اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فعالیت هزار شرکت دانش بنیان‌ در حوزه سلامت

رییس سازمان غذا و دارو گفت: نمایشگاه دانش بنیان‌های سلامت با حضور ۱۶۶ شرکت برگزار می‌شود.

فعالیت هزار شرکت دانش بنیان‌ در حوزه سلامت

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، نشست خبری دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا دارو و تجهیزات پزشکی چهارشنبه بیستم دی با حضور مسوولان سازمان غذا و دارو برگزار شد.

سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو در این نشست اظهار داشت: سال گذشته نمایشگاه سلامت بنیان با هدف به اشتراک گذاشتن داشته‌ها در حوزه سلامت و دارو با حضور مخاطبان و ذی نفعان برگزار شد و معتقدم در این نمایشگاه توانستیم از شرکت‌های دانش بنیان دعوت کنیم و آخرین دستاوردهای آن‌ها را به عرصه ظهور بگذاریم.

وی ادامه داد: یک دسته از مخاطبان این نمایشگاه مسوولان هستند که این نمایشگاه فضایی را برای حضور آنها و بررسی این دستاوردها فراهم می‌کند.

محمدی با بیان اینکه سال گذشته ۹۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند گفت: یکی از انتظارات فعالان حوزه سلامت ارتباط با مسوولان است که این نمایشگاه این فرصت را فراهم می‌کند.

محمدی گفت: ۱۷ داروی جدید از سال قبل تاکنون به سبد دارویی ما اضافه شده است و از ۳۳ ملزومات تجهیزات پزشکی جدید ۷ نمونه در این نمایشگاه رونمایی می‌شود. همچنین از دو داروی گیاهی نیز رونمایی خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: یکی از مزایای این نمایشگاه میز خدمت تمام وقت این رویداد است و از همه ذی نفعان دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور یابند و با آنها ملاقات چهره به چهره داشته باشیم. این نمایشگاه از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ دی در محل مصلی تهران برگزار خواهد شد.

محمدی افزود: ۸۹ شرکت دارویی و ۷۲ شرکت تجهیزات پزشکی و ۱۲ شرکت در حوزه فرآورده های خوراکی و آشامیدنی حاضر هستند.

وی اظهار داشت: شرکت دانش بنیان خودشان صادرات دارند و همه شرکتهای ما توانایی صادرات دارند، در حوزه سلامت ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان داریم و خوشبختانه مجوز صادرات تسهیل شده است.

وی در واکنش به اظهارات روز گذشته نمایندگان مجلس افزود: فرمایش رییس مجلس درباره منابع سلامت بود و احساس کرد که منابع ارزی در محل خود هزینه نشده است که در این زمینه جلسه ای با دیوان محاسبات داشتیم و توضیحاتی ارایه دادیم. در حال حاضر بانک مرکزی نسبت به سال قبل منابع بیشتری تخصیص داده است. 

محمدی با اشاره به تخلفات این حوزه گفت: ممکن است تخلفی در این زمینه‌ها باشد اما شرکتهای دانش بنیان گواهی را از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت می‌کنند و توسط این نهاد نظارت می‌شوند و در صورت تخلف از این سمت به ما اعلام می‌شود.

وی درباره ادعای شرکت دانش بنیان در زمینه تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای و بیماران SMA گفت: سازمان غذا و دارو نقشی در زمینه تجاری سازی داروها ندارد. هر زمانی تولید کننده پانسمان پروانه‌ای به ما مراجعه کند و مسیر بالینی خود را طی کند و مورد تایید بیماران قرار گیرد مجوز تولید انبوه خواهد گرفت. یک شرکت تولید کننده داخلی داروی بیماران sma را تولید کرده و مجوز تولید ماده اولیه را دریافت کرده است و هنوز مجوز تولید دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: این موضوع به معنای دریافت مجوز اثربخشی نیست بلکه فعلا در مرحله دریافت مجوز مواد اولیه است.

در ادامه نشست خبری محمد پیکانپور مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو گفت: بستر و جاده همواری برای این شرکت‌ها فراهم خواهد شد. این شرکت‌ها می‌توانند برد نفوذ ایران را در کشورهای منطقه افزایش دهند.

وی ادامه داد: برخی موارد مانع فعالیت این شرکت‌ها است، بخش قابل توجهی از این موارد فراسازمانی است و به مجلس و سایر نهادها از جمله بانک مرکزی مربوط است ، این مشکلات تاثیر جدی روی برون داد تولید دارو می‌گذارد. متاسفانه با مدیریت اقتضایی رو به رو هستیم.

پیکانپور ادامه داد: اگر قرار است که حوزه دارو حیات خود را ادامه دهند لازمه آن اصلاح چرخه نقدینگی آن است، ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه این طرح است و اما امروزه مورد نقد مجلسیم که چرا مطالبات آنها پرداخت نشده است درحالیکه ۶۹ هزار میلیارد تومان فقط شرکتهای پخش مطالبه دارند.

وی گفت: امروز صنعت دارو با مشکل نقدینگی مواجه هست و چرا یک بندی در مجلس مطرح می‌شود و وقتی اعلام میشود حساب دارو از سایر حساب‌ها جدا شود حذف می‌شود ؟ چرا در برخی از استان‌ها که این اصل رعایت می‌شود کمبود دارو نداریم اما در سایر استان‌ها این مشکلات وجود دارد؟ اصل صنعت دارو شفافیت است.

وی گفت: موضوع قیمت‌گذاری به صورت جدی در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد شرکتهای دارویی از قیمت‌های اعطایی رضایت دارند. ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته قیمت‌گذاری صورت نگرفته است و این مسئله جای واکاوی دارد.

پیکانپور گفت: اگر وارداتی در حوزه دارو صورت می‌گیرد به دلیل عدم حمایت از تولید است.

وی گفت: سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ پول و ارز ندارد و مجلس باید تمهیدات لازم را بیاندیشد و اصلاحات لازم را انجام دهند.

وی گفت: برخی نمایندگان درحالی از سامانه تیتک انتقاد دارند که دنبال توزیع خارج از سامانه داروهای مخدر هستند و تلاش می‌کنند سامانه تیتک را تخریب کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول