اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

ارقام گواهی‌شده تولید میوه کشور را 30 درصد افزایش می‌دهد

به گفته مسئولان استفاده از ارقام گواهی شده (لیبل آبی) که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه می‌شود از راهکارهای افزایش ضریب امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری تولید است که اگر همه باغداران استفاده کنند، تولید میوه در کشور 30 درصد افزایش می‌یابد.

ارقام گواهی‌شده تولید میوه کشور را 30 درصد افزایش می‌دهد

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: «افزایش بهره‌وری در تولید»، «کاهش قیمت بازار»، «کاهش هزینه تولید»، «ارتقای جایگاه ایران در تولید میوه در جهان»، «بالا بردن ضریب امنیت غذایی» و «کم کردن شکاف بین تولیدکنندگان معمولی» و خبره، مواردی است که به گفته مسئولان بخش کشاورزی با استفاده از نهال‌های گواهی شده موسوم تحقق می‌یابد.

این نهال‌ها با مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا در 14  استان کشور تولید و در محیط‌های کاملا قرنطینه تکثیر و پس از گواهی به مزارع انتقال می‌یابد، بر همه این نهال‌ها برچسب آبی زده می‌شود.

مجتبی میر، رئیس دفتر گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته در حاشیه بازدید خبرنگاران از یکی از‌ مراکز دانش‌بنیان تولید نهال گواهی‌شده در نظرآباد استان البرز به رشد 30 درصدی تولید باغات میوه با استفاده از این نهال‌های گواهی شده اشاره کرد و گفت با این شیوه کشاورزان می‌توانند نهال‌های بیشتری را بکارند ضمن اینکه امکان ابتلا به بیماری به حداقل می‌رسد.

وی اضافه کرد: فرایند تولید و تکثیر این نهال‌ها چندین سال طول می‌کشد این  نهال‌ها اصالت دارند و سالم هستند، تکثیر همه اینها به روش‌های‌های پیشرفته انجام می‌شود که این روش فقط در کشورهای پیشرو دیده می‌شود.

رئیس دفتر گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی به دو مشکل در این زمینه اشاره کرد که نهال‌های گواهی شده قیمت نسبتا بالاتری (حدود سه برابر) نسبت به نهال‌هایی که در مراکز بدون مجوز تولید می‌شود دارند، باید سطح آگاهی باغداران ‌نسبت به مزیت‌های این نوع نهال‌ها افزایش یابد که  اگر پول بیشتری برای نهال می‌پردازند اما عملکرد نهایی آنها چند برابر خواهد شد، دوم اینکه میزان یارانه و حمایت‌ها از تولید کنندگان این گونه نهال بیشتر شود تا با قیمت مناسب‌تری دست باغداران کشور برسد، ساماندهی مراکز تولید نهال بدون مجوز هم نیاز به اعتبار دارد.

به گفته این مسئول سالانه 30 میلیارد تومان یارانه در قالب اسناد خزانه به کشت نهال داده می‌شود که باید بیشتر شود.

مزیت این نوع نهال‌ها علاوه بر افزایش محصول تاثیر آن در کاهش بیماری و آفات است که با کم کردن هزینه باغدار قیمت میوه هم در بازار کاهش می‌یابد.

به استناد سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد بیماری‌های گیاهی تا 40 درصد به تولید محصول آسیب می‌زند.

* وضعیت تولید نهال گواهی شده در کشور

‌عبدالرضا کاوند، معاون موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال در حاشیه این بازدید، از وجود 638 نهالستان مجوزدار در کشور خبر داد که ظرفیت تولید بیش از 50 میلیون نهال دارند و 65 واحد کشت بافت هم پایه سالم تولید می‌کنند علاوه بر اینها 30 هکتار هم باغ مادری هست که از آنجا نهال‌ها تکثیر و توزیع می‌شود.

کشت بافت یکی از روش‌های پیشرفته‌ای است که برای تولید نهال سالم و بدون بیماری استفاده می‌شود و کشور ما در این علم پیش‌رو است.

کاوند در عین حال از نیاز کشور به 68 میلیون اصله نهال خبر داد که اکنون یک درصد معادل معادل 1.2 میلیون اصله به صورت نهال گواهی شده لیبل آبی کشت می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد کشورهایی که شاید یک قرن این کار را شروع کرده‌اند هنوز نتوانسته‌اند بیش از 45 درصد باغات خود را به ارقام لیبل آبی مجهز کنند، ایران پیشرفت خیلی خوبی پس از تصویب قانون بذر ونهال داشته و در سالهای آینده پیشرفت جهشی در این باره خواهیم داشت زیرا مقدمات تولید فراهم است.

 

* واردات هسته اولیه نهال سالانه به ارزش 11 هزاریورو

محمد سنایی مدیر عامل صندوق توسعه نهال کشور در ادامه این مراسم، از واردات 50 رقم پایه به ارزش 11 هزار یورو از ایتالیا خبر داد که پس از 4 سال اکنون تکثیر و روانه بازار می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود تنوع میوه در کشور، هسته‌های اولیه و‌ارد می‌شود؟ تاکید کرد که اینها بومی کشور ایتالیا است همچنانکه خیلی از محصولات کشاورزی بومی ایران است، بنابراین هر میوه صاحبان اصلی خود یا به  عبارتی موطن اصلی خود را دارد.

سنایی افزود: ما هم در محصولاتی مانند گردو و خرما قابلیت‌های خوبی داریم که مربوط به کشور ما است و هیچ کشوری ندارد، بارها حتی کشورهایی که ظاهرا در این محصولات جزو اولین‌ها هستند از ما درخواست واردات هسته اولیه داشته‌اند.

* مشکلات تولید ارقام گواهی شده

اما تولید نهال‌های گواهی شده مشکلاتی هم دارد در این زمینه مجتبی حسینی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان در این حوزه، به خبرنگاران گفت: تکثیر این نهال‌ها که هزینه زیادی هم دارد در خیلی از کشورها به عهده دولت است در حالی که در کشور ما بخش خصوصی مجبورند این کار را بکنند، بالا بودن هزینه تولید وضعیت بازار رسانی را کم کرده که وزارت جهاد کشاورزی باید چاره اندیشی کند.

جمعیت روز افزون،‌ افزایش تقاضا، کم شدن منابع تولید به دلیل گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی امنیت غذایی جهان را با چالش روبه رو کرده که فائو اعلام کرده است، 90 درصد غذای جهان در آینده تنها به روش استفاده از علوم پیشرفته کشاورزی و مبتنی بر تحقیقات خواهد بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول