اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واکنش فعالان فرهنگی-سیاسی تاجیک به حادثه تروریستی کرمان| ایران؛ چشم دشمنت کور باد

جمعی از شخصیت‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی تاجیکستان در پی وقوع اقدام تروریستی در شهر کرمان، ضمن محکوم کردن این عمل ننگین با مردم ایران ابراز همدردی کردند.

واکنش فعالان فرهنگی-سیاسی تاجیک به حادثه تروریستی کرمان| ایران؛ چشم دشمنت کور باد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، جمعی از شخصیت‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی تاجیکستان در پی وقوع اقدام تروریستی در گلزار شهدای کرمان در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی این عمل ننگین را محکوم و با مردم هم‌زبان و هم‌فرهنگ ایران ابراز همدردی کردند.

«رستم ‌وهاب‌زاده» شاعر سرشناس تاجیک با انتشار پیامی نوشت: حادثه خونین تروریستی که در کرمان اتفاق افتاد باعث اندوه عمیق تمامی جامعه تاجیکستان شد. در رسانه‌های تاجیکستان، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیام‌های مملو از اندوه و حسرت نسبت به کشته و زخمی شدن برادران و خواهران همزبان و هم‌آیین  و خشم و انزجار از کردار وحشیانه عاملان این حادثه، پیاپی منتشر می‌شود.

این رخداد در حالی اتفاق افتاده که در این سالها روابط دوستانه کشورهای همزبان و همخون و برادر ایران و تاجیکستان به عالی‌ترین نقطه ارتقای خود رسیده و اراده قاطع رهبران عالی سیاسی دو کشور نیز پیوسته بر حفظ و گسترش روابط حسنه بوده است.

با اطمینان کامل می‌توان گفت که در این راستا نیز کشورهای ما با اتکا به ظرفیت‌ها و تجارب غنی خود به تشنج‌زدایی و از میان بردن عوامل و اسباب ناامنی‌ها موفق خواهند شد.

شعار اعتقادی ملت‌های برادر ما، صاحبان فرهنگ و ادبیات جهانی همان قطعه شعر مشهور سعدی شیرازی است که در هر دو کشور در هر همایشی پیوسته صدا می‌دهد:

بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

از خداوند متعال برای شهیدان عنایت و رحمت واسعه، برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل و کامل و برای پیوندانشان صبر و تسلی طلب داریم. بگذار از پشت غبار این حادثه پردرد خورشید روزهای همواره سعید و فیروز طلوع نماید.

«رعنای مبارز» روزنامه‌نگار و شاعر شناخته تاجیک نوشت: شهادت تعدادی از مردم بیگناه شهر کرمان در نتیجه یک اقدام تروریستی که توسط نیروهای اهریمنی انجام شد، ما را خیلی غمناک کرد. ما – گروهی از روزنامه‌نگاران تاجیک همگی دو هفته قبل در ایران بودیم و شاهد مهربانی و مهمان‌نوازی برداران و خواهران ایرانی خویش بودیم. دردا و دریغا که چنین مصیبتی برای مردم دوست و همزبان ما اتفاق افتاده است.

با چشم پر نم و دل پر غم به برادران و خواهران ایرانی در رابطه به شهادت جان‌سوز شمار بالای از افراد بیگناه، همدردی عمیق اظهار می‌داریم.

«بزرگمهر بهادر» شاعر جوان و بااستعداد تاجیک در سوگ شهیدان کرمان این شعر را منتشر کرده است:

ز ایران چو پرسی، دلم خون شود

دلیران چو پرسی، دلم خون شود

به طفلان بی‌عیب آزرده جان

ز پیران چو پرسی دلم خون شود

به مردان آزاد و آزادگان

ز شیران چو پرسی دلم خون شود

به آن مُلک شاهان آری‌نژاد

فقیران چو پرسی دلم خون شود

چو خون من و او ز یک چشمه است

ز ایران چو پرسی دلم خون شود

«ذوالفقار اسماعیلیان»  صاحب نظر مسائل سیاسی و اجتماعی نیز نوشت: اتفاق تلخ حمله تروریستی در شهر کرمان که ده‌ها شهید بی‌گناه و تعداد به‌مراتب بیشتر زخمی بر جای گذاشت، باعث غم و اندوه فراوان مردم تاجیکستان شد. بزدلانی که مرتکب این جنایت ننگین و غیر انسانی شدند باید به سزای اعمالشان برسند. در این مصیبت سنگین در کنار مردم همزبان و همفرهنگ ایران عزیز هستیم.

«ظفر صوفی» روزنامه‌نگار و شاعر: ایران عزیز، در غم شریکت هستم… چشم دشمنانت کور باد.

«باباجان شفیع» روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی: در غم‌ شریکیم، ایران! خداوند دشمنانت را خوار کند.

«همراه‌خان ظریفی» وزیر خارجه پیشین تاجیکستان: به مردم ایران برادر همدردی عمیق خود را بیان می‌نمایم. خداوند قربانیان را رحمت و مغفرت کند.

«احمدشاه کامل» محقق: با مردم شریف ایران همدردیم.

«صفرگل حلیمیان» فعال مدنی:  ایران تسلیت، جای رفته گان بهشت برین باشد، به پیوندانشان خداوند صبر دهد. دشمنان ایران را خدا لعنت کند.

«شمس‌الدین آرومبیک‌زاده» وزیر پیشین فرهنگ تاجیکستان: از این عمل تروریستی ناراحت شدیم. لطفا تسلیت ما را بپذیرید.

«کاملجان سیدعالم» استاد دانشگاه: تسلیت به همه عزیزانی که پیوندان خویش را از دست دادند.

«زین‌الدین اسلام» فعال فرهنگی: خداوند شهدای این فاجعه خونین را رحمت و مغفرت کند و به آسیب دیدگان شفای عاجل و کامل عطا فرماید. شریک غم و اندوه ملت بزرگ ایران هستیم.

«مریم‌بانو فرغانی» نویسنده شناخته تاجیک: غم‌شریکیم، ایران عزیز.

«سیف‌الله ملاجان» محقق تاریخ: تسلیت ای ایران، ای شکوه پابرجای.

«فردوس مدیا» فعال اجتماعی: تسلیت ایران عزیز. خدا دشمنانت را نابود کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول