اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

اختتامیه دومین جشنواره صنایع‌دستی بسیج استان قم برگزار شد

آیین اختتامیه دومین جشنواره صنایع‌دستی بسیج استان قم، همزمان با چهارمین سالگرد شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر، با حضور تعدادی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.

اختتامیه دومین جشنواره صنایع‌دستی بسیج استان قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این مراسم در سالن همایش شهید سید مرتضی آوینی شهر قم برگزار شد، گفت: عموماً صنایع‌دستی در ایران مذهبی است، چرا که هنرمندان صنایع‌دستی مذهبی هستند؛ اما در غرب به خاطر ضعیف بودن مذهب این گونه نیست.

وی اضافه کرد: یکی از سرمایه‌های بزرگ ما، فرهنگ ماست که در صنایع‌دستی جلوه‌گری می‌کند و حفظ صنایع‌دستی، حفظ فرهنگ ماست و امروزه بدان خیلی توجه می‌شود و مردم نیز به آن روی آورده‌اند.

ارجمندی افزود: علت این که غربی‌ها به صنایع‌دستی ما توجه می‌کنند، به خاطر این است که آنان خلاء هویتی پیدا کرده‌اند؛ این یک واقعیت است و تبلور آن را در گردشگرانی که به ایران می‌آیند، مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به مهم شدن هنرهای دستی در زندگی انسان امروز گفت: یکی از اتفاق‌های قشنگی که در گردشگری داریم، این است که بسیاری از گردشگران غربی به جای هتل‌های پنج‌ستاره از خانه‌های سنتی و بوم‌گردی استفاده می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: یکی از ویژگی‌های بارز، مهم و اساسی صنایع‌دستی همان پیام فرهنگی است که هنرمند به وسیله هنر و خلق آثارش بیان می‌کند.

وی با بیان این که در استان قم در بخش صنایع‌دستی ظرفیت‌های خوبی داریم، گفت: خوشحال هستیم که بسیج هنرمندان در این بخش وارد شده است و باید با کوشش، نسل جدید را در این زمینه وارد کنیم.

او با اشاره به این که باید قدردان هنر اسلامی و ایرانی و صنایع‌دستی باشیم، خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی، دارای پیام‌های دینی، فرهنگی و اخلاقی هستند و فرزندان ما را با هویت می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ با اشاره به نگاه اقتصادی به صنایع‌دستی تصریح کرد: صنایع‌دستی با کم‌ترین هزینه، ایجاد اشتغال می‌کند.

وی همچنین به مرمت بازار کهنه شهر قم اشاره و از این بازار به عنوان یک ظرفیت برای هنرمندان یاد کرد و گفت: سرای ملا حسین نیز به عنوان یک ظرفیت دیگر به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.

ارجمندی بر وجود یک مرکز برای عرضه آثار هنرمندان در استان قم تأکید کرد و گفت: حضور میلیون‌ها زائر در طول سال در این استان، بازار بالقوه‌ای در این زمینه است که باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر حمایت جدی از هنرمندان بیان کرد: لازم است، در مسیر بازاریابی، هنرمندان را یاری نماییم و با برنامه‌ریزی از ظرفیت حضور گردشگران خارجی برای فروش آثار صنایع‌دستی استفاده کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ همچنین بر انجام کارجمعی توسط هنرمندان در قالب تشکیل انجمن‌های تخصصی تأکید کرد.

وی به برگزاری دومین دوره جشنواره صنایع‌دستی بسیج قم، با همکاری این اداره‌کل و سازمان بسیج هنرمندان استان اشاره کرد و بسیج را به لحاظ اقتدار و وسعت توانمندترین نهاد کشور دانست و افزود: هنرمندان چکیده فرهنگ و تاریخ این کشور هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: اگر یک هنری، هنرمندانش را از دست بدهد، به طور کلی آن فرهنگ و آثار از بین می‌رود و اهمیت موضوع نیز در همین است.

ارجمندی با بیان این که صنایع‌دستی تبلور درون انسان‌هاست، اظهار کرد: امروزه به صنایع‌دستی علاوه بر بحث هنر، به هویت‌بخشی آن نیز توجه می‌کنند و اگر به دنبال هویت ایرانی هستیم، تبلور آن در بخشی از صنایع‌دستی ماست.

* هنرمندان بر مخاطبان زیادی اثرگذار هستند

یاسر محمدی نیز در این مراسم، شهادت هموطنان را در کرمان تسلیت گفت و یاد شهید سردار سلیمانی را گرامی داشت.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان قم از حضور هنرمندان در این مراسم تقدیر و سپاسگزاری کرد و گفت: هنرمندان نیروهای کیفی هستند، بدین معنی که بر روی مخاطب زیادی اثرگذار هستند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب این جشنواره اظهار کرد: ان‌شاءالله با حمایت‌های مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم این کار تداوم می‌یابد.

محمدی خاطرنشان کرد: این مراسم در سراسر استان‌های کشور در دهه بصیرت و مقاومت برگزار می‌شود.

* هنرمندان کارهای فاخری را به جشنواره صنایع‌دستی بسیج کشور ارسال کردند

در ادامه ربابه چراغی جعفری، دبیر اجرایی دومین جشنواره سراسری صنایع‌دستی بسیج کشور؛ با تقدیر و سپاسگزاری از دست‌اندرکاران این جشنواره در استان قم گفت: الحمدالله اهداف این جشنواره با مشارکت فعال هنرمندان محقق شد.

وی با بیان این که امسال در این جشنواره بیش از ۲ هزار هنرمند در سطح کشور شناسایی کردیم، گفت: هدف ما امسال شناسایی هنرمندان کم‌تر ‌برخوردار و گمنام بود که الحمدالله این هدف محقق شد.

چراغی جعفری خاطرنشان کرد: استان‌های نزدیک به هم می‌توانند نمایشگاه‌های تخصصی با یکدیگر برگزار کنند و به صورت هدفمند این کار ادامه یابد.

دبیر اجرایی دومین جشنواره سراسری صنایع‌دستی بسیج کشور؛ با اشاره به این که استان قم پذیرای گردشگران زیادی است، بیان کرد: این استان می‌تواند بهترین پایلوت برای فروش آثار هنرمندان باشد.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان قم و مشارکت سایر نهادها مانند شهرداری گفت: استان قم، خانه‌های بوم‌گردی خوبی دارد و در این خانه‌ها می‌توانیم جایگاه‌هایی برای فروش صنایع‌دستی داشته باشیم.

چراغی جعفری خاطرنشان کرد: ۱۰۴ اثر به دبیرخانه دومین جشنواره صنایع‌دستی بسیج استان قم ارسال شده بود که از این تعداد ۸۴ اثر از ۴۰ هنرمند در ۲۷ رشته صنایع‌دستی انتخاب شدند و به جشنواره راه یافتند و در نهایت از هفت هنرمند برگزیده در این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

زهرا عباسی در بخش سرمه‌دوزی، لیلا رحمن‌حسین‌خانی در بخش چرم دست‌دوز، راحله و نازنین موسوی در بخش سوزن‌دوزی، الهه کریمی در بخش هم‌جوشی شیشه، مریم صالحی کیان در بخش معرق و مهدی نیک‌پرور در بخش زیورآلات سنتی برگزیدگان این جشنواره را تشکیل دادند.

بر اساس این گزارش این مراسم با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، سازمان بسیج هنرمندان استان قم، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم برگزار شد.

پایان پیام/ 78041

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول