اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

توجه به حفظ اصالت سازها در موسیقی نواحی؛رمز حفظ موسیقی عاشیق‌ها

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی درتالار وحدت در حال برگزاری است و گروه‌های مختلف به اجرا می‌پردازند.

توجه به حفظ اصالت سازها در موسیقی نواحی؛رمز حفظ موسیقی عاشیق‌ها

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، اولین شب مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ۱۶ دی‌ماه به دبیری محمدعلی مرآتی در تالار رودکی برگزار شد. در حاشیه این جشنواره،با برخی از سرپرستان این گروه‌ها به گفت‌وگو پرداختیم.

جشنواره موسیقی نواحی؛ مکانی برای تبادل اطلاعات اقوام مختلف

هاوره شاهین پور سرپرست گروه مکریانی مهاباد در حاشیه جشنواره موسیقی نواحی گفت: موسیقی گروه ما برای منطقه مکران است. کاری که امروز اجرا کردیم برای مجالس و عروسی ها است. اولین کاری که باید انجام شود حفظ اصالت ساز‌ها از جمله شمشال و تنبک است. اجرای ساز نباید از اصالت خود دور شود. زمانی که تکنیک سازهای دیگر به سازی اظافه می‌شود اصالت از بین می‌رود.

وی با اشاره به کثرت موسیقی نواحی ادامه داد: هیچ جای دنیا تنوع موسیقی مانند کشور ما ندارد. این جشنواره باعث تبادل اطلاعات میان مجریان و سرپرستان موسیقی است.

رمز حفظ موسیقی عاشیق‌ها

ایرج خداوردی سرپرست گروه‌های عاشیق مشکین شهر درباره اجرای عاشیق‌ها در جشنواره موسیقی نواحی گفت: سرودی که اجرا شد برای وطن عزیزم ایران بود. در موسیقی عاشیقلار نصیحت‌نامه، جنگ‌آوری، استاد نامه و غیره به صورت موسیقی شاد اجرا می‌شود. در این جشنواره موسیقی‌ تمام اقوام وجود دارد که باعث تعامل همه گروه‌ها با یکدیگر می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی که مجلسی برگزار می‌کنیم در آن ساز اسامی خدا، پیامران و امامان را  می‌خوانیم ساز ما نسبت به ساز‌های دیگر سازی مقدس است که باید برای حفظ آن تلاش کرد. استادهای زیادی در مشکین شهر هستند که باید از آن‌ها استفاده شود. رمز حفظ موسیقی عاشیق‌ها استفاده از نصیحت است که باعث جذب جوانان شده است.

خداوردی افزود: بنده سازنده ساز هم هستم همینطور سازخود را ساخته ام و به جوانان آموزش می‌دهم. خداروشکر دولت از هنر ما حمایت می‌کند و هنرمندان ما در صندوق هنرمندان عضو و بیمه هستند.

بهتر است کار به دست اساتید متخصص سپرده شود

عادل کمالی سرپرست گروه تنبور کرمانشاه در جشنواره موسیقی نواحی گفت: ما گروه ۶ نفره را تشکیل می‌دهیم که در اجراهای خود به مدح مولا علی (ع) می‌پردازیم. جشنواره موسیقی نواحی ایران عظمت خاصی، به گستردگی ایران زمین دارد. همانطور که در طبیعت تنوع زیادی داریم اقلیم های موسیقی هم با طراوت و متنوع است.

وی خاطرنشان کرد: رویکردی که جشنواره موسیقی نواحی دنبال می‌کند رویکرد خیلی خوبی است. البته مشروط به آن که تداوم داشته باشد؛ در این صورت به اصالت فرهنگی خود باز می‌گردیم. جوان‌های منطقه ما دنباله رو بزرگان هستند و این سازها را می‌زنند اما با توجه به مقام‌های باستانی که این سازها دارند و جوانان کمی متفاوت از لحاظ لهجه و محل زندگی شده‌اند از اصالت صد درصد برخوردار نیست.

سرپرست گروه تنبور افزود: جشنواره‌هایی برگزار می‌شود اتفاقی مثبت از سوی دولت است که در حال برگزاری است. اما بهتر است کار به دست اساتید متخصص این رشته سپرده شود. هنرمندان ما عضو صندوق هنر شده اند و مورد حمایت قرار گرفته‌ایم اما این حمایت ها باید بیشتر شود.

براساس این گزارش، جشنواره موسیقی نواحی از ۱۶ تا ۲۸ دی‌ماه به دبیری محمدعلی مرآتی در تالار رودکی در حال برگزاری است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول