اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

گلایه‌های قهرمان دوومیدانی ایران؛ از نبود امکانات تا بی‌توجهی مسؤولان!

قهرمان نوجوان دوومیدانی کشورمان، گلایه‌های متعددی را از نبود امکانات تا بی‌توجهی مسؤولان مطرح می‌کند و خطاب به مدیران استان سمنان می‌گوید: لطفاً به فکر پرورش استعدادهای استان باشید!

گلایه‌های قهرمان دوومیدانی ایران؛ از نبود امکانات تا بی‌توجهی مسؤولان!

خبرگزاری فارس- سمنان: گرچه نوجوان است؛ اما می‌گوید ورزش یکی از اولویت‌های اساسی زندگی‌اش شده و علاقه دارد تا آنجا که می‌تواند فعالیت‌های ورزشی‌اش را ادامه دهد.

در عین حال، تأکید می‌کند در این مسیر با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند که باید فکری برای آنها شود.

عقیده دارد: وقتی بانوان ایرانی با اقتدار در میدان‌های مختلف ورزشی حاضر می‌شوند، در حقیقت ثابت می‌کنند که هیچ چیزی مانع از افتخارآفرینی‌های دختران و زنان کشورمان نیست.

با این حال، اگر مشکلات متعددی که در ورزش استان سمنان گریبانگیر ورزشکاران شده، از میان برداشته شود، این ورزشکار نوجوان آینده ورزشی خود را بسیار روشن‌تر از امروز می‌بیند.

«مبینا سنگسری»، یکی از نوجوانان موفق شهرستان سرخه است که افتخارات قابل‌توجهی را تا امروز برای خود و شهرستان سرخه به ارمغان آورده و همچنان نیز با قدرت پیش می‌رود.

وی که هم‌اکنون ۱۴ سال سن دارد و در سال نهم مقطع متوسطه مشغول به تحصیل است، ورزش را با اولویت پیگیری می‌کند.

سنگسری، امسال نایب‌قهرمان مسابقات دوومیدانی پرش سه‌گام در کشور شده و مدال‌های رنگارنگ دیگری نیز کسب کرده است.

متأسفانه چون سمنان تیم فوتبال بانوان نداشت که در چمن تمرین کند، ادامه کار برایم سخت شد و مجبور به تغییر رشته شدم

 

فارس: از ورزشکار نوجوان سرخه‌ای پرسیدیم که چطور وارد ورزش شده و چرا رشته دوومیدانی را انتخاب کرده است؟

سنگسری: ورزش را از هفت سالگی با ژیمناستیک و با مربیگری خانم رحمانیان از سرخه شروع کردم. در طول این هفت سال از عمر ورزشی‌ام، اسکیت، فوتبال، شنا، طناب‌زنی و دوومیدانی هم کار و مقام‌های استانی و کشوری را کسب کردم.

ورزش اسکیت را به‌صورت حرفه‌ای به مدت بیش از یک سال زیر نظر مربیان آقایان کرکه‌آبادی و کیوانفر و خانم رستمی کار و چندین مقام استانی و یک مقام هفتم کشوری را کسب کردم.

با توجه به اینکه پدر و برادرم فوتبال بازی می‌کردند، با شروع کار باشگاه بانوان آزادی زیر نظر آقای ضمیری و به مربیگری خانم حسن‌آبادی فوتسال را آغاز کردم و چون در این چند سال همراه پدر و برادرم فوتبال بازی می‌کردم، آشنایی کاملی به تکنیک‌ها و قوانین فوتبال داشتم و خیلی زود توانستم پیشرفت کنم.

در همان سال اول به اردوی استعدادیابی تیم ملی فوتبال دعوت شدم؛ ولی متأسفانه چون سمنان تیم فوتبال بانوان نداشت که در چمن تمرین کنند و تیم‌ها فقط در سالن بازی می‌کردند یا چمن‌های مینی‌فوتبال و ما هم عادت به پاس‌های بلند و دویدن و هماهنگی در زمین بزرگ چمن نداشتیم، ادامه کار برایم سخت شد و فقط به فوتسال پرداختم.

فارس: یعنی به خاطر مشکلات زیرساختی، رشته ورزشی خودتان را تغییر دادید؟

سنگسری: تقریباً یک سال و نیم گذشته، روزهایی که برای تمرین اسکیت به پیست ولایت سمنان می‌رفتم، هر روز از بالای سکوهای زمین چمن تمرینات بچه‌های دوومیدانی و پرش مانع و پرش ارتفاع را می‌دیدم.

برایم خیلی جذاب بود و همین تماشای هر روزه ورزشکاران دوومیدانی، مرا به سمت این ورزش کشاند.

اوایل فقط به قصد یاد گرفتن پرش طول و پریدن در چاله خاک به‌صورت تفننی هفته‌ای یک روز اسکیت را در کنار مربی تیم دوومیدانی تمرین می‌کردم.

این علاقه روزبه‌روز بیشتر شد تا جایی که همه رشته‌ها را نه کاملاً اما تا حدودی کنار گذاشتم و به سمت ورزش دوومیدانی روی آوردم.

فارس: چرا ورزش دوومیدانی را دنبال کردید؟

سنگسری: دوومیدانی، یک ورزش ساده نیست و چند رشته مختلف دارد. رقابت در این ورزش به‌شدت بالاست و گاهی با یک‌صدم ثانیه یا یک سانتی‌متر تفاوت، جایگاه ورزشکارها تغییر می‌کند و این باعث زیبایی و هیجان دو برابری این ورزش می‌شود.

همه ورزش‌ها مهیج هستند و دوست دارم همه ورزش‌ها را به‌صورت غیرحرفه‌ای و تفننی تجربه کنم.

یک خواهش از مسؤولان دارم؛ لطفاً به فکر پرورش استعدادهای استان سمنان باشید

فارس: مهم‌ترین مشوق شما در این راه چه کسی بود؟

سنگسری: علاقه و اشتیاق مربی‌ام، حتی از من هم بیشتر بود و همیشه مرا امیدوار می‌کرد که یکی از بهترین‌های این رشته خواهم شد.

تشویق‌ها و اعتمادهای ایشان، من را مصمم کرد که ادامه دهم. در همان ماه‌های اول به مسابقات دانش‌آموزی اعزام شدم و با اینکه فقط چند هفته تمرین داشتم، به‌عنوان کوچک‌ترین شرکت‌کننده در رشته پرش سه‌گام مقام کشوری کسب کردم.

با تمرینات بیشتر زیر نظر مربی‌ام در سمنان و خانم دبیریان در تهران، امسال موفق شدم مقام نایب‌قهرمانی کشور را در رشته پرش سه‌گام کسب کنم.

فارس: چقدر به سلامت و خوراک خود در این مسیر اهمیت می‌دهید؟

سنگسری: همیشه به سلامتی خودم اهمیت می‌دهم و سعی می‌کنم از غذاهای سالم استفاده کنم.

زیاد اهل چیپس، پفک و فست‌فود نیستم و تغذیه قبل و بعد تمریناتم را تقریباً در این یک سال بیشتر رعایت کرده و اثراتش را هم دیده‌ام.

متأسفانه ورزش سمنان علی‌رغم داشتن نوجوانان و جوانان بااستعداد و سخت‌کوش، امکانات چندانی در اختیار ندارد

 

فارس: بهترین و بدترین خاطره ورزشی‌تان را به یاد دارید؟

سنگسری: قشنگ‌ترین خاطره‌ام، کسب عنوان نایب‌قهرمانی استعدادهای برتر کشور بود. لحظه رفتن روی سکو خیلی شیرین است.

تلخ‌ترین خاطره هم آسیب‌دیدگی سال گذشته بود که باعث شد 2 ماه از ورزش دور شوم و نتوانم اهداف ورزشی‌ام را در این مدت پیگیری کنم.

فارس: چقدر اهل مطالعه هستید و کتاب می‌خوانید؟

سنگسری: مطالعه کردن را دوست دارم و سعی می‌کنم تا حتماً روزی چند صفحه مطالعه داشته باشم؛ اما بیشتر اوقات بیکاری‌ام را صرف دیدن فیلم‌های آموزشی در پیج‌ها و کانال‌های آموزشی می‌کنم.

بیشتر کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنم، مربوط به ورزش است. اخیراً 2 کتاب «دونده روح» و «دونده دوم» را که یکی از دوستانم به من هدیه داده است، مطالعه می‌کنم.

به همه پیشنهاد می‌کنم اگر به دوومیدانی علاقه دارید، حتماً این کتاب‌های جذاب را مطالعه کنید.

تجهیز باشگاه‌ها و زمین‌های ورزشی، اجرای برنامه‌های منظم و برگزاری اردوهای تمرینی در سمنان ضرورت دارد

فارس: مهم‌ترین ویژگی‌های یک دونده نوجوان و قهرمان دوومیدانی از نظر شما چیست؟

سنگسری: روزهای نوجوانی قشنگ‌ترین و آینده‌سازترین روزهای عمر هر انسانی است؛ اگر می‌خواهیم برای آینده‌مان برنامه‌ریزی کنیم، باید از همین امروز شروع کنیم.

ورزش یکی از راه‌هایی است که ما را از همه مشغله‌های ذهنی و ناهنجاری‌های اجتماعی دور می‌سازد و به نظرم، مهم‌ترین ویژگی‌های یک دونده نوجوان و قهرمان دوومیدانی توجه به همین امر است.

فارس: کسانی که می‌خواهند وارد این رشته ورزشی شوند، باید از کجا آغاز کنند؟

سنگسری: آمادگی جسمانی خوب نخستین مؤلفه برای ورود به هر ورزشی است؛ ولی متأسفانه والدین کمتر به این موضوع اهمیت می‌دهند.

خانواده‌ها وقتی فرزندانشان را به کلاس‌های ورزشی می‌برند، می‌خواهند در همان ماه‌ها و سال‌های اول به نتیجه برسند؛ در صورتی که برای موفقیت در هر رشته ورزشی، حداقل سه یا چهار سال باید تمرین کرد.

فارس: برنامه‌ریزی و هدف شما برای آینده بیشتری روی چه مواردی متمرکز است؟

سنگسری: تصمیم دارم تا ورزش و موسیقی را دنبال کنم؛ چون هر دوی این‌ها باعث آرامش من می‌شوند.

دوست دارم تا با قدرت بیشتری برای استعدادهای برتر سال بعد تمرین کنم و قطعاً به خاطر شرایط سنی و با تمرینات مداومی که دارم، سال بعد شانس بهتری خواهم داشت.

فارس: تابه‌حال ناامید هم شده‌اید؟

سنگسری: خیلی موارد پیش‌آمده که به‌صورت مقطعی ناامید شوم. وقتی به خاطر تمرین و مسابقاتم از خیلی از تفریحاتم می‌گذرم یا وقتی دوستانم را کمتر می‌بینم، حسی خوبی ندارم.

گاهی شب‌ها با درد و خستگی تمریناتم حتی نمی‌توانم بخوابم و برای همین وقتی یک موفقیت برای استان و شهرم به دست می‌آورم، انتظار حمایت از مسؤولان را هم دارم.

در شهر ما حتی یک پیست خاکی هم وجود ندارد، هیأت دوومیدانی نداریم، مربی نداریم، حتی در کل استان هم امکانات خوبی برای ورزش دوومیدانی وجود ندارد.

لیگ و مسابقات حرفه‌ای نداریم و مجبوریم برای کسب تجربه و شرکت در مسابقات و آمادگی بیشتر به تهران برویم.

یک پیست دوومیدانی در سمنان وجود دارد که فاصله‌اش تا سرخه خیلی زیاد بوده و متأسفانه آن هم در حال از بین رفتن است و تاکنون تلاشی برای احیا و بازسازی‌اش نشده و همه این‌ها باعث دلسردی من و ورزشکاران دوومیدانی می‌شود.

امیدواریم با حمایت مسؤولان، روزبه‌روز ورزش استان سمنان به‌ویژه دوومیدانی پیشرفت کند.

داشتن لیگ و مسابقات منسجم، ورزشکاران استان سمنان را برای ادامه کار تشویق می‌کند

 

فارس: فیلم «بچه‌های آسمان» را هم دیده‌اید؟

سنگسری: خیلی وقت‌ها شرایط فیلم «بچه‌های آسمان» برایم پیش‌آمده است. در برخی مواقع، شرایط طوری پیش می‌رود که مجبور هستیم سخت‌تر ادامه دهیم.

همین امسال در مسابقات پرش، تنها شرکت‌کننده‌ای بودم که کفش مخصوص دوومیدانی نداشتم و با یک کتانی معمولی و ساده زیر ۵۰۰ هزار تومانی مسابقه دادم؛ در صورتی که بسیاری از شرکت‌کننده‌ها، کفش‌های بالای ۱۰ میلیون تومانی استفاده می‌کردند.

درست است که ورزش حرفه‌ای، امکانات حرفه‌ای هم می‌خواهد؛ اما گاهی وقت‌ها، کمبودها انسان را صبورتر و مصمم‌تر می‌کند و من همیشه سعی کردم تا با تلاش بیشتر، بعضی از کمبودها را جبران کنم.

همیشه سرعت را دوست داشتم؛ چه در اسکیت و چه در ورزش دوومیدانی، سرعت برایم جذاب‌تر بوده است. فوتبال هم که بازی می‌کردم، سرعتم در زمین برای دوستانم جالب بود.

فارس: بهترین هدیه‌ای که تا امروز گرفتید، چه بوده؟

سنگسری: بزرگ‌ترین عنایت خداوند متعال به من، وجود پدر و مادری است که طی این سال‌ها، همواره همراه من در خوشی‌ها و سختی‌ها بوده‌اند.

بخش بزرگی از موفقیت فرزندان در سن کم، بستگی به همراهی والدین دارد و امیدوارم خدا این نعمت بزرگ زندگی را از هیچ فرزندی دریغ نکند.

فارس: الگوی شما در ورزش کیست؟

سنگسری: با توجه به سن و شرایط، الگوی انسان‌ها متغیر می‌شود؛ اما همیشه الگوی ورزشی من مربیانی بودند که در این چند سال با من کار کرده‌اند و هر کدام به‌نوعی درس اخلاق به من داده‌اند.

از لحاظ ورزشی در رشته خودم، از آقای محمدرضا کیا الگو می‌گیرم، تمریناتشان را دنبال می‌کنم و سعی می‌کنم تکنیک‌هایشان را اجرا کنم.

ورزش حرفه‌ای، امکانات حرفه‌ای هم می‌خواهد که در اختیار نداریم

 

فارس: چه صحبتی با نوجوانان و هم‌سالان خود دارید؟

سنگسری: صحبتی که با هم‌سن‌وسالان خودم دارم، این است که آینده همه ما بستگی به تلاش امروزمان دارد.

در هر رشته علمی، ورزشی و هنری اگر می‌خواهیم موفق باشیم، همین امروز باید شروع کنیم.

موفقیت راحت به دست نمی‌آید، باید تمرین و تداوم داشت. رسیدن به موفقیت، سال‌ها زمان می‌برد؛ فقط کافی است که خسته نشویم و ادامه دهیم.

از همه کسانی که در این چند سال برایم زحمت کشیدند؛ از خانواده، مربیانم، اداره ورزش و جوانان که همیشه حامی و همراه من بودند، تشکر می‌کنم.

یک خواهش از مسؤولان دارم؛ لطفاً به فکر پرورش استعدادهای استان سمنان باشید.

متأسفانه ورزش استان سمنان علی‌رغم داشتن نوجوانان و جوانان بااستعداد و سخت‌کوش، امکانات چندانی در اختیار ندارد.

تجهیز باشگاه‌ها و زمین‌های ورزشی، برنامه‌های منظم، اردوهای تمرینی و داشتن لیگ و مسابقات آنها را تشویق به ادامه کار می‌کند و همین ورزشکاران باعث افتخار و سربلندی شهر و استانمان می‌شوند.

پایان پیام/۷۴۰۴۸/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول