اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

برای رفع اضطراب چه چیزی نخوریم

تغذیه در ایجاد اضطراب بسیار تاثیرگذار است اگر در مواد غذایی که استفاده می‌شود کافئین، مواد نگهدارنده و افزودنی وجود داشته باشد باعث بالا رفتن فعالیت شیمیایی مغز شده و سبب بروز علائمی مانند تپش قلب و اضطراب می‌شود.

برای رفع اضطراب چه چیزی نخوریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، اگر شما فقط گاهی احساس اضطراب می‌کنید، این مسئله کاملا طبیعی بوده و جایی برای نگرانی نیست اما اگر استرس به مدت طولانی مثلا چندین ماه به طور مداوم در شما وجود داشته باشد، حتما باید برای بهبود آن اقدامی اساسی انجام دهید.

میترا شهبازی‌فر کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی در این خصوص با اشاره به اختلال ذهنی استرس و اضطراب گفت: همه انسان‌ها با اضطراب به دنیا می‌آیند، درست همان لحظه‌ای که بند ناف نوزاد بریده شده و جنین از مادر جدا می‌شود، اضطراب فرد را فرا می‌گیرد. اما بعد از قرار گرفتن در آغوش مادر این اضطراب کم می‌شود.

وی افزود: اضطراب یک حالت احساسی یا هیجانی است که از خصوصیات برجسته آن تولید یک حالت بی‌قراری و دلواپسی است که با اتفاقات زمان و شرایط مکان تناسب ندارد؛ به طور مثال دلهره موقع امتحانات درسی و یا اضطراب دیر رسیدن به فرودگاه و یا ایستگاه قطار نمونه‌هایی از اضطراب سالم است.

 

اضطراب ، علی‌رغم داشتن عوارض، پیامدهای خوبی نیز برای ما دارد

شهبازی‌فر افزود: اضطراب قوه محرکه زندگی است چرا که باعث حرکت و رشد می‌شود، و اگر انسان اضطراب به دست آوردن چیزی را نداشته باشد، تلاش و تکاپوی او کم شده و نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که اضطراب از حد طبیعی بالاتر می‌رود و عملکرد فرد را مختل می‌کند، نیاز به مداخله و درمان دارد.

انواع اضطراب در روانشناسی

وقتی حرف از انواع اضطراب به میان می‌آید منظور انواع اختلال اضطرابی است که چیزی فراتر از یک نگرانی ساده و ترس خفیف است. انواع مختلف این اختلال شامل موارد زیر می‌شود:

 اختلال اضطراب فراگیر

این اختلال یکی از شایع‌ترین انواع اضطراب محسوب می‌شود و شامل احساس مداوم ترس یا اضطراب است که زندگی روزمره شما را مختل می‌کند.

علائم اختلال اضطراب فراگیر شامل، تحریک‌پذیری، مشکل در تمرکز، احساس بی‌قراری، به‌ راحتی خسته شدن، مشکل در کنترل احساس نگرانی و مشکلات خواب مانند بی‌خوابی یا بیش از حد خوابیدن.

 اختلال هراس

افراد مبتلا به این بیماری به دلایل مختلف دچار حملات مکرر و غیرمنتظره پانیک می‌شوند. آن‌ها دوره ناگهانی ترس شدید، ناراحتی یا احساس از دست دادن کنترل را دارند. این اختلال حتی زمانی که هیچ محرک یا خطر واضحی وجود ندارد بروز پیدا می‌کند.

در طول اختلال هراس افراد معمولا تعریق، لرزش یا گزگز، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب، احساس عذاب قریب‌الوقوع و احساس از دست دادن کنترل را تجربه می‌کنند.

 اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال را باید حتما یکی از انواع اضطراب دانست. زیرا فرد دائما نگران قضاوت دیگران است. فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ترس شدیدی را از آن موقعیت اجتماعی تجربه می‌کند که از کنترل او خارج است. این است، برای برخی افراد آن‌ قدر شدید و جدی است که نمی‌گذارد به موقیت اجتماعی مورد نظر مانند محل کار یا مدرسه بروند. 

علائم این اضطراب شامل دل درد، انقباضات ماهیچه‌ای، لرزش، سرخ شدن و تعریق، افزایش ضربان و تپش قلب، مشکل در برقراری تماس چشمی، صحبت کردن با صدای بیش از حد آرام، عدم توانایی قرار گرفتن در کنار افراد جدید، احساس خودآگاهی و ترس از قضاوت منفی مردم است.

 اختلال اضطراب جدایی

اغلب افراد تصور می‌کنند اختلال اضطراب جدایی یکی از انواع اضطراب در روانشناسی مختص کودکان است. اما باید بدانید بزرگسالان هم می‌توانند مبتلا به این اضطراب باشند. کودکان یا بزرگسالان دچار اختلال اضطراب جدایی می‌ترسند از افراد نزدیک خود جدا شوند.

آن‌ها فکر می‌کنند زمانی که با هم نیستند اتفاق بدی برای عزیزانشان می‌افتد. از علائم اصلی این اختلال می‌توان به خواب بد دیدن در مورد جدایی از عزیزان اشاره کرد.

 

زندگی در لحظه بهترین روش درمان اضطراب است.

کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی با اشاره به نقش مهم والدین در ایجاد اضطراب کودکان، اظهار داشت: بخشی از استرس فرد به رفتارهای والدین به خصوص مادر برمی‌گردد چرا که اگر مادر دارای اضطراب باشد، فرزند نیز دچار اضطراب می‌شود و این استرس‌های بی‌دلیل نسل به نسل و چرخه‌ای منتقل می‌شود و این نشان می‌دهد اضطراب از ناخودآگاه منشا می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش مهم تغذیه در افزایش یا کاهش اضطراب، بیان کرد: تغذیه در بروز اضطراب بسیار تاثیرگذار است، اگر در تغذیه ما مواد غذایی حاوی کافئین، مواد نگهدارنده یا مواد افزودنی وجود داشته باشد، باعث بالا رفتن فعالیت شیمیایی مغز شده و در افرادی که زمینه‌های اضطرابی دارند، درصد آن بالا رفته و سبب بروز علائمی مانند تپش قلب می‌شود.

بهترین مواد غذایی برای کنترل اضطراب

کلیه مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین دی و  اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی نظیر زینک می‌توانند در کاهش اضطراب موثر باشند. تغذیه نامناسب و کمبود منابع آنتی‌اکسیدانی در بدن موجب اختلال در خلق‌و‌خو شده و زمینه افسردگی و اضطراب را فراهم می‌کند. برای تسکین اضطراب منابع غذایی زیر را بیش از پیش در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ماهی‌های چرب مثل ساردین و سالمون، بادام، تخم مرغ، تخم کدو‌تنبل، شکلات تلخ، زردچوبه، ماست و مواد غذایی پروبیوتیک، سیب‌زمینی شیرین، کنگر فرنگی، جعفری، سیر، تخم آفتاب‌گردان، کلم بروکلی، نخود، بلوبری از جمله مواد غذایی است که در کنترل اضطراب موثر است.

دمنوش‌های ضد اضطراب

برای تسکین اضطراب از برخی دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توان استفاده کرد.

چای سبز

چای سبز حاوی اسیدآمینه‌ای به نام تیانین است که بر اختلالات خلقی تاثیری شگفت‌انگیز دارد. تیانین اثرات ضداضطراب و آرامش‌بخش داشته و تولید سروتونین و دوپامین را در بدن افزایش می‌دهد. به جای نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و قهوه سعی کنید از چای سبز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

دمنوش بابونه

بابونه خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و به عنوان یک گیاه ضدالتهاب و ضدباکتری در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از محققان خاصیت آرامش‌بخش و ضداضطراب بابونه را مربوط به فلاونوئیدهای موجود در آن می‌دانند. برخی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که اگر بابونه به طور مداوم، هشت هفته پشت سر هم هر روز مورد استفاده قرار گیرد، در بیماران مبتلا به اضطراب می‌تواند تاثیری برابر و یا حتی بیشتر از داروهای شیمیایی داشته باشد.

 

چای گل سرخ باعث ایجاد آرامش می‌شود

چای گل سرخ و آویشن

 از آن جا که این چای حاوی فلاوانوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. چای آویشن نیز می‌تواند باعث آرامش و کم‌کردن تحریک‌پذیری شما شود.

نعناع

چای نعناع(یا اضافه کردن برگ نعناع به چای) می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و به خصوص برای کسانی که مبتلا به مشکلات دستگاه گوارشی هستند مفید است.

شربت لیمو و شربت عسل

شربت لیمو به کاهش اضطراب و تحریک‌پذیری کمک می‌کند و علاوه بر این می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شما نیز شود. شربت عسل می‌تواند باعث کاهش اضطراب و بهبود خواب شما شود.

آب به مقدار کافی

حتی اگر این نوشیدنی‌ها تاثیر مثبتی بر اضطراب شما نداشته باشند، مصرف آب به میزان کافی می‌تواند به شما در کاهش اضطراب کمک کند.

تکنیک‌های رفع اضطراب بدون دارو

در کنار تغذیه مناسب برای درمان استرس همچنین می‌توانید از تکنیک تنفس چهار ـ هفت ـ هشت برای کنترل استرس استفاده کنید؛ به طور مثال در حالتی که آرام نشسته‌اید، هوا را به طور کامل از دهان بیرون دهید و بعد از طریق بینی هوا را به داخل کشیده و تا چهار بشمارید. سپس به مدت هفت ثانیه نفس خود را نگه داشته و هشت ثانیه از دهان خود بازدم انجام دهید. حمام آب گرم نیز در تولید سروتونین تاثیر گذاشته و موجب آرامش شما می‌شود.

 

تمرین نفس کشیدن عمیق فعالیتی ساده برای درمان سریع اضطراب

برای رفع اضطراب چه چیزی نخوریم

نوع تغذیه در حالات روانی و خلقی هر فرد می‌تواند موثر باشد. همان‌ طور که مواد غذایی هم چون آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به کنترل اضطراب کمک کنند، برخی از مواد غذایی نیز خود عاملی برای افزایش تحریک‌پذیری خلقی و بروز استرس است. در مصرف کلیه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و نسکافه دقت کنید زیرا افراط در نوشیدن هر یک از آن‌ها می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کرده و اضطراب ایجاد کند.

همچنین مصرف زیاد مواد قندی مثل انواع کیک و شیرینی نیز می‌تواند با افزایش سطح قند خون در بدن با علائمی نظیر خستگی و بی‌حالی همراه بوده و اضطراب را نیز افزایش دهد.

از عادات غذایی ناسالم دوری کنید!

سیگار کشیدن، غذا خوردن زیاد یا استفاده از یک سری داروها (بدون تجویز پزشک) ممکن است روش برخی افراد برای مقابله با اضطراب باشد. اما این عادات بسیار ناسالم و غلط است که می‌تواند به قیمت خیلی گرانی برای سلامتی یا زندگی شما تمام شود.

 

خوردن مقداری شکلات تلخ اعصاب شما را آرام می‌کند.

مقداری شکلات تلخ بخورید

فقط یک تکه شکلات تلخ می‌تواند اعصاب شما را آرام کند. شکلات تلخ سطح هورمون اضطراب را تنظیم می‌کند و باعث ایجاد شادی می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول