اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

گفت وگوی تفصیلی| اهمیت آموزش برای ورود به بازارهای مالی

یک مدرس بازارهای مالی داخلی و خارجی با تحلیل بازارها در سال میلادی جدید و آخرین ماه های سال 1402 از اهمیت و تاثیر آموزش در کسب سود می گوید.

گفت وگوی تفصیلی| اهمیت آموزش برای ورود به بازارهای مالی

خبرگزاری فارس- مشهد؛ بازارهای مالی تأثیرات بسزایی در زندگی مدرن امروزی دارند و نسل جدید هرکدام به نوعی با بازارهای بورس، ارز دیجیتال، طلا، سکه، ارز و... در حال تجربه و رقابت برای کسب سود هستند. تجربه ای که برای بعضی با شیرینی و سود همراه است و برخی نیز با زیان و شکست به این امتحان پایان می دهند. موضوعی که یک سوال مهم را مطرح می کند. این که آموزش چقدر در بازارهای مالی و کسب سود اهمیت و تاثیر دارد؟ در ادامه به سراغ جلیل امیری، مدرس بازارهای مالی رفتیم تا از اهمیت آموزش و نکاتی درباره آن بپرسیم. مشروح این گفت و گو با او را در ادامه بخوانید.

 

بسیاری از ما تجربه ناخوشایندی از بازار بورس داریم. چندسال پیش، شاخص کل بازار سرمایه به صورت تصاعدی رشد و توجه بسیاری را جلب کرد اما با شکست عمیقی روبرو شد و سرمایه گذاران زیادی زیان کردند. این در حالی است که عده ای به مرور با سرمایه گذاری دوباره به سوی این بازار می آیند. چه باید کرد؟

مردم در هر بازار مالی داخلی و خارجی، باید تجربه و دانش را داشته باشند. متاسفانه تا رشد هیجانی در بازارها صورت می گیرد بسیاری از مردم، سرمایه شان را نقد و سرمایه گذاری می کنند. چون تصور می کنند بدون دانش و تجربه می توانند سود قابل توجهی به دست بیاورند. هرچند برخی به این سودهای هنگفت رسیده اند اما شکست عمیق اخیر در بازار بورس، نشان می دهد باید با دانش و تجربه وارد شد. بیشتر کسانی که با نمودارها، تحلیل ها و... آشنا بودند قبل از ریزش شاخص کل بورس، سرمایه شان را نقد کردند اما عده ای که بخشی از زندگی و دارایی خود را فروخته بودند بیشترین زیان را تجربه کردند. چون آموزش و تجربه ای درباره بازار نداشتند. این البته برای بازارهای خارجی هم سابقه داشته است. مثلا بیت کوین تا مرز ۶۸ هزار دلار رشد کرد و بسیاری از مردم بدون تجربه و دانش وارد شدند و دوباره ضرر کردند. این نشان می دهد هر شغلی نیاز به شاگردی و آموزش دارد. آموزشی که توسط اساتید نام آَشنا و باتجربه انجام می شود. در صورتی که عده ای بدون دانش کافی خود را استاد می دانند. بنابراین باید سراغ اساتید با تجربه و کاربلد رفت.

 

روان شناسی بازار چه تاثیری در کسب سود و جلوگیری از زیان دارد؟ چرا عده ای آن را بی اهمیت می دانند؟

حدود ۳ سالی است که آموزش بازارهای مالی می دهم و آن طور که در این مدت دیده ام بیشتر افرادی که وارد بازار می شوند هیجانی عمل می کنند. در صورتی که روان شناسی بازار تا ۹۰ درصد در کسب سود و جلوگیری از زیان نقش دارد. روان شناسی بازار، مدیریت سرمایه، مدیریت احساس، مدیریت معاملات و... را شامل می شود. نکات مهمی در بحث روان شناسی بازار وجود دارد که هر سرمایه گذار باید آن را بداند.

علت این که بسیاری از مردم ما آموزش را جدی نمی گیرند چیست؟ آیا این غرور کاذب سرمایه گذاران را نشان می دهد یا موضوع، چیز دیگری است؟

از معدود کسانی هستم که با ۱۱ سال تجربه حضور در بازارهای مالی، حتی یک دقیقه آموزش کسی را ندیدم. چون از هرکسی پرسیدم از دوره های آموزشی گفت که تاثیری در کسب سود نداشته است. بسیاری از اساتید، دروس و نکات آموزشی مدرسان بزرگ را کپی و بیان می کنند و خود آن ها هم هنوز سررشته ای از بازار ندارند. وقتی کسی نتواند به سود برسد، کارآموز و شاگردش هم نمی تواند موفق باشد. نمی توان همه را فروشنده پکیج های آموزشی عنوان کرد. البته برخی هم واقعا دانش و تجربه کافی را دارند. در بحث تکنیکال از نمودارها و عناوین تخصصی استفاده می کنم. اما از سال 2017 روی یک سبک خاص علم اعداد تمرکز و کار کرده ام که در هر بازه زمانی بتواند تحلیل داشته باشد. روشی که تضمینی است. در بازارهای مالی چیزی به نام تضمین وجود ندارد و تاکنون نزدیک به هزار نفر از طریق ما آموزش دیده اند. مثلا اگر بخواهید یک روند قیمتی را در نظر بگیرید اگر بخواهید با نمودارها تحلیل داشته باشید آن دقت کافی را نخواهید داشت. ما در ۱۵ دقیقه می توانیم یک سهام را در بازه های زمانی مختلف تحلیل کنیم.

 

در فصل زمستان هستیم و چندماهی است که بازارهای مختلف درگیر رکود هستند. با توجه به این که در آخرین فصل از سال ۱۴۰۲ هستیم و رویدادهای سیاسی اثرگذار در اقتصاد را در پیش داریم سرمایه گذاران در اولین گام چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟

اول باید به این شناخت برسند که در چه بازاری با چه ویژگی هایی میخواهند سرمایه گذاری کنند. نکته بعدی باید تصمیم بگیرند در چه بازه مدتی می خواهند سرمایه گذاری کنند. می خواهند از خرید و فرش مداوم کسب سود کنند یا با نگهداری طولانی مدت ارزها یا سهم ها به قیمت های بالاتر برسند. به همین خاطر است که می گوییم آموزش و تجربه بازارهای مالی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال هم اکنون در برخی بازارها مثل بازار سرمایه با روند منفی هم برخی افراد، سود خود را به دست می آورند. کسی که تجربه دارد هیچ وقت ضرر نمی کند. اولین قدم برای ورود به بازار این است که از یک مشاور و کارشناس با تجربه کمک بگیریم.  به عنوان یک مدرس با ۱۱سال تجربه ازهمه عزیزان خواهش می کنم پولی را که لازمه زندگی نیست وارد این بازارها کنید. خواهش میکنم با پول وام، قرض، یا فروش منزل و طلا وارد این بازارها نشوید. دلیل اصلی و صدرصد مهم موفقیت وسود اوری داشتن آرامش است اما فردی که پول لازمه را وارد بازار می کند هیچ آرامشی ندارد و قطعا متضرر خواهد شد.

یک سالی هست که در بین عوام مردم به دلیل افزایش تورم، بحث درآمد دلاری و هزینه ریالی مطرح است. آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟

 

برای درآمد دلاری و هزینه ریالی باید در بازارهای جهانی فعالیت داشته باشید که حساسیت های خود را دارد اما در صورت تجربه و یادگیری آن، ارزآوری خوبی برای کشور دارد. در حالی که برخی افراد، صرفا باغ سبز و شرایط خوب و ایده آل را نشان می دهند و از زیان های آن بی خبرند. موضوعی که اهمیت وجود یک مدرس با تجربه را در بازارهای مالی نشان می دهد. این روزها عده ای در فضای مجازی با نشان دادن تصاویر زیبا، از سودهای بسیار بالا خبر می دهند در صورتی که در خیلی از موارد، خود این افراد دچار شکست های جدی شده اند و این ها را به مخاطب خود نمی گویند.

به طور کلی آموزش چقدر در موفقیت در بازارهای مالی تاثیر دارد؟

​۱۰۰ درصد. اگر آموزش نباشد ورود به بازارهای مالی به شانس تبدیل می شود. ممکن است یکبار شانس داشته باشید و چند درصد سود به دست بیاورید اما شانس، همیشگی نیست. یکی از آشنایان ما ۱۰۰ میلیون در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرد و پولش با نوسان بازار تا ۳۵۰ میلیون تومان رسید اما او تجربه نداشت و بعد از مدتی همین سرمایه به ۶۰ میلیون تومان رسید. مطمئن باشید شانس یکبار در خانه تان را می زند اما نمی توانید با شانس در بازارهای مالی بمانید.

بازارهای  مالی جهانی در افزایش درآمد چقدر موثر است؟

 

برخی افراد، تمام شغل شان بازار مالی و جهانی است. برخی در کنار شغل عادی شان در بازار مالی هم هستند. بازار های جهانی برای خودم به صورت ۱۰۰ درصدی تاثیر داشته است و تمام درآمدم از همین راه بوده است. اما همه این ها با تجربه و یادگیری بوده است.

بازارهای ارزهای دیچیتال را در سال میلادی جدید چطور میبینید؟

بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال، سقف ۶۸ هزار دلار را لمس کرده است و طبق تحلیلی که داشتیم باید به ۱۷ هزار دلار می رسید. اما در سال جاری بازار ارز دیجیتال دوباره رشد خود را ادامه می دهد و در تحلیل های نموداری تا هدف ۴۸ هزار و ۵۱ هزار دلار را در ماه های آینده باید داشته باشیم. در آن جا باید بازار تصمیم گیری کند و در آن سقف قیمتی دوباره تحلیل شود.

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول