اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تروریسم به روایت کارشناسان منطقه| ایران محور مبارزه تل‌آویو کانون شرارت

کارشناسان و تحلیلگران منطقه معتقدند ایران و اقدامات این کشور در مبارزه با تروریسم که هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی نیز به همراه داشته، مایه امنیت و ثبات این منطقه و حتی در سطح بین‌الملل بوده و همه کشورها مدیون آن هستند.

تروریسم به روایت کارشناسان منطقه| ایران محور مبارزه تل‌آویو کانون شرارت

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس؛ امروزه مبارزه با تروریسم به یک امر مبتلا‌به نظام بین‌الملل تبدیل شده چرا که تبعات ناشی از آن نه تنها موجب خدشه‌دار شدن امنیت انسانی شده، بلکه صلح و امنیت ملی و بین‌المللی را نیز مورد هجمه‌ قرار داده است. بنابراین با چنین شرایطی به نظر می‌رسد تنها عزم راسخ کشورها می‌تواند به مثابه راهبردی ویژه در مبارزه با این پدیده شوم تلقی گردد.

تروریسم و اقدامات تروریستی همواره از سوی افراد و گروه‌هایی صورت گرفته‎اند که تحت حمایت همه جانبه غرب قرار دارند. کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا، به صورت مستقیم از تروریست‌ها حمایت، آن‌ها را تامین مالی کرده، سرکرده‌های آنان را پناه می‌دهند و امنیت آن‌ها را تامین می‌کنند.

موج اقدامات تروریستی علیه ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی بوده که غرب از ابزار‌های مختلف استفاده می‌کند تا ایران را «حامی تروریسم» در جهان معرفی کند. این اتهام‌زنی در حالی صورت می‌گیرد که ایران بیشترین سهم را در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته است.

ایران طی سال‌های اخیر در مبارزه با داعش در کشور‌های مختلف از جمله عراق و سوریه نقش بسزایی را ایفا کرد و در این راه شهدای بزرگی نیز تقدیم کرده است.

در این گزارش به بررسی و بازخوانی نقش ایران در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و جایگاه ویژه سردار شهید سلیمانی از نگاه کارشناسان و تحلیلگران منطقه پرداخته شده است.

*** ضعف و زبونی آمریکا در خاورمیانه

«سرگئی کوژمیاکین» کارشناس سیاسی روس می‌گوید استراتژی خاورمیانه واشنگتن و متحدین آن (به ویژه رژیم صهیونیستی) با شکست جدی مواجه شده است. تلاش های بی وقفه آنها برای تضعیف ایران و واداشتن جمهوری اسلامی به گذشت و امتیاز دادن در برابر خواسته هایشان در منطقه، هیچ نتیجه ای در پی نداشته است.

برخلاف انتظار آمریکا، اقتصاد ایران علی رغم تشدید بی وقفه تحریم ها همچنان بر روی پای خود استوار ایستاده و قدرت های بزرگی مانند چین و روسیه نه تنها به جمهوری اسلامی پشت نکردند بلکه در صدد تقویت تعاملات اقتصادی و تجاری و حتی نظامی با تهران هستند.

از سوی دیگر آمریکا و اقمار آن موفق به ایجاد فاصله بین ایران و کشورهای دوست منطقه ای نشدند.

حساب واشنگتن برای ایجاد هرج و مرج بلندمدت در عراق و لبنان و سوریه درست از آب در نیامد. علاوه بر آن صدای کشورهای منطقه برای اخراج کامل آمریکا قوی تر و جدی تر به گوش می رسد.

آمریکا با ترور سردار قاسم سلیمانی در حقیقت دولت خود را با داعش و القاعده که این سردار نامدار همواره با آنها در نبرد بود، در یک صف واحد قرار داد و نشان داد که این کشور و اقمار آن برای رسیدن به اهداف و منافع نامشروع خود آماده اند به هر نوع جنایات غیر انسانی دست بزنند.

پایان راهی که واشنگتن انتخاب کرده است جز شکست و رسوایی این کشور ثمری به بار نخواهد آورد.

*** معمار طرح مقابله جامع بین‌المللی علیه داعش

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس معتقد است اینکه داعش در اتاق فکر موسسه «رند» (RAND) آمریکا ایجاد شده امری است کاملا واضح و شناخته شده و سردار سلیمانی  سدی در برابر تحقق برنامه های واشنگتن برای غیر انسانی کردن فضای خاورمیانه و سپس گسترش آن به سایر مناطق همجوار و سراسر جهان بود.  

البته اهمیت فعالیت های سردار سلیمانی فقط محدود به برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت اقدامات نظامی برای مبارزه با تروریسم نبود. هر چند ایشان ضمن صحبت با رسانه ها خود را فقط یک سرباز دانسته و تمایلی برای ورود به عرصه سیاست نشان نمی داد، ولی فعالیت و شخصیت سردار و همچنین وضعیتی که امروز در عرصه بین الملل به نظر می رسد، ترور این فرمانده بزرگ را به یک عامل بسیار مهم ژئوپلیتیک جهان تبدیل کرده است.

تصادفی نیست رهبر جمهوری اسلامی ایران از انتقام سخن به میان آوردند، زیرا خوب می دانند در دنیای امروز با استکبار و تجاوز آمریکا و هم‌پیمانانش فقط با اقدامات متقارن می توان مقابله کرد.

ترور سردار سلیمانی عامل مهمی برای تغییر و تحول جدی در روابط میان دو دسته از کشورها بود که یکی تسلیم سلطه آمریکا شده و دیگری قادر به توسعه مستقل متناسب با منافع ملی خود بوده و آماده همکاری و همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورها است.

*** آمریکا؛ کشوری که هیچ حد و مرزی برای جنایت نمی‌شناسد

«آیدانبیک آقماتوف» کارشناس سیاسی قرقیز نیز معتقد است سردار سلیمانی با گروه‌های تروریستی مثل داعش مبارزه می‌کرد و آنها را شکست داد. وی افتخار ایران و سردار بزرگ این کشور بود و ترور چنین انسانی نه فقط برای ایرانی‌ها بلکه برای هر انسان واقع‌بین بسیار ناراحت کننده است.

وی می‌گوید راه برقراری صلح و آرامش در غرب آسیا این است که همه به حق حاکمیت کشورهای منطقه احترام بگذارند و در پرتو منافع مشترک همکاری داشته باشند.

درست است که آمریکا از تجهیزات نظامی و پیشرفته ای برخوردار است اما باید به این نکته اشاره کرد که از نظر توان نظامی ایران هم دارای سیستم‌های دفاعی پیشرفته‌ای است و توان موشکی آنها هم قوی و در حال رشد است.

وی یکی از دلائل اصلی ترور سردار سلیمانی را مبارزه وی با داعش و گروههای تروریستی در منطقه به خصوص در سوریه و عراق عنوان کرد که این موضوع باعث ناراحتی آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن شده است.

ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا عملی وحشیانه و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و نشان داد که برای آمریکا هیچ قانون و حد و مرزی در جهان وجود ندارد.

*** جهان مدیون ایران و سردار سلیمانی

«حسین اسوبعلی‌اف» کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه می‌گوید سردار سلیمانی فقط قهرمان ایران نبوده بلکه قهرمان عرصه آزادی‌خواهی در سطح منطقه و جهان است.

همگی بر نقش ایران در مبارزه علیه تروریسم بین المللی و تامین ثبات منطقه واقفند. این فرمانده ایرانی فقط یک شخصیت نظامی نبود بلکه از هنر عالی دیپلماسی برخوردار بود که آن را در خدمت منافع ملی و آوردن صلح ثبات برای منطقه قرار داده بود.

بدون تردید سردار شهید از زمره انگشت شمار شخصیت هایی بود که معماری آینده ثبات و امنیت خاورمیانه مدیون خرد، شجاعت و قهرمانی آنها است که به صورت کلان در نقش آفرینی ایران و کشوهای دوست آن برجستگی خواهد یافت.

اگر امروز خاورمیانه نسبتا امن تر شده و دست شوم داعش و سایر گروه‌های تروریستی از منطقه کوتاه شده ثمره زحمات بی‌دریغ و شبانه روزی ایران، کشورهای محور مقاومت و این سردار فداکار و یاران باوفایش است.

اهداف سردار سلیمانی فراتر از منافع ایران بود و برقراری نظم عادلانه‌ بین المللی در منطقه و جهان را دنبال می‌کرد. بنابراین سردار شهید فقط قهرمان ایران نبوده بلکه قهرمان عرصه آزادی‌خواهی در سطح منطقه و جهان است.

دوستان ایران مطمئن هستند علیرغم مشکلات و موانع متعددی که توسط آمریکا و غرب بر سر راه رشد این کشور ایجاد می‌شود، ایران همچنان سیاست خارجی مستقل خود را حفظ خواهد کرد و نقش خویش را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین کشورها در سیستم سیاسی منطقه‌ای و بین المللی بیش از گذشته تقویت خواهد کرد.

*** تحکیم محور مقاومت

«تورسونبای باقر اولو» سیاستمدار و نماینده سابق پارلمان قرقیزستان می‌گوید سردار سلیمانی نقش مهمی در اتحاد کشورهای اسلامی محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی داشت. این را می‌توان از ترس اسرائیل از ژنرال ایرانی فهمید. عملکرد خوب وی در تشکیل محور مقاومت علیه صهیونیستها حتی در صحبت‌های خود فلسطینیان مشهود است.

سردار سلیمانی نمونه‌ای از خدمت به آرمان آزادی فلسطین و اعتقادات آنان است.من فکر می‌کنم او الگویی برای دیگران است که به مبارزه برای مسلمانان و حقوق آنها در بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین ادامه دهند.

ایجاد محور مقاومت و اتحاد کشورها در آن یک کار بزرگ است. اینکه شهید سلیمانی نقش مهمی در این امر داشت قابل انکار نیست زیرا امروز می‌بینیم که چگونه در پس زمینه تشدید و گسترش اسلام هراسی، بسیاری حتی به جنگ مسلمانان علیه یکدیگر دامن می­‌زنند. چنین درگیری‌هایی به وضوح از خارج در حال برنامه‌­ریزی است.

نماینده سابق پارلمان قرقیزستان در مورد برنامه‌هایی که گروه‌های تروریستی در آسیای مرکزی دنبال می‌کنند و نحوه مقابله چین، روسیه و ایران در برابر این تهدیدات نیز می‌گوید اول از همه، ما باید درک کنیم که سرویس‌های مخفی قدرت‌های مختلف غربی در بیشتر موارد پشت ایجاد گروه‌های تروریستی هستند. آنها را ایجاد، تأمین مالی و ترویج می‌کنند.به عنوان مثال، همانطور که همه ما داعش را می‌شناسیم. بیشتر این سازمان‌های تروریستی تحت نظارت آمریکا و اسرائیل و همچنین با حمایت تعدادی از کشورهای اروپایی ایجاد شده‌اند.

*** صهیونیست‌ها محور شرارت

«ولادیمیر کواچکوف» سرهنگ بازنشسته اداره اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز از سردار سلیمانی به عنوان نخبه نظامی و یک نیروی ویژه یاد می‌کند.

سردار سلیمانی برای من  الگویی از یک افسر ویژه بود، به نظر من اکثر مردم ایران سپبهد سلیمانی را به عنوان یک قهرمان ملی تصور می کنند اما برای من نه تنها وی در محافظت از ایران و سوریه، بلکه مبارزه آشتی ناپذیر وی با کسانی که قدس را اشغال کرده اند، مهم بود.

مراکز اصلی صهیونیسم و لیبرالیسم جهانی در انگلیس و آمریکا است اما اسرائیل لانه همه شرارت ها است. و ایران هم در جهان تنها کشوری است که علنا مبارزه با این افعی را آغاز و ادامه داده است و ارزش و عظمت شاهکار سردار سلیمانی نیز دقیقا در همین نکته بود.

ژنرال شدن یک کار دست یافتنی است به هرکسی می توان علم نظامی آموخت اما موضوع مهم این است که این فرد در کنار اینکه قوانین نظامی را به عنوان الگوها درک کرده و آنها را اعمال کرده ولی یک چیز دیگر درک عمیق کامل و داشتن جهان بینی خاص خود است. من معتقدم بدون داشتن جهان‌بینی دینی غیر ممکن است که یک شخص بتواند مبارزه موثری در برابر شر مدرن صهیونیسم و لیبرالیسم داشته باشد؛ این ژنرال فقید با درک عمیق از همه اینها متمایز بود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول