیت پاسدار انقلاب اسلامی برای اداره ایران اسلامی است، افزود: مقام معظم رهبری ۱۳ سال و همه ساله در دانشگاه افسری حضور پیدا کرده و هر سال هم از یک زاویه‌ای بیانات، انتظارات و توقعاتی را مطرح می کردند،

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، بیان کرد: با وجود حدود ۲ هزار درسی که در دانشگاه تدریس می‌شد، محتوا و کتاب های کمی را در اختیار داشتیم و تجربه و پیشینه قبلی هم نداشتیم که چگونه باید کار را شروع کنیم لذا متوسل به قرارگاه امام صادق (ع) شدیم.

سردار فضلی ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ، برای گام برداشتن در حوزه کار عملی به قرارگاهی نیاز داشتیم تا مجموعه وزینی به این منظور پای کار بیایند چراکه با دستورالعمل و توصیه صرف اخلاقی به خروجی مطلوب دیست پیدا نمی کنیم.

وی تصریح کرد: با تشکیل قرارگاه امام صادق (ع)، تاکنون ۱۳۴ جلد کتاب منتشر و ۲۵۴ جلد کتاب نیز تالیف شده است. کار بسیار بزرگ و بی‌نظیری انجام شده و من صمیمانه قدردانی می‌کنم زیرا یک کتاب راهبردی از زمان تالیف تا نظارت، داوری و مجموعه فرایند آن بسیار زمانبر است.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، عنوان کرد: نکته حائز اهمیتی که باید در قرارگاه مورد توجه قرار گیرد که جای آن در کتاب قبلی ما قدری خالی بود بیان صریح قرآن، احادیث، روایات و بیان امامین انقلاب اسلامی و همچنین بیان هشت سال دفاع مقدس و جبهه مقاومت است.

سردار فضلی گفت: برای الگوسازی باید این مجموعه فرایندها در دستور کار قرار بگیرد تا یک افسر شایسته انقلاب اسلامی تربیت شود تا بتواند به خروجی خداپسندانه منتج شود.

وی اظهار کرد: تقاضای من به همه شما توجه به محتوا است چراکه محتوا مهمترین محوری است که باید در دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، افزود: باید از فرصت‌هایی که به‌دست می‌آید حداکثر استفاده را بکنیم که اکنون تا حدود زیادی این کار به خوبی هدایت و پیگیری شده و افق بسیار روشنی پیش رو است.

رونمایی از مجموعه سخنرانی‌های فرمانده کل سپاه

همچنین در این مراسم از کتاب مجموعه سخنرانی‌های فرمانده کل سپاه که در موضوع مورد اشاره از سال ۱۳۸۱ جمع‌آوری شده است، از جلد اول آن توسط نماینده ولی‌فقیه در سپاه رو‌نمایی شد.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول