اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

آسمان کلاله در حسرت پرواز

متاسفانه علی‌رغم وجود فرودگاه مجهز در کلاله، مردم شرق گلستان در حسرت فعالیت مستمر این فرودگاه هستند تا علاوه بر توسعه منطقه شاهد رونق اقتصادی و تردد گردشگران باشند.

آسمان کلاله در حسرت پرواز

خبرگزاری فارس- استان گلستان: فرودگاه در تمامی کشورهای پیشرفته یکی از باارزش‌ترین،محوری‌ترین و اساسی‌ترین زیرساخت توسعه پایدار است و فرودگاه می‌تواند به عنوان موتور محرک توسعه منطقه، باعث رشد و توسعه آن منطقه در حوزه‌های مختلف شود.

امکان برقراری پروازها در یک منطقه سبب می‌شود تا نخبگان، مسئوولان، اساتید دانشگاه‌ها و پزشکان برای ارائه خدمت در آن منطقه حضور پیدا کنند و این امر ارزش اقتصادی بالایی برای آن منطقه خواهد داشت.

فرودگاه کلاله یکی از فرودگاه‌های کشور ایران با کد"یاتا"(KLM ) و "ایکائو"(OINE) به عنوان یک فرودگاه داخلی و یکی از دو فرودگاه استان گلستان در سه کیلومتری شمال غرب این شهر در زمینی به مساحت حدود ۴۰۰ هکتار واقع شده‌است.

این فرودگاه در سال ۱۳۵۰ با باندی به طول دو کیلومتر و عرض ۳۰متر تاسیس شد که علاوه بر سفرهای هوایی رژیم شاهنشاهی به این منطقه، برای سم‌پاشی اراضی کشاورزی با هواپیماهای سبک آن زمان هم استفاده می‌شد.

متاسفانه از تقریبا دهه ۸۰ تاکنون این فرودگاه برای چندین بار متوالی بازگشایی شد و  برای مدتی کوتاه جابجایی مسافر انجام می‌داد اما با وجود کش‌وقوس‌های فراوان و تلاش زیاد برای فعالیت مستمر آن، پرواز از طریق این فرودگاه متوقف شد.

در حال حاضر این فرودگاه دارای برج مراقبت پرواز، ساختمان اداری، پایانه کوچک مخصوص مسافران، دستگاه کمک ناوبری و آتش‌نشانی است.

*استقبال مردم شرق گلستان با پروازهای مشهد و زابل

به نظر می‌رسد در این سالها توجه‌ای به نوع پروازها و استقبال آن از طرف مردم نشده‌است و صرفا یک تا دو پرواز از طریق کلاله-تهران و بالعکس در این فرودگاه انجام می‌شده که متاسفانه مورد استقبال اغلب مردم قرار نگرفت.

یکی از شهروندان شرق گلستان در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کلاله گفت: بستگان اغلب مردم شرق گلستان و کلاله به استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور رفت و آمد دارند؛ برقراری پرواز به مشهد و زابل و زاهدان می‌تواند در رونق این فرودگاه تاثیر مستقیم داشته باشد.

علی جهان‌تیغ اظهارکرد: پروازهای تهران از فرودگاه بین المللی استان برقرار است و اکثر مردم مرکز استان و شهرهای همجوار برای انجام کارهای خود به تهران سفر می‌کنند؛ اما در شرق گلستان این روند کاملا متفاوت است و بیشتر سفرهای مردم این منطقه برای صله‌رحم و دید و بازدید بستگان به استان‌های شرق و جنوب شرق کشور مانند مشهد، زابل و زاهدان است.

*عدم جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله مانع برقراری پرواز به استان‌های جنوب‌شرقی

یکی از مهم‌ترین مشکلات فرودگاه کلاله عدم وجود جایگاه سوخت است. براساس شواهد، شرکت‌های هواپیمایی و خلبانان حاضر به ریسک و انجام پروازهای طولانی مدت نیستند و یکی از تاکیدات آنها وجود جایگاه سوخت برای پرواز به استان‌های جنوب‌شرقی کشور است.

مدیر فرودگاه شهدای کلاله می‌گوید: براساس ارزیابی و نظرسنجی‌های انجام شده استقبال مردم شرق گلستان با برقراری پرواز به مشهد، زابل و زاهدان است و در این سالها عدم جایگاه سوخت در فرودگاه شهدای کلاله، مانع از برقراری این پروازها شده‌است.

مهدی جمشیدی اظهارکرد: در سفر اول رئیس‌جمهور به استان گلستان برای احداث جایگاه سوخت در این فرودگاه مبلغ ۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۲۵ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ ناوبری هواپیمایی ایران و ۲۰ میلیارد تومان دیگر آن از محل اعتبارات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تامین شود.

جمشیدی گفت:‌ تاکنون شرکت فرودگاه ناوبری هواپیمایی کشور به تعهدات خود عمل کرده و آزمایشگاه مکانیک خاک و نقشه‌برداری از سایت پلان  جایگاه سوخت را انجام داده‌است. همچنین مبلغ ۲۵ میلیارد تومان نیز به حساب شرکت پخش فرآورده‌های نفت ایران واریز شده‌است.

وی تصریح کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز یک مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار برای احداث جایگاه سوخت در فرودگاه شهدای کلاله برگزار کرد که متاسفانه در مرحله نخست هیچ پیمانکاری انتخاب نشد. مرحله دوم این مناقصه برگزار شد و در حال ارزیابی پیمانکار موردنظر برای احداث این جایگاه هستیم‌.

*پیش‌بینی اعتبارات احداث جایگاه سوخت فرودگاه تا ۱۰۰ میلیارد تومان

مدیر فرودگاه شهدای کلاله خاطرنشان‌کرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای احداث جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، یک برآورد اولیه است و بر اساس نحوه اجرای آن، استفاده از امکانات و تجهیزات و دیگر شرایط تا ۱۰۰ میلیارد تومان نیز قابل برآورد و پیش‌بینی است‌.

فرودگاه کلاله،‌ بدون جایگاه سوخت!

 

وی افزود: در صورت انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی آن و مطلوب بودن شرایط جوی، تخصیص به موقع اعتبارات پیش‌بینی می‌شود کمتر از یکسال این جایگاه احداث و به بهره‌برداری برسد.

* تامین سوخت ۲۰ سال آینده فرودگاه کلاله با احداث جایگاه سوخت
جمشیدی گفت: جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله در زمینی به وسعت سه هزارو ۶۰۰ مترمربع با دو مخزن ۴۵ هزار لیتری سوخت و در مجموع ۹۰ هزار لیتر سوخت احداث می‌شود که این جایگاه در تامین نیاز سوخت ۲۰ سال آینده فرودگاه کافی است و برای گسترش این جایگاه وسعت زمین را بیشتر در نظر گرفتیم تا در آینده بتوان مخزن دیگری را جانمایی کرد.

وی بیان‌کرد: با احداث و بهره‌برداری از این جایگاه مشکل برقراری پرواز به استان‌های کشور به ویژه شرق و جنوب‌شرق حل خواهد شد و شاهد توسعه منطقه، رونق اقتصادی و تردد گردشگران در منطقه خواهیم بود.

مدیر فرودگاه شهدای کلاله ابراز کرد: در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان، با حضور وزیر کشور و به نمایندگی از رئیس‌جمهور عملیات احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله آغاز شد و مردم کلاله امیدوار هستند که تا پایان دولت مردمی سیزدهم این جایگاه به بهره‌برداری برسد.

  فرودگاهی که خاک می‌خورَد!  

عزم دولت سیزدهم در بازکردن گره کور فرودگاه کلاله

با توجه به اینکه منطقه شرق گلستان و شهرستان کلاله یک منطقه کشاورزی است و در برخی از محصولات کشاورزی حرف اول استان و کشور را می‌زند، برقراری خط پروازی در فرودگاه این شهرستان در تبادل کالا و ارسال محصولات کشاورزی و توسعه منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

فرماندار شهرستان کلاله برقراری پرواز از طریق فرودگاه شهدای کلاله را یک ظرفیت مهم و محوری برای این شهرستان می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه استان گلستان یک استان مرزی است، وجود فرودگاه کلاله در استان یک ظرفیت ملی بوده و می‌تواند در مراودات اقتصادی با کشورهای اوراسیا نقش مهمی را ایفا کند.

فرهاد شیبک اظهارکرد: متاسفانه با وجود اینکه این فرودگاه کاربری چندمنظوره دارد اما در سالهای گذشته مدیران ارشد توجهی به این موضوع نداشتند. عزم دولت سیزدهم به ریاست دکتر رئیسی در فعال کردن این فرودگاه جدی است و در سفر اول دولت به استان گلستان، مبلغ قابل توجهی اعتبار برای راه‌اندازی این فرودگاه با احداث جایگاه سوخت در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: نگاه سلیقه‌ای به برخی از ظرفیت‌ها در شهرستان‌ها باعث آسیب جدی به حوزه توسعه،عمران و آبادانی منطقه خواهد شد و امید داریم برخی از مدیران در ایجاد پروژه‌ها و تکمیل و راه‌اندازی برخی از پروژه‌های منطقه به عنوان یک ظرفیت ملی و توسعه‌ای نگاه کنند تا شاهد تحول خوبی در حوزه‌های مختلف در استان همیشه سبز گلستان باشیم‌.

 

     فرودگاه کلاله، آماده برای پروازهای داخلی     

فرماندار شهرستان کلاله با اشاره به کش‌وقوس‌های فراوان در برقراری پروازها در سالهای گذشته خاطرنشان‌کرد: در سال ۸۴ همزمان با سفر اول رئیس‌جمهور وقت (احمدی‌نژاد) اقدامات توسعه‌ای، بهسازی، تکمیل و راه‌اندازی فرودگاه شهدای کلاله به تصویب رسید و عملیات اجرایی احداث برج مراقبت پرواز، ساختمان تکنیال بلاک، تاکسی‌ون و اپرون(پارکینگ هواپیما)، نوسازی ساختمان اداری آغاز شد و در سال ۸۸ تمامی این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسید.

فعال شدن خط پروازی فرودگاه کلاله در این سالها با کش‌وقوس‌های فراوانی همراه بوده و در سال ۱۳۹۱ با برقراری پرواز تهران-کلاله باند این فرودگاه بازگشایی شد که متاسفانه استقبال خوبی از این پروازها توسط مردم انجام نشد.

با وجود اینکه طرح‌های تشویقی مانند بلیط نیم بها اجرا شد اما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ پرواز از این فرودگاه برای چندمین بار متوقف شد.

شیبک گفت: با توجه به عزم جدی دولت سیزدهم در فعال شدن این فرودگاه و با احداث جایگاه سوخت و بهره‌برداری از آن، شاهد تحول خوبی در منطقه در حوزه‌های مختلف خواهیم بود و امید داریم گره کور این فرودگاه توسط دولت سیزدهم باز شود و مردم شرق گلستان و شهرستان کلاله حسرت پرواز هواپیما در آسمان شهر خود را نداشته‌باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمل و نقل به ویژه حمل‌ونقل هوایی یکی از ارکان اصلی توریسم و یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده  صنعت گردشگری است و این صنعت می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهانی بشمار آید.

حمل و نقل هوایی به عنوان یک شریان حیاتی کشور در توسعه بنیادین و شهری منطقه تاثیر چشمگیری دارد که باید موردتوجه مسئوولان قرار گیرد.

استان گلستان به ویژه شرق گلستان دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی مانند وجود بلندترین برج آجری جهان، زیارتگاه خالدنبی(ع)، امامزاده یحیی‌بن‌زید(ع)، آبشارها، پارک ملی گلستان، پارک جنگلی شیرآباد، مجموعه تفریحی چشمه زاو، تالاب‌های بین‌المللی "آلاگل،آلماگل، آجی‌گل"تنوع اقوام و مذاهب و بسیاری دیگر از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و گردشگری است که برای توسعه و رونق صنعت گردشگری نیازمند فعال کردن زیرساخت‌های آماده مثل فرودگاه کلاله است.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول