اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان ظرفیت کل نیروگاه‌های خورشیدی را به 2.6 گیگاوات افزایش می‌دهد

ازبکستان قصد دارد تا در سال 2024 میلادی ظرفیت کل نیروگاه‌های خورشیدی را به 2.6 گیگاوات و نیروگاه‌های بادی را به 900 مگاوات افزایش دهد .

ازبکستان ظرفیت کل نیروگاه‌های خورشیدی را به 2.6 گیگاوات افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان در سال 2024 میلادی ظرفیت کل نیروگاه‌های خورشیدی را به 2.6 گیگاوات، نیروگاه‌های بادی را به 900 مگاوات افزایش می‌دهد و دستگاه‌های ذخیره انرژی با ظرفیت 400 مگاوات را راه اندازی می‌کند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشستی با بررسی اقدامات انجام شده در سال 2023 میلادی و اقدامات برنامه ریزی شده برای سال 2024 میلادی در اجرای سیاست سرمایه گذاری و افزایش سهم منابع تجدیدپذیر در بخش انرژی آشنا شد.

در این نشست تاکید شد که در سال گذشته میلادی بیش از 22 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شد که نسبت به سال قبل 1.8 برابر بیشتر است.

رئیس جمهور ازبکستان با تجزیه و تحلیل کارهای انجام شده بر اهمیت افزایش حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در سال جاری میلادی تاکید کرد و در این میان دستور افزایش توجه برای زمینه‌های الکتروتکنیکی، ماشین سازی، صنعت مصالح ساختمانی، داروسازی، صنایع نساجی و چرم را ارائه کرد.

همچنین بر اهمیت اقدامات هدفمند با سرمایه گذاران بزرگ، تقویت دیپلماسی اقتصادی و مشارکت نمایندگی‌های دیپلماتیک خارج از کشور در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تاکید شد.

علاوه بر این، استفاده موثر و جذب به موقع مبالغ نهادهای مالی بین‌المللی بررسی و بر لزوم هزینه کردن این مبالغ برای پروژه‌های اجتماعی، زیربنایی و آبی تاکید شد.

همچنین بر لزوم تشدید جذب کمک‌های بلاعوض در سال جاری میلادی تاکید و وظایف گسترش همکاری‌ها با سازمان‌های خارجی و بین‌المللی در زمینه‌های اکولوژی، حفاظت از محیط زیست، بهداشت، آموزش عالی، علم و نوآوری تعیین شد.

در این نشست مسائل توسعه انرژی «سبز» نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در حال حاضر در ازبکستان اقدامات بزرگ روی 28 پروژه بر اساس مشارکت دولتی و خصوصی مبنی بر ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و هیبریدی به ظرفیت کل 6.3 گیگاوات انجام می‌دهد. از این تعداد در سال 2023 میلادی اولین ظرفیت‌ها در چارچوب 7 پروژه به ظرفیت 2.6 گیگاوات راه اندازی شد.

از جمله در مراسمی با حضور رئیس جمهور در تاریخ 27 دسامبر سال گذشته میلادی برق 5 ایستگاه فتوولتائیک خورشیدی در استان‌های «سمرقند»، «جزخ»، «سرخان‌دریا»، «بخارا» و «قشقه دریا» و همچنین یک نیروگاه بادی در استان «نوایی» به شبکه متصل شدند.

در حال حاضر کارهای قابل ملاحظه‌ای روی 12 پروژه برای ساخت ایستگاه‌های «سبز» و سیستم‌های ذخیره انرژی با همکاری شرکت‌هایی از کشورهای عربستان سعودی، امارات، چین، فرانسه و سوئیس انجام می‌گیرد.

در این نشست وظایف تکمیل پروژه‌های که در سال گذشته میلادی آغاز شده و برنامه‌های ایجاد ظرفیت‌های جدید «سبز» در سال‌های آینده مورد بررسی قرار گرفت.

برنامه ریزی می‌شود در سال 2024 میلادی ظرفیت کل نیروگاه‌های خورشیدی به 2.6 گیگاوات، نیروگاه‌های بادی به 900 مگاوات افزایش یابد و دستگاه‌های ذخیره انرژی با ظرفیت 400 مگاوات راه اندازی شود.

در این نشست همچنین افزایش سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در بخش انرژی بررسی شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول