اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ساخت تجهیزات تست موتور هواپیما با کارآیی بهتر از نمونه‌های خارجی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شریف، پیشرفته‌ترین تجهیزات تست و آزمون موتور هواپیما را می‌سازد که در شرکت‌های بزرگ دنیا نیز تولید می‌شود.

ساخت تجهیزات تست موتور هواپیما با کارآیی بهتر از نمونه‌های خارجی

به گزارش گوه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، در بین شرکت‌های دانش‌بنیان، کم نیستند تعداد شرکت‌هایی که با حد و اندازه کوچک، تجهیزی را تولید می‌کنند که در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ دنیا نیز تولید می‌شود. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، یکی از این نمونه‌هاست که با ساخت تجهیزات پیچیده تست موتور هواپیما توانسته است این دستگاه‌ها را حتی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی نیز تولید کند. با محمدعلی ایوانی، عضو هیأت مدیره شرکت و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته هوافضا از دانشگاه امیرکبیر که در یازدهمین دوره نمایشگاه «ایران ساخت» حضور داشت، گفت‌وگو داشتیم.

ایوانی در تشریح فعالیت‌های این شرکت اظهار کرد: شرکت ما در سال 1400 در حوزه تخصصی هوافضا تأسیس شد. در حال حاضر ساخت دستگاه‌های تست موتور هواپیما، موضوع اصلی فعالیت این شرکت است.

او تشریح کرد: دستگاه اول تولیدی این شرکت، دستگاه تست ایرفلو (Air Flow) است که برای تست پره‌های موتور هواپیما یا موتورهای توربین‌گازی است. این دستگاه برای قطعات تعمیراتی آزمون ایرفلو را انجام می‌دهد؛ به این طریق که با عبور دبی مشخص هوا و اندازه‌گیری میزان افت فشار آن تعیین می‌کند که قطعه سالم است یا نیاز به تعمیر و تعویض دارد. شرکت ما نسخه قابل حمل این دستگاه را نیز ساخته است که مزیت آن این است که می‌توان آن را نزدیک هواپیما برد و با یک کمپرسور کوچک هوا، تست را انجام داد.

عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان تأکید داشت: قیمت نمونه خارجی دستگاه ایرفلو بیشتر از 2 میلیاردتومان است، درصورتی که دستگاه ایرفلوی ساخت شرکت ما با قیمتی کمتر از 800 میلیارد تومان قابل خرید است. از طرفی، در تمامی قطعات این دستگاه از بهترین مواد و آخرین مدل سنسورها با کالیبراسیون بالا و کمترین خطا استفاده شده است.

وی در ادامه در ادامه کرد: دستگاه بعدی ما، دستگاه واترچک (Water Check) است که به صورت بصری عیب‌یابی کانال‌های خنک‌کاری را انجام می‌دهد. دستگاه‌های ما به صورت پزوهشی-صنعتی است و هم برای کارهای پژوهشی و هم در صنعت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ایوانی در خصوص سوابق فروش دستگاه‌های شرکت به شرکت‌های صنعتی بیان داشت: تاکنون موفق به فروش دو نسخه از دستگاه‌ها شده‌ایم. یک نسخه از آن به هواپیمایی زاگرس و یک نسخه نیز به یکی از شرکت‌های جدید حوزه هوافضا فروخته شده است.

عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان اعتماد کم به شرکت‌های نوپا را یکی از موانع رشد آن‌ها دانست و تشریح کرد: شرکت‌های صنعتی بیشتر میل دارند به اینکه دستگاه‌های خارجی را خریداری کنند. طبیعتا اعتبار این شرکت‌ها که سال‌هاست در این زمینه‌ها کار می‌کنند از شرکت‌های نوپایی مثل ما بیشتر و اعتماد به آن‌ها راحت‌تر است. چند وقت پیش سفارشی از یک کارخانه بزرگ داشتیم و پس از یک ماه به ما اطلاع داده شد که تجهیز مورد نیاز از یک شرکت خارجی تهیه شده است. یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان همین عدم اعتماد است.

وی افزود: به همین دلیل انتظار داریم که شرکت‌های نوپا مورد حمایت واقع شوند تا بتوانند با توسعه فناوری و بازار خود، هم‌سطح با شرکت‌های فعال قرار گیرند. شاید بهتر باشد که بستری فراهم شود تا یک شبکه ارتباطی بین شرکت‌هایی که در یک حوزه مشترک کار می‌کنند، برقرار شود. تا خریدار و فروشنده خیلی بهتر بتوانند با همدیگر در ارتباط باشند.
 
عضو هیأت مدیره این شرکت با اشاره به نقطه ضعف بزرگ در سامانه‌های هم‌رسانی اظهار داشت: سامانه‌هایی از پیش ایجاد شده اما این مدل به‌هم‌رسانی در حوزه‌های تخصصی مثل هوافضا تا حد مناسبی راهگشا نیست. این حوزه محدودتر است و لازم است این ارتباط بیشتر شکل بگیرد. نبود شناخت و ارتباط بهتر باعث می‌شود که خریداران بیشتر به سمت شرکت‌های بزرگ‌تر روی بیاورند و بهتر است این بسترها به صورت تخصصی‌تر در هر حوزه وجود داشته باشند و ارتباط واقعی و مستمری بین خریداران و فروشندگان برقرار شود، نه اینکه صرفا یک سایت وجود داشته باشد که اطلاعات آپلود و دانلود شود.

گفتنی است، یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران ساخت» تا ۱۵ دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است و علاقمندان می‌توانند برای بازدید مراجعه نمایند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول