اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نکوداشت علی جهانپور، پژوهشگر برجسته همدانی

نکوداشت علی جهانپور، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت همدانی در راستای تجلیل از خدمات این هنرمند ارزنده برگزار شد.

نکوداشت علی جهانپور، پژوهشگر برجسته همدانی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز با مشارکت میراث فرهنگی و بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان، نکوداشت علی جهانپور، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت همدانی در راستای تجلیل از خدمات این هنرمند ارزنده در اداره کل میراث فرهنگی برگزار شد.

علی جهان‌پور متولد ۱۳۱۵ در همدان و معلم بازنشسته آموزش و پرورش است و ۴۷ سال سابقه تدریس در مدارس مختلف را دارد.

«شکوه الوند»، «باغبان عرفان»، «از تبار پهلوانان»، «همدان دروازه تاریخ» و «الوند کوه» از جمله کتاب‌هایی است که تاکنون از این نویسنده منتشر شده است.

از دیگر آثار او می‌توان به تألیف بیش از ۵۰ مقاله پژوهشی در نشریات مختلف و همکاری با صدا و سیما در زمینه تهیه برنامه‌های مستند تاریخی و ادبی اشاره کرد.

اساتید و بزرگان ستاره‌های آسمان کشور هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان ضمن گرامیداشت یاد شهدای تروریستی کرمان اظهار کرد: استاد علی جهانپور عمری را در زمینه پژوهش صرف کرده و برای تعالی این مملکت تلاش کرده است.

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه همدان با دارا بودن تاریخ و تمدن ۳ هزار ساله قطعه‌ای از ایران‌زمین است که می‌درخشد گفت: همدان هر چه بیشتر کاوش می‌شود، بیشتر به تمدن این دیار پی می‌بریم.

وی ادامه داد: همدان در تاریخ بلند خود چه انسان‌هایی را در این دیار پرورش داده و چه کسانی را به این مملکت تحویل داده که آنها توانسته‌اند مسیر بسیاری از افراد را تغییر داده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: هم‌صدایی در ارج نهادن داشته‌های همدان در پیشکسوتان خیلی بیشتر است و وقتی اینها از همدان بگویند بسیار اثرگذار است و امروز اینها ستاره‌های آسمان همدان و ایران هستند.

وی تصریح کرد: قدردانی از بزرگانی چون اساتید بزرگ نشان از اهمیت به تاریخ و فرهنگ و بزرگان است که اگر چنین باشد گام‌های ما نیز در تلاش برای این سرزمین است.

معصوم‌علیزاده بیان کرد: ما باید برای نهادینه شدن فرهنگ قدرشناسی بزرگان تلاش کنیم تا همدان به جایگاهی که شایسته و بایسته است برسد.

گرامیداشت اهالی فرهنگ احترام به فرهنگ خودمان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: همدانی‌ها نعمتی دارند که رشته کوه الوند است اگر تمدنی شکل گرفته مرهون کوه الوند است و همین باعث شده الهام‌بخش خیلی از بزرگان و اساتید باشد که همدان را با کوه اسطوره‌ای الوند می‌شناسند.

مسعود ویژه بیان کرد: بسیاری از اساتید همدانی سعی دارند در تألیفات خود اشاراتی به کوه الوند داشته باشند و من نیز اولین کتابی که از استاد جهانپور خواندم، کتاب شکوه الوند بود.

وی اضافه کرد: ما از تجربیات اساتید پیشکسوت کمتر برخوردار هستیم زیرا این تجربیات حاصل چندین سال تلاش و خون دل خوردن‌هاست که باید قدر دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: گرامیداشت پیشکسوتان و اهالی فرهنگ احترام گذاشتن به فرهنگ خودمان است و این حداقل کاری است که ما در قدردانی از زحمات اساتید داریم.

توجه نکردن جامعه به پژوهش و پژوهشگران موجب خسران است

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه آنچنان به پژوهش، داشته‌ها و ذخایر بزرگ توجه نشده و قدردان آنها نبوده‌ایم اظهار کرد: اگر در جامعه‌ای به پژوهش و پژوهشگران توجه نشود، دچار خسران و زیان خواهیم شد.

محسن جانجان بیان کرد: هیچ جامعه‌ای در حوزه علمی، صنعتی، فرهنگی و... به توسعه نخواهد رسید مگر اینکه همه کارها بر بنیان پژوهش باشد.

وی با بیان اینکه همدان بزرگانی را در خود دارد که شاید بیشتر از سهمی که داشته باشند، دین خود را در پژوهش ادا کرده‌اند گفت: بر خود فرض می‌دانیم قدرشناس عزیزانی باشیم که در حوزه پژوهش زحمت کشیده‌اند و با تالیفات خود گام‌های موثری را برداشته‌اند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان با تاکید بر اینکه تجلیل از پژوهشگران و بزرگان عرصه پژوهش ادامه خواهد یافت و از این اساتید یاد خواهیم کرد گفت: بر این اساس از پژوهش‌های آنها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در بنیاد ایران‌شناسی 
دانشنامه همدان در ۳ هزار صفحه و ۳۰ مدخل در حوزه‌های مختلف تالیف شده که در حال تدوین و چاپ است میراث ناملموس، هگمتانه تا همدان و دیار ملایر را از جمله تألیفات در حوزه میراث فرهنگی دانست.

همدان دروازه تاریخ ایران است

استاد علی جهانپور نیز در سخنان خود گفت: همه کتاب‌های من زمینه ایران‌شناسی دارد زیرا یکی از ارکان تاریخ و تمدن ایران را در همدان شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از کتاب‌های من دروازه تاریخ است و همدان دروازه تاریخ ایران است گفت: همدان شهر مقدسی است که در اوستا سرود و نیایشی دارد و بسیار اتفاق افتاده که با تیم‌هایی که به قله الوند رفتم نیایش کرده و نماز خوانده‌اند.

وی ادامه داد: من قدردان شما در پاسداشت‌ها هستم و امیدوارم بتوانیم در هویت‌بخشی و فرهنگ این مرزوبوم گام‌های بزرگی برداریم و موجب ماندگاری آن برای نسل‌های بعدی باشیم.

پایان پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول