اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

22 نکته از 22 فیلم سودای سیمرغ؛ «ترین‌ها»ی فجر 42 را بشناسید

با گذشت یک روز از اعلام اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ و نگاه نو چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر می‌توان نکاتی را از هر کدام از فیلم‌های جشنواره عنوان کرد که دانستن آن برای مخاطب جذاب است.

22 نکته از 22 فیلم سودای سیمرغ؛ «ترین‌ها»ی فجر 42 را بشناسید

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: هر فیلم قصه‌ای دارد و نکات زیادی پشت تولید آن نهفته است، از روز گذشته و پس از اعلام ترکیب نهایی آثار راه یافته به بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر اطلاعات مختلفی از 22 فیلم حاضر در بهخش سودای سیمرغ منتشر شد.

اما در گزارش حاضر 22 نکته از 22 فیلم بخش سودای سیمرغ را روایت کردیم تا مخاطب با خواندن آنها به شناخت بهتری از آثار جشنواره برسد.

آبی روشن؛ قصه‌ای امام رضایی (ع)

«آبی روشن» دومین ساخته بابک خواجه‌پاشا پس از فیلم تحسین‌شده «درآغوش درخت» و دومین حضور متوالی او در جشنواره فیلم فجر است. این فیلم طلسم همکاری بین دو ارگان بزرگ تولید فیلم را شکست و اولین محصول مشترک سازمان هنری‌ رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است.

تا کنون قصه مشخصی از این فیلم که مهران احمدی، مهران غفوریان، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد از بازیگران آن هستند منتشر نشده اما نکته قابل اشاره در مورد این فیلم آن است که زوج سارا حاتمی و مرتضی امینی‌تبار پس از فصل اول «زخم کاری» بار دیگر در یک فیلم سینمایی هم‌بازی شده‌اند.

فیلمی که قصه آن رنگ‌وبوی امام رضایی (ع) دارد اما جزئیات آن هنوز منتشر نشده است. از میان بازیگران این فیلم مهران احمدی بیشترین سابقه حضور در جشنواره فیلم فجر را دارد.

آسمان غرب؛ حضور کارگردان 300 میلیاردی فسیل در فیلم شهید شیرودی

محمد عسگری دیگر فیلم دومی جشنواره است که دومین حضور متوالی خود را در جشنواره فیلم فجر تجربه می‌کند، عسگری سال گذشته فیلم اولش «اتاقک گلی» را با همراهی بنیاد روایت فتح، بنیاد شهید و باغ‌موزه دفاع مقدس ساخته بود و اینبار «آسمان غرب» که روایتی از شهید شیرودی است را با همراهی سازمان سینمایی سوره و بنیاد فارابی می‌سازد. 

میلاد کی‌مرام، امیر حسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، تورج الوند و نسیم ادبی از بازیگران این فیلم بوده و نکته قابل توجه آن حضور کریم امینی کارگردان فیلم 300 میلیاردی «فسیل» در این فیلم است.

«آسمان غرب» روایتی از رشادت‌های شهید شیرودی در روزهای ابتدایی جنگ است تا بعد از سریال «سیمرغ» دومین پرداخت هنری و اولین فیلم سینمایی در رابطه با این شهید است.

آغوش باز؛ بازگشت مهدی هاشمی بعد از 8 سال به جشنواره فیلم فجر

«آغوش باز» ششمین اثر سینمایی بهروز شعیبی است که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، او پیش از این کارهایی چون «بدون قرار قبلی»، «روز بلوا»، «دارکوب»، «سیانور»، «دهلیز» و ... را ساخته است. نکته مهم در این رابطه حضور تمامی فیلم‌های شعیبی در جشنواره فیلم فجر است، تا او با 6 فیلم 6 تجربه در این جشنواره داشته باشد‌، خردادماه سال جاری اخبار نشان از اکران این فیلم در سینماها می‌داد اما این اتفاق نیفتاد تا شعیبی ترک عادت نکرده باشد.

بازیگران «آغوش باز» را حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی و مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی تشکیل می‌دهند. مهدی هاشمی به‌عنوان یکی از با تجربه‌های این فیلم 8 سال است که در جشواره فیلم فجر شرکت نکرده و آخرین حضورش مربوط به همکاری دیگر او با بهروز شعیبی و فیلم «سیانور» در دوره 34 فیلم فجر است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سه‌ قصه عاشقانه… سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند.

احمد؛ ربیعی، همچنان دلبسته تاریخ معاصر

احمد سومین حضور امیرعباس ربیعی بعد از دو فیلم جنجالی «لباس شخصی» و «ضد» است.  این اثر سینمایی برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.

نکته مهم این فیلم ادامه مسیر فیلمسازی امیرعباس ربیعی با محوریت تاریخ معاصر است‌‌، تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی، علی صادقی، عرفان سروستانی و مینا شفیعی بازیگران این فیلم هستند.

تینو صالحی بازیگر پرکار و موفق تئاتر این‌بار با «احمد» پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است.«احمد» تولید مشترک سازمان سینمایی سوره و موسسه تصویر شهر است.

بهشت تبهکاران؛ روایت جوزانی از ملی شدن صنعت نفت

ساخته مسعود جعفری جوزانی که سال گذشته هم جشنواره فیلم فجر منتظر رسیدنش به بخش سودای سیمرغ بود‌، این فیلم با محوریت ملی شدن صنعت نفت روایت شده و امیرحسین آرمان و رضا یزدانی پیش از این به‌عنوان بازیگران این فیلم اعلام شده بودند.

لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا شفیعی جم، حسام منظور، بهنام تشکر، هومن برق نورد، فرهاد قائمیان، فخرالدین صدیق‌شریف، رضا یزدانی، فریبا متخصص و اسماعیل خلج از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

از این فیلم یک مینی سریال هم در شبکه نمایش خانگی خواهد داشت.

مسعود جعفری جوزانی با 75 سال پیشکسوت‌ترین کارگردان دوره 42 فیلم فجر است

پرویز خان؛ سعید پورصمیمی در نقسش معلم اخلاق فوتبال

علی ثقفی یکی از فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره است، با فیلمی که روایتی از پرویر دهداری است و قرار است بیش از ابعاد ورزشی به ابعاد اجتماعی این اثر توجه شود.

سعید پورصمیمی، مریم سعادت، حمیدرضا پگاه و بهنام تشکر به‌عنوان بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند، این فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

این فیلم داستان بازیکنان ستاره و باتجربه تیم ملی را روایت می‌کند که زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی استعفا می‌دهند.

«دوزیست» حضور قبلی سعید پورصمیمی در جشنواره فیلم فجر و در دوره سی‌وهشتم است.

تابستان همان سال؛ سومین حضور فیلمبردار پرآوزه در قامت کارگردان

محمود کلاری یکی از درخشان‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران است که قرار است سومین فیلمش را در دوره 42 جشنواره فیلم فجر رونمایی کند. 23 سال از آخرین تجربه کارگردانی محمود کلاری گذشته و تجربه قبلی او سینمایی «رقص با رویا» است.

مهران مدیری، علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاوید نیا، مهرو نونهالی، صابر ابر،پژمان بازغی، نسیم ادبی بازیگران این فیلم هستند.

مهران مدیری خودش با فیلم «ساعت 6 صبح» قصد داشت تا در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما فیلمش در لیست آثار راه یافته به جشنواره حضور نداشت.

تمساح خونی؛ اولین کارگردانی بازیگر درخشانی که به سیمرغ نرسید

جواد عزتی مرد همیشه جذاب و بعضا پرکار برخی از ادوار جشنواره فجر امسال اولین فیلمش را کارگردانی کرده است، او که تجربه همکاری به‌عنوان بازیگر با کامران حجازی را در فیلم‌های «کت چرمی» و «مرد بازنده» داشت اینبار در قامت کارگردان با او همراه است.

جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند.

دروغ های زیبا؛ دومین محصول مشترک آتش زمزم با سینمای بنگلادش

این فیلم ساخته مشترک ایران و بنگلادش و سیزدهمین اثر مرتضی آتش زمزم است، وی چندی پیش هولیا را روی پرده داشت که توفیق چندانی هم کسب نکرد.

این فیلم داستان فرشته و همسرش امجد و زندگی سختشان را روایت می‌کند.

جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد از بازیگران این فیلم هستند تا «دروغ های زیبا» تا کنون بازیگری ایرانی را معرفی نکرده باشد.

دست ناپیدا؛ فیلمی از تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره فیلم فجر

انسیه شاه‌حسینی تنها کارگردان زن این دوره از جشنواره است که پنجمین فیلم خود را در مقام کارگردان به جشنواره فیلم فجر رسانده است. تهیه‌کننده این فیلم سید سعید سیدزاده و سرمایه گذار آن بنیاد سینمایی فارابی است.

معصومه بافنده،‌ زهرا احمدخانی، اعظم‌السادات رضوی، حسین پولیده، زیبا عسگری، حدیث سعدی و ایمان بازفت از بازیگران این فیلم هستند تا شاه‌حسینی در این فیلم برای یک دست شدن بافت مستندگونه فیلم با بازیگران کمتر شناخته شده کار کرده باشد.

این فیلم نیز یکی از آثار دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر است که روایتی زنانه از این حادثه را روایت می‌کند. این فیلم روایتی متفاوت به قصه‌های روایت نشده دفاع مقدس است.

دو روز دیرتر؛ فرزندآوری به روایت «پدر خوب»

این فیلم ساخته اصغر نعیمی است که سال گذشته هم با خبرهایی مبنی‌بر حضورش در جشنواره فیلم فجر با نام «پدر خوب» شنیده می‌شد اما در نهایت به دوره 41 نرسید تا ساخته بنیاد فرهنگی روایت فتح مشارکت فارابی را نیز در دوره 42 فیلم فجر داشته باشد.

سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش، کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی‌پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم داستان پدر مریم است که عاشق نوه بوده و برای نوه دار شدن مریم و همسرش را تحت فشار قرار می‌دهد.

شه‌سوار؛‌ تکرار دوباره فضای «شادروان»

سومین کارگردانی حسین نمازی به دوره 42 فیلم فجر رسیده است،‌ «شادروان» دیگر اثر او در دوره چهلم جشنواره فیلم فجر رونمایی شد،‌ داستان این فیلم در یک مراسم عروسی بوده و الناز حبیبی، مهرداد صدیقیان، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی‌زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، عزت اله رمضانی فر و امیر دژاکام بازیگران آن هستند.

داستان این فیلم طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد.

شور عاشقی؛ روایت داریوش یاری از اسرای کربلا

«شور عاشقی» ساخته داریوش یاری است. فیلمی که روایتی مستقیم از واقعه عاشورا دارد. این فیلم هم محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد فارابی است که مهدی زمین‌پرداز، پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی و سیامک صفری در آن ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم تنها روایت تاریخی جشنواره فیلم فجر فارغ از آثار مربوط به تاریخ معاصر است.

صبح اعدام؛ پایان غیبت 10 سال افخمی در قامت کارگردان با قصه طیب

ساخته بهروز افخمی است و به صبح اعدام طیب حاج رضایی می‌پردازد، مسعود شریف، ارسطو خوش رزم، داود فتحعلی‌بیگی، مهرداد نیکنام، پوریا منجزی، محسن آوری،کاوه دارابی و فریبا آذرشب بازیگران این فیلم سینمایی هستند که ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی و مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی بازی کرده‌اند.

صبحانه با زرافه‌ها؛ پر ستاره در جهان صحت

این فیلم بعد از «جهان با من برقص» دومین حضور سروش صحت در جشنواره فیلم فجر است.بهرام رادان،‌ هوتن شکیبا، پژمان جمشیدی،‌ هادی حجازی‌فر و بیژن بنفشه‌خواه از بازیگران دومین فیلم سینمایی سروش صحت هستند.

سروش صحت در سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» با حضور علی مصفا نشان داده بود که توانایی خاصی در بازی گرفتن از بازیگران اجتماعی در حوزه طنز دارد، اینبار از بهرام رادان برای این اتفاق استفاده کرده است.

قلب رقه؛ روایتی از مقاوت در سوریه

سینمایی «قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور  و با تهیه‌کنندگی سعید پروینی اثری از بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و روایتی از مجاهدت‌های جبهه مقاومت در سوریه است. فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند و فرهاد قائمیان نقش یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه را ایفا می‌کند.

تقیانی‌پور که با دو سریال «نجلا» و «ترور» به‌عنوان یکی از راویان مقاومت و یکی از سازندگان فیلم‌های امنیتی شناخته شده است،‌ اینبار فیلمی را با هر دو وجهه ساخته است.

مجنون؛ پرتره‌سازی دوباره اوج، اینبار شهید زین‌الدین

سازمان اوج بعد از ساخت آثار پرتره موفقی از شهدای دفاع مقدس این‌بار داستان شهید مهدی زین‌الدین را روایت می‌کند. کارگردان این کار مهدی شاه محمدی است، مستندسازی که اینبار وارد فضای داستانی شده تا مانند محمد حسین مهدویان این مسیر را برای ورود به سینمای بدنه طی کند.

برنده یکی از سیمرغ‌های جشنواره فجر 41، سجاد بابایی نقش شهید مهدی زین‌الدین را در این فیلم ایفا می‌کند.

معجزه پروین؛ خانواده شریفی‌نیا به جز مهراوه

این فیلم زندگینامه پروین اعتصامی از دوران جوانی است، محمدرضا ورزی آن را کارگردانی کرده و محمدرضا شریفی نیا تهیه‌کننده آن است.

آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، مارال بنی آدم، حسین پاکدل، ملیکا شریفی نیا، سام نوری، فرزاد حسنی، رامین ناصر نصیر در این فیلم بازی می‌کنند تا ترکب خانواده جز مهراوه شریفی نیا در این فیلم کامل باشد.

میرو؛ ریگی همچنان برای زادگاهش می‌سازد

حسین ریگی با فیلم «هوک» در جشنواره سال گذشته معرفی شد تا سومین کارگردانی باشد که امسال دومین حضور متوالی در فجر را تجربه می‌کند،‌ فیلم «میرو» در مناطق جنوبی کشور و در سیستان و بلوچستان روایت می‌شود تا شکلی مشابه با هوک داشته باشد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی سعید الهی و با سرمایه‌گذاری بنیاد شهید و بنیاد فارابی ساخته شده است. امیررضا دلاوری، سودابه بیضایی و حمید ابراهیمی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نبودنت؛ تکمیل درام عاشقانه سجادی حسینی بعد از 3 سال سکوت

این فیلم چهارمین کارگردانی بلند کاوه سجادی حسینی است،‌ او دستیاری کارگردان‌های بزرگی چون اصغر فرهادی را نیز برعهده داشته است. آخرین حضور او در جشنواره فیلم فجر مربوط به سینمایی «بوفالو» در دوره 33 این جشنواره است.

سحر دولت‌شاهی،‌ آزاده صمدی‌، رضا بهبودی و امیر آقایی از بازیگران این فیلم هستند.

نپتون؛ فیلمی با دو تهیه‌کننده

محمدابراهیم غفاریان یکی دیگر از کار اولی‌های جشنواره 42 فیلم فجر است، کارگردانی که در ابتدا فیلمش را با تهیه‌کنندگی مهدی ودادی ساخت و امروز فیلمش با تهیه کنندگی سیاوش امین‌پور در جشنواره حضور دارد.

آرمین رحیمیان، بهدخت ولیان، مسعود کرامتی، آیدا ماهینی، بهناز جعفری، امین میری، ندا عقیقی از بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه این فیلم آمده است:  افسانه و همسرش به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل شده‌اند که فرزند آنها دچار مشکلی می‌شود…

نوروز؛ فیلمی با فضای تاریخی

کارنامه سهیل موفق نشان از فضاسازی مناسب برای کودکان و نوجوانان دارد، «نوروز» سومین ساخته سهیل موفق است که علی نصیریان، مهدی هاشمی، شبنم مقدمی، افشین هاشمی و مهتاب ثروتی از بازیگران این فیلم هستند.

تصویر منتشر شده از این فیلم نشان از فضای تاریخی آن دارد.

نگاهی‌به ترین‌های فیلم فجر

پرکارترین بازیگر مرد: عباس جمشیدی‌فر (تمساح خونی و شه‌سوار + باغ کیانوش در بخش نگاه نو) و روح‌الله زمانی (آبی روشن و آسمان غرب+ظاهر در بخش نگاه نو)

پرکارترین بازیگر زن: نسیم ادبی (آسمان غرب و تابستان همان سال) و الناز حبیبی ( تمساح خونی و شه‌سوار)

باسابقه‌ترین بازیگر مرد: علی نصیریان

با سابقه‌ترین بازیگر زن: احترام برومند

با سابقه‌ترین کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول