اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراف ائتلاف دریایی آمریکا به شکست در دریای سرخ

۱۲ کشور عضو ائتلاف دریایی آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اذعان به امتناع کشتی‌ها از عبور از دریای سرخ از نیروهای انصارالله یمن خواسته‌اند حملات به کشتی‌های تجاری را متوقف کنند.

اعتراف ائتلاف دریایی آمریکا به شکست در دریای سرخ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۱۲ کشور عضو ائتلاف دریایی آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اذعان به امتناع کشتی‌ها از عبور از دریای سرخ از نیروهای انصارالله یمن خواسته‌اند حملات به کشتی‌های تجاری را متوقف کنند. 

این بیانیه امروز چهارشنبه توسط آمریکا، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزلند و انگلیس صادر شده است. 

در این بیانیه تصریح شده است: «ما بدین‌وسیله بر موارد ذیل تأکید کرده و به حوثی‌ها (انصارالله) درباره انجام حملات بیشتر هشدار می‌دهیم.»

کشورهای عضو ائتلاف حملات نیروهای یمن در دریای سرخ را «غیرقانونی، غیرقابل توصیف و به شدت بی‌ثبات‌کننده» توصیف کرده و مدعی شده‌اند هیچ توجیه قانونی برای حملات عامدانه به کشتی‌های غیرنظامی وجود ندارد. 

حملات ارتش یمن 

انصارالله یمن که در حال حاضر کنترل بخش زیادی از این کشور را در اختیار دارد از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه اعلام کرده کشتی‌های تحت مالکیت یا تحت پرچم و یا عازم اسرائیل را در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌دهد. انصارالله با وجود این تصریح کرده که دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها امن است.

حملات ارتش یمن در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر آغاز شده و جنبش انصارالله اعلام کرده تا زمان توقف حملات اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت. دولت آمریکا مدعی شده از آن روز تا کنون 24 مورد حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ صورت گرفته است. 

کشورهای ائتلاف تصریح کرده‌اند نزدیک به 15 درصد از تجارت دریایی جهان، از جمله 8 درصد تجارت جهانی گندم، 12 درصد از تجارت دریای نفت و 8 درصد از تجارت گاز مایع طبیعی در دنیا از طریق دنیای سرخ انجام می‌شود. 

اعتراف به شکست ائتلاف 

آمریکا بعد از آغاز حملات نیروهای ارتش ملی یمن به کشتی‌های تحت مالکیت یا عازم اسرائیل ائتلافی را برای مقابله با این حملات تشکیل داده است. با وجود این، این ائتلاف تا کنون موفقیتی در اهداف اعلام‌شده خود نداشته است. 

 کشورهای ائتلاف در بیانیه خود اعتراف کرده‌اند که کشتی‌ها کماکان مسیر خود را از دریای سرخ تغییر داده و از «دماغه امید نیک» برای تردد دریایی استفاده می‌کنند. 

در این بیانیه آمده است: «شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی کماکان به تغییر مسیر کشتی‌های خود از دماغه امیدنیک استفاده می‌کنند و این موجب افزایش قابل توجه قیمت و هفته‌های تأخیر برای تحویل کالاها می‌‌شود و در نهایت، انتقال محموله‌های حیاتی غذا، سوخت و کمک‌های انسانی در سراسر جهان را با خطر مواجه می‌کند.»

توقف عبور شرکت‌های کشتی‌رانی

روز گذشته شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک اعلام کرد که تردد تمامی کشتی‌های خود از طریق دریای سرخ و خلیج عدن را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آورد. (جزئیات بیشتر). 

 شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ لوید "Hapag-Lloyd" هم امروز چهارشنبه اعلام کرد که این شرکت همچنان به دلایل امنیتی کشتی‌های خود را از کانال سوئز به اطراف دماغه امید خوب در آفریقای جنوبی منحرف کرده است (جزئیات بیشتر). 

ابهام در اهداف ائتلاف

ائتلاف دریایی آمریکا از همان زمان آغاز به کار با تردیدهای صنعت کشتی‌رانی روبرو شده بود.خبرگزاری رویترز روز اول دی‌ماه به نقل از منابعی در صنعت کشتی‌رانی گزارش داده بود که آنها درباره ائتلاف دریایی جدید آمریکا اطلاعات چندانی ندارند. منابع کشتی‌رانی در همان زمان هم عنوان کرده بودند که بسیاری از کشتی‌ها کماکان ترجیح می‌دهند از دریای سرخ عبور نکنند یا قراردادهای خودشان را لغو کنند. 

منابع صنعت کشتی‌رانی می‌گویند جزئیات عملی اندکی درباره این طرح در اختیار آنها قرار گرفته و آنها نمی‌دانند که آیا واشنگتن در صورت بروز درگیری مسلحانه به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد یا خیر.

عدم همراهی عربستان و امارات

یکی دیگر از دلایل شکست ائتلاف آمریکا عدم همراهی عربستان سعودی و امارات با این ائتلاف بود. هنگامی که ایالات متحده آمریکا تشکیل ائتلاف دریایی تحت رهبری خود برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را اعلام کرد نبود نام عربستان سعودی و امارات که اصلی‌ترین اعضای ائتلاف در حال جنگ با یمنی‌ها بودند حیرت عده‌ای از کارشناسان را به همراه داشت.

این در حالی بود که عربستان سعودی دارای ارتشی مجهز به تسلیحات آمریکایی است، از حدود ۹ سال پیش جنگی را علیه انصارالله آغاز کرده و علاوه بر آن برای ۳۶ درصد از وارداتش به بنادر دریای سرخ وابسته است.

عده‌ای از تحلیلگران دلیل عدم تمایل عربستان برای حضور در این ائتلاف را تلاش برای اجتناب از تنش با ایران و  همچنین در راستای برنامه‌های این کشور برای خروج از جنگ پرهزینه در یمن توصیف می‌کنند.

دو منبع در خلیج فارس که با این موضوع آشنایی دارند ماه پیش به خبرگزاری رویترز گفتند دلیل غیبت عربستان و امارات این است که آنها می‌خواهند از تشدید تنش‌ها با ایران یا به خطر انداختن صلح در یمن اجتناب کنند.

ایاد الرفاعی، ازدانشگاه ملک عبدالعزیز در جده گفت: «وقوع یک جنگ دیگر به معنی حرکت از یک فرایند سیاسی به یک فرایند نظامی دیگر است که نقشه ژئوپولتیکی خاورمیانه را برای مدت‌ها دچار تغییر خواهد کرد.»

عربستان سعودی وامارات علاوه بر این به دلیل تردیدهایی که درباره تعهد طولانی‌مدت آمریکا به این دو کشور دارند اکنون سال‌هاست که تلاش کرده‌اند با یافتن شرکای جدید سیاست منطقه‌ایشان را دچار تحول کنند.

سعودی‌ها علاوه بر این خواستار پایان دادن به جنگ ۹ ساله‌شان در یمن هستند. رویترز نوشته این جنگ اکنون به بن‌بستی برخورد کرده که به حیثیت عربستان لطمه زده  به دلیل حملات یمن به فرودگاه‌ها و پایگاه‌های انرژی عربستان باعث ایجاد ناامنی دراین کشور شده است.

 ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

طبق نوشته رویترز، صلح در یمن برای امارات هم مهم است، اگرچه این کشور در سال ۲۰۲۰ بخش اعظم نیروهایش را از جنگ خارج کرد. امارات هنوز هم از گروه‌های یمنی حمایت می‌کند و انصارالله یمن سال گذشته ابوظبی را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داد.

خروج از ائتلاف آمریکا 

از جمله دیگر نشانه‌های شکست ائتلاف دریایی آمریکا اقدام برخی از کشورها برای خروج از این ائتلاف است. خبرگزاری رویترز روز هفت دی‌ماه در گزارشی نوشته بود در حالی که  یک هفته از راه‌اندازی این ائتلاف می‌گذرد بسیاری از متحدان آمریکا تمایلی ندارند به صورت علنی با آن مرتبط شوند.

دو متحد آمریکا در اروپا یعنی ایتالیا و اسپانیا که در ابتدا اعلام کرده بودند در این طرح مشارکت خواهند کرد بعد از آن با صدور بیانیه‌هایی جداگانه تلاش کردند از اقدام اولیه خود عقب‌نشینی کنند.

پنتاگون در ابتدا ادعا می‌کرد این کارگروه دریایی ائتلافی متشکل از 20 کشور برای تضمین عبور آزادانه ۲۰ میلیارد دلار کالا از یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های کشتی‌رانی در دریای سرخ در نزدیکی آب‌های یمن است.

اما گزارش‌های بعدی نشان داد تقریباً نیمی از این ۲۰ کشور برای تأیید مشارکتشان در ائتلاف مذکور پا پیش نگذاشته‌اند و به آمریکا هم اجازه انجام این کار را نداده‌اند. مشارکت در این ائتلاف طیف گسترده‌ای از اعزام ناو جنگی تا ارسال تنها یک مأمور به عنوان نماینده را شامل می‌شود.

پنتاگون تا کنون فقط نام ۱۲ کشور را به عنوان کشورهای شریک در این طرح اعلام کرده است.

این 12 کشور ائتلاف در بیانیه چهارشنبه شب خود خواستار پایان حملات نیروهای ارتش یمن شده‌اند. در این بیانیه تصریح شده است: «اجازه بدهید پیام ما صریح و روشن باشد: ما خواستار اتمام فوری این حملات غیرقانونی و آزادسازی تمامی شناورهای توقیف‌شده و خدمه‌های آنها هستیم.»

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول