اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

یونان و جت «اف-35» ارتقا توان دفاعی یا برگ برنده در روزهای حساس

یونان همسایه پرتنش با ترکیه قصد خرید جنگنده پیشرفته «اف-35» را دارد، موضوعی که برتری هوایی ترکیه را در منطقه به شدت تهدید خواهد کرد.

یونان و جت «اف-35» ارتقا توان دفاعی یا برگ برنده در روزهای حساس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود گرم شدن روابط با ترکیه با یونان، این کشور همچنان مشتاق خرید جنگنده‌های پیشرفته «اف-۳۵» ازآمریکاست.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی« اسکای نیوز» بر ارتقای ارتش این کشور با خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از ایالات متحده تاکید کرد.

گراپتریتیس سطح روابط با آمریکا را در سال‌های اخیر را ستود و گفت:«ما سیاست معاملاتی انجام نمی‌دهیم، ما سیاست بین‌المللی اصولی انجام می‌دهیم و همه به آن احترام می‌گذارند. آمریکامی‌داند که بازیکن معتبر منطقه‌ای کیست.»

این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه ایالات متحده، قرار است شنبه شب وارد آتن شود.

وزیر خارجه یونان اظهار داشت: «جت‌های اف-۳۵ به طور قابل توجهی سیستم دفاعی کشور را ارتقا خواهند داد. ما در مورد این موضوع حین بازدید بلینکن بحث خواهیم کرد. معتقدم که تحولات مثبتی رخ خواهد داد.»

گراپتریتیس در پاسخ به سئوالی درباره روابط با ترکیه گفت که روابط عالی و مبتنی بر درک متقابل بین دو متحد ناتو است. وی گفت: «تاکید می‌کنم که اکنون به سطحی از تفاهم رسیده‌ایم تا بتوانیم تنش‌ها را بدون ایجاد بحران مدیریت کنیم.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، چندی قبل به یونان سفر کرد.

اردوغان در نشست خبری با «کریاکوس میتسوتاکیس»  نخست وزیر یونان در آتن گفت که هیچ مشکلی بین ترکیه و یونان وجود ندارد که قابل حل نباشد و آنها می‌خواهند دریای اژه را به دریای صلح و همکاری تبدیل کنند.

اخیرا مشاور رئیس جمهور ترکیه  با بیان اینکه موازنه قوا بین  ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است.

«مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بوده گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان خواهد رسید.

طبق اعلام ستاد نیروی هوایی یونان، پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ۲ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار است. این مبلغ شامل زیرساخت‌های لازم در پایگاه هوایی برای استقرار این جنگنده و برای سامانه‌های ارتباطی و اتصال آن‌ها با پدافند هوایی یونان خواهد بود.

با توجه به چراغ سبز آمریکایی‌ها، اولین جنگنده از ۲۰ جنگنده اف-۳۵ باید سال ۲۰۲۶ به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شود و آخرین آن نیز پنج سال بعد خواهد بود.

به گفته یونان، دستیابی به جنگنده اف-۳۵ امکان برداشتن گام بزرگ دیگری جهت برتری مطلق هوایی برابر ترکیه است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول