اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

جوابیه دانشگاه مفید قم به «مقاومت تمام‌قد در ایجاد دفتر بسیج دانشجویی»

خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی به آخرین پیگیری‌های انجام شده برای ایجاد دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه مفید اشاره و از نقض قانون انتقاد کرد، بعد از انتشار این گزارش دانشگاه مفید جوابیه‌ای را صادر و این مطالبه را اساسا کذب و مغرضانه خواند.

جوابیه دانشگاه مفید قم به «مقاومت تمام‌قد در ایجاد دفتر بسیج دانشجویی»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ گزارشی با عنوان «مقاومت تمام قد دانشگاه مفید قم در ایجاد دفتر بسیج دانشجویی» منتشر شد که به دنبال انتشار این مطلب دانشگاه مفید جوابیه‌ای را صادر کرده است که در ادامه می‌خوانید: 

خبرنگار فارس در قم با دروغ‌پراکنی، دانشگاه مفید را متهم "به درگیر شدن در سیاسی بازیهای جریان‌های افراطی و جنگیدن با نص صریح قانون" نموده در حالیکه دانشگاه مفید به طور کلی به دور از هرگونه رفتار سیاسی و بدون ارتباط با گروهها و مراکز، سیاسی صرفاً به فعالیت علمی مشغول است و در هیچ زمینه ای، قانون را زیر پا نگذاشته است.

همچنین، در این خبر آمده است که خبرگزاری فارس "سراغ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مفید رفته" در حالی که اساساً چنین شخصی در دانشگاه مفید وجود خارجی ندارد و در ادامه به نقل از وی سخن از امضای ۵ هزار دانشجو برای راه اندازی بسیج و مطالبات چند هزار نفری دانشجویان دانشگاه مفید در این خصوص به میان آورده است، حال آنکه دانشگاه مفید صرفاً حدود ۱۲۰۰ دانشجو دارد از همین جا اصرار تنظیم کننده خبر بر دروغ پردازی و جوسازی علیه دانشگاه مفید به خوبی نمایان است.

افزون بر این، در ادامه این گفتگو بیان شده که «وضعیت دانشگاه مفید به سمت و سویی رفته که ضرورت دارد بسیج دانشگاه به آن ورود کند و نمیدانیم در امور این دانشگاه چه مسائلی وجود دارد که نمیخواهند بسیج از آن مطلع شود». روشن است که این نحوه تنظیم مطلب برای جنگ روانی و دروغ پراکنی علیه این دانشگاه صورت گرفته است.

 این در حالی است که دانشگاه مفید در طول حدود ۳۵ سال از حیات خود خدمات درخشانی به جامعه علمی کشور ارائه کرده و به رغم غیر انتفاعی بودن و عدم ارتزاق از بودجه دولتی بار سنگینی از دوش دولت جمهوری اسلامی برداشته است. این دانشگاه که باقیات الصالحات فقیه و مرجعی روشن بین است و مسئولان و استادان آن از نیروهای خدوم و عمدتاً حوزوی و ایثارگر هستند، در طول بیش از سه دهه فعالیت خود چند هزار نفر دانش آموخته تربیت کرده است که در مشاغلی چون هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات حوزوی و دانشگاهی، قضاوت مدیریت‌های دولتی و عمومی، وکالت، پژوهشگری، کادر اداری و ..... مشغول خدمت رسانی به کشور هستند.

 همچنین در خبر مذکور تصویر دو نامه به ریاست محترم جمهور و استاندار محترم قم نیز درج شده است که در این رابطه نکات زیر جهت تنویر افکار عمومی لازم به ذکر است:

محتوای این نامه ها مانند خبر مذکور حاوی دروغ هایی مسلّم است به عنوان نمونه در نامه به ریاست محترم جمهور به
جمع آوری بیش از ۵۰۰۰ امضاء توسط دانشجویان و نیز تهدید به اخراج دانشجویان اشاره شده یا در نامه به استاندار محترم قم آمده مسئولین دانشگاه اقدام به اخراج برخی دانشجویان انقلابی در سالهای گذشته از دانشگاه کرده اند" که از اساس کذب و جوسازی مغرضانه است.

بعلاوه، دانشگاه مفید در رابطه با تعلیق، اخراج و سایر تنبیهات انضباطی راجع به دانشجویان مانند تمام دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور تابع مقررات جاری مملکتی از جمله آیین نامه انضباطی دانشجویان جمهوری اسلامی ایران و شیوه نامه اجرایی آیین نامه مذکور است و بر خلاف نقل قول کذب و مغرضانه خبرنگار خبرگزاری فارس در قم، نه تنها هیچ دانشجوی انقلابی از دانشگاه مفید اخراج نشده بلکه هیچ یک از دانشجویان دانشگاه مفید از ابتدای تأسیس این دانشگاه تا کنون به واسطه مطالباتشان از دانشگاه مفید اخراج نشده اند.

لازم به ذکر است که دانشجویان بسیجی طلبه و غیر طلبه، از ابتدای تأسیس دانشگاه مفید در قالب گروه های فرهنگی مختلف و از سال ۱۳۸۵ در قالب یکی از کانونهای مستقل دانشجویی تحت عنوان کانون صراط که فعال ترین کانون در دانشگاه مفید بوده و توسط طلاب بسیجی دانشگاه تشکیل شده به فعالیت‌های مذهبی ارزشی و فرهنگی پرداخته و برای فعالیت هایشان از حمایت تمام قد دانشگاه مفید بهره مند بوده‌اند. فضای مناسب فعالیت‌های دانشجویان بسیجی و دغدغه مند فرهنگی در دانشگاه مفید از ابتدا تا به امروز، به نحوی بوده است که هیچگونه خلایی در انجام فعالیت‌هایی از این دست در وجود نداشته است و چه بسا به همین دلیل است که تاکنون درخواستی از سوی دانشجویان دانشگاه مفید جهت تشکیل دفتر بسیج دانشجویی، نه به معاونت دانشجویی و فرهنگی و نه به دبیرخانه دانشگاه، واصل نشده است.

گفتنی است فعالیتهای ارزشی و مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی در دانشگاه مفید بیشترین نوع فعالیت دانشجویی را تشکیل داده و تا کنون صدها برنامه مختلف از جمله برگزاری اردوی سالیانه راهیان نور، تشییع پیکر مطهر شهدا در محیط دانشگاه، برگزاری جلسات حمایت از آرمان فلسطین، برپایی گردهمای‌های استکبارستیزی، برگزاری جلسات مناسبتی مذهبی و ملی، شرکت در راهپیمایی‌های رسمی، برگزاری اردوهای بازدید از اماکن مرتبط با انقلاب، برپایی نمایشگاههای مربوط به جبهه و جنگ، نشست‌های علمی، سمینارهای مناظره ای، کرسی‌های آزاداندیشی، مسابقات مختلف کتابخوانی، ورزشی و ... اجرا شده است که در شبکه‌های اجتماعی دانشگاه مفید قابل مشاهده میباشد.

در پایان اعلام میدارد اینگونه جوسازی‌ها و دروغ پردازی‌ها علیه دانشگاه مفید توسط عده‌ای عوامل سیاسی در خارج دانشگاه شکل گرفته و هدایت می‌شود و دانشجویان این دانشگاه به دور از اینگونه سیاسی بازی‌های غیراخلاقی و غیر اسلامی در فضایی کاملاً علمی و اسلامی به امور آموزشی و فرهنگی مشغولند.

توضیحات خبرگزاری فارس درباره جوابیه دانشگاه مفید

خبرگزاری فارس بر اساس رسالت ذاتی خود رفع مشکلات اقشار مختلف مردم را در سامانه «فارس من» دنبال می‌کند و در این گزارش، مشکل جمعی از دانشجویان مبنی بر عدم تشکیل دفتر بسیج در دانشگاه مفید پیگیری شده است، مطالبه‌ای بر اساس قانون مطرح شده که پاسخ آن کذاب و دروغگو خطاب کردن رسانه مطالبه‌کننده نیست. 

در جوابیه دانشگاه مفید از روش‌ رسانه‌های بیگانه برای القای پیام اشتباه به مخاطب استفاده و عباراتی از میان یک جمله کامل گزینش شده که نیاز است، مجدد جملات را کامل یادآوری کنیم.

مشکلی به نام «تقابل با تفکر انقلابی» هر از چند گاهی در پی کم‌توجهی برخی مسئولان از گوشه و کنار به چشم می‌خورد، این تقابل تا جایی پیش رفته که برخی نهادهای علمی که انتظار می‌رود درگیر سیاسی بازی‌های جریان‌های افراطی نشوند، پا را فراتر گذاشته و با نص صریح قانون نیز می‌جنگند؛ قصه پر غصه عدم راه‌اندازی دفتر بسیج دانشجویی و دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در دانشگاه مفید مسئله‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت.

1. در توضیح عبارات استفاده‌شده در این پاراگراف ابتدا به قانون مراجعه می‌کنیم که فصل الخطاب همه برداشت‌ها و تفکرات در تعاملات اجتماعی است. 

طبق فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه مورخ ۰۲/۰۹/۱۳۶۷، و براساس قانون (تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی مصوب ۲۲/۰۹/۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی) و آیین نامه اجرایی قانون مزبور مصوب جلسات ۴۶۸، ۴۷۰، ۴۷۱، ۴۷۲ مورخ ۰۵/۰۷/۷۹، ۱۷/۰۸/۷۹، ۱۵/۰۹/۷۹، ۱۳/۱۰/۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل دفتر بسیج دانشجویی قانونی است که دانشگاه مفید مقابل اجرای آن ایستاده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 13 دی ماه سال 1379 آیین نامه اجرایی قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیچ دانشجویی را به تصویب رساند، همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی که امر آموزش بالاتر از مقطع تحصیلی متوسطه را برعهده دارند در این آیین نامه مورد خطاب قرار گرفته‌اند.

در این آیین نامه ذکر شده است که بسیج دانشجویی نیروی مقاومت موظف است با همکاری و هماهنگی با رؤسای دانشگاهها برای نیل به‌اهداف یاد شده در قانون و این آیین نامه نسبت به ایجاد و توسعه بسیج دانشجویی در دانشگاهها اقدام نماید.

در ماده ۵ـ این مصوبه، آمده است: «دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی موظفند علاوه بر حمایت‌های معنوی و قانونی، امکانات‌ مورد نیاز بسیج دانشجویی از قبیل مکان و... را در حد مقدورات و متناسب با توان دانشگاهها تأمین نمایند».

حال دانشگاهی که به این قانون تمکین نمی‌کند، آیا از خط قرمز عبور نکرده است که مستحق برخورد قانونی باشد؟ آیا پرچم‌دار تفکر انقلابی دانشگاه‌ها به غیر از تشکل‌های دانشجویی همچون بسیج است و دانشگاهی که این قانون را اجرا نمی‌کند غیر از این است که عرصه را برای ترویج تفکر انقلابی محدود و چه‌بسا مسدود کرده است؟ آیا از چنین دانشگاهی تقابل با این جریان برداشت نمی‌شود؟

ضمن اینکه در این نوشتار گفته نشده که دانشگاه مفید درگیر بازی‌های سیاسی افراطی است، بلکه گفته شده که این نهاد خطایی به‌مراتب بالاتر و بزرگ‌تر از این بازی‌ها انجام داده و آن عمل نکردن به نص صریح قانون است.

2. در جوابیه دانشگاه مفید آمده است که فارس به سراغ فردی رفته که اساسا وجود خارجی ندارد! باید یادآور شویم که نه تنها مشخصات بلکه صوت‌های دانشجوی مذکور نزد خبرگزاری فارس موجود است و این فرد را هم دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی قم، به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مفید معرفی کرده و خبرنگار فارس در رابطه با این سوژه با وی مصاحبه کرده است.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار فارس، دانشگاه مفید بسیج را در این دانشگاه به رسمیت نمی‌شناسد اما ناحیه بسیج دانشجویی استان قم برای اینکه دانشجویان این دانشگاه بتوانند پرونده بسیجی داشته باشند و امور آنها در بسیج دانشجویی پیگیری شود و عضو بسیج هم باشند، فردی را به عنوان نماینده و مسئول بسیجیان این دانشگاه قرار داده است که این فرد در جریان جزئیات روند تشکیل دفتر بسیج در دانشگاه مفید بوده به همین علت با تأیید بسیج دانشجویی، مورد مراجعه خبرنگار فارس قرار گرفته است.

علت مخفی ماندن هویت این فرد برای دانشگاه، این است که به گفته او اگر مسئولان دانشگاه او را بشناسند در روند تحصیل او در دانشگاه سنگ‌اندازی خواهند کرد، هر چند هویت او برای فارس و بسیج مشخص است.

در اینجا لازم است یادی کنیم از تعلیقی‌های سال 1389 که جزییات آن توسط محمد مهدی انصاری از دانشجویان محکوم به تعلیق دانشگاه مفید قم بیان شده است.

3. در اظهارات منبع خبر، آمده است که « برای تأسیس بسیج در این دانشگاه افراد دغدغه‌مند تلاش بسیاری انجام دادند، ما در دفعات مختلف این موضوع را از طریق نامه با امضای ۵ هزار دانشجو به استاندار قم و معاونین ایشان، وزیر علوم و اخیراً به شخص رئیس محترم جمهور اطلاع دادیم».

 نخست اینکه در اینجا، اشاره به دانشجویان دانشگاه مفید نشده است، بلکه دغدغه دانشجویان استان مطرح شده و در نامه به استاندار قم 12 حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان خواستار پیگیری این مطالبه بوده‌اند و نکته قابل ذکر این است که موضوع تشکیل بسیج دانشجویی در دانشگاه مفید محدود به ترم تحصیلی جاری نبوده و در چند ترم اخیر که فارس پیگیر ماجراست و  به تعبیری دقیق‌تر 23 سال است که دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه این مطالبه را پیگیری می‌کنند و به همین علت است که پویش مطالبه تشکیل دفتر بسیج در دانشگاه مفید در سامانه فارس من بیش از 5 هزار امضا داشته است که هر کدام از این امضاها نشان از یک فرد حقیقی با مشخصات ثبت شده چون کد ملی و شماره تماس است و البته ناگفته هم نماند که  مسئولیت آمار و مواضع گوینده خبر بر عهده خود آن فرد است.

4. درخصوص اینکه در جوابیه دانشگاه مفید گفته شده که از دانشگاه مفید درخواستی برای تاسیس بسیج صورت نگرفته است به درخواست‌های متعدد دانشجویان از مسئولان، وزارت علوم، استاندار و ریاست جمهوری اشاره می‌کنیم.

نامه جمعی از بسیجیان دانشگاه های قم به استاندارنامه جمعی از بسیجیان دانشگاه های قم به استاندار

 

نامه جمعی از دانشجویان انقلابی دانشگاه مفید قم به رئیس جمهور

 

5. در جوابیه دانشگاه مفید به انتشار تصویر نامه دانشجویان به رئیس جمهور اشاره شده و گفته شده که نقل و قول خبرنگار خبرگزاری فارس در استان قم، کذب و مغرضانه است این درحالی که است فارس در این نامه هیچ دخالتی نداشته و تصویر نامه دانشجویان که از سمت خود آنان در اختیار فارس قرار گرفته را منتشر کرده است. 

در پایان ضمن ارج نهادن به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه مفید، بر ضرورت پیگیری مطالبه دانشجویان دانشگاه مفید مبنی بر تشکیل دفتر بسیج دانشجویی تاکید داریم و درخواست می‌کنیم که مدیر روابط عمومی دانشگاه مفید برابر نظرات مردمی در «سامانه فارس من» سعه صدر بیشتری داشته باشد چراکه این سامانه به دنبال طرح دغدغه‌های مردم است و موضوع تشکیل دفتر بسیج در این دانشگاه بارها از سوی دانشجویان مطرح و توسط این خبرگزاری و سایر رسانه‌ها پیگیری شده اما همچنان دانشگاه مفید از عمل به قانون سرپیچی می‌کند.

پایان پیام/ 78041

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول