اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

روحانی: امنیت و سلامت در انتخابات جزو ثمره‌های انقلاب است

رئیس‌جمهور سابق کشورمان، گفت: به نظر بنده انتخابات آزادِ مشارکتی، امنیت و سلامت، جزو ثمره‌های انقلاب است.

روحانی: امنیت و سلامت در انتخابات جزو ثمره‌های انقلاب است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق کشورمان در هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که امروز در حسینیه جماران برگزار شد، در سخنانی، گفت: شخصیت آقای هاشمی و راه و مسیری که پیش پای ما گذاشت، هرگز از یاد نخواهد رفت؛ او شخصیتی بود که در سخت‌ترین شرایط پیشقدم در حل مشکلات بود.

وی تصریح کرد: این توصیه هاشمی‌رفسنجانی به همه یاران و دوستداران انقلاب است که هیچگاه از صحنه پیشرفت و حل مشکلات جا نزنند.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان، گفت: هاشمی تنها و تنهاتر بود و این تنهایی را بعد از حادثه هفتم تیر مشاهده کردم؛ آن روز، روزی بود که آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان بستری بود و هاشمی تنهایی به مجلس آمد تا مجلس هر طور شده تشکیل شود، آن روز احساس می‌شد مدیر اجرایی کشور تنها و تنها هاشمی‌رفسنجانی است.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: در آن زمان یک نفر در صحنه می‌بایست تمام مسئولیت‌ها را بر دوش می‌گرفت؛ هاشمی آن روز تنها مسئولیت‌ها را بر دوش گرفت، نه تنها در هفتم تیر، بلکه در ادامه، هاشمی در حل مشکلات به صحنه می‌آمد.

وی با بیان اینکه در سال 1361 رزمندگان آزادسازی خرمشهر را به نتیجه رساندند، گفت: در همان سال ما نتوانستیم پیروزی دیگری به دست بیاوریم و در عملیات‌های رمضان، والفجر مقدماتی و والفجر یک شکست خوردیم که کم‌کم یأس در جامعه گسترش پیدا کرد.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان اضافه کرد: در سال 1362 یک نفر مسئولیت مبارزه با متجاوزین را برعهده گرفت که آن زمان دو نفر می‌توانستند این کار را برعهده بگیرند؛ رئیس ‌جمهور یا رئیس مجلس، اما به دلایلی امام، هاشمی را انتخاب کرد، هاشمی بار سنگین جنگ را بر دوش گرفت و از آن زمان پیروزی در میدان جنگ رقم خورد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: هاشمی به ما می‌گوید در روز سخت باید به میدان بیاییم و امروز روز سخت کشور است، معتقدم امروز سخت‌ترین روز نسبت به سال‌های 60 است.

وی در همین زمینه اضافه کرد: هر کجا هاشمی می‌توانست صحبت کند دریغ نکرد، دو صحنه بزرگ در این 45 سال بود که یک جنگ تحمیلی از آغاز تا پایان بود و هاشمی با تدبیرش پایان جنگ را رقم زد، ای کاش هاشمی در سال 97 نیز بود، زیرا پایان جنگ ما در اسفند 97 بود و دولت عراق به صورت رسمی مرز شط‌العرب را به عنوان مرز ایران و عراق به رسمیت شناخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به نقش شهید سلیمانی و ظریف در به رسمیت شناختن مرز شط‌العرب به عنوان مرز ایران و عراق از سوی این کشور نیز اشاره و تأکید کرد: باید از دو شخصیت تشکر کرد، چراکه باعث شدند نخست‌وزیر عراق در تریبون به صورت رسمی این موضوع را اعلام کند و بنده در اسفند 97 پایان جنگ را اعلام کردم.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین بیان کرد: امروز اگر هاشمی بود چه می‌کرد؟ به نظر بنده انتخابات آزادِ مشارکتی، امنیت و سلامت، جزو ثمره‌های انقلاب است و به مردم گفتیم که کشور برای شماست و آن قولی که به ملت دادیم، باید به آن عمل کنیم، در دی 57 امام در نوفل‌لوشاتو آینده کشور را ترسیم کرد و در 12 فروردین 58 مردم با رأی بی‌نظیر خود به جمهوری اسلامی رأی دادند، زیرا امام خمینی (ره) درست جمهوری اسلامی را تعریف کرده بود؛ امام (ره) در دی ماه 57 فرمود که حکومتی که به دنبال آن هستیم، حکومتی مبتنی بر آرای ملت است، به‌گونه ای که تمام آحاد ملت در آن شرکت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین امام فرمود هر فردی از ملت حق دارد مستقیم از زمامدار مسلمین مطالبه کند و او حق دارد که پاسخ درست دهد، امام به صراحت گفت که «میزان رأی ملت است»؛ امروز هم رهبری به صراحت می‌گویند که یک انتخابات پرشور با مشارکت بالا اولویت کشور و نظام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بنده می‌فهمم که اقلیت از این صحبت رهبری خشنود نیستند؛ بنده می‌فهمم که صحبت رهبری حرف دل ملت ایران است، زیرا ملت ایران یک انتخاباتی می‌خواهند که با مشارکت و رقابت باشد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: زمانی مردم احساس رقابت، سلامت و امنیت می‌کنند که آن چیزی که در خدمتشان باشد، نه در خدمت یک جناح خاص، مثلا صداوسیما و نیروهای مسلح برای همه مردم است، نه برای یک گروه، حزب و جریان خاص.

وی با طرح این سؤال که مگر بدون استقلال قوه‌قضائیه و نیروهای مسلح می‌شود انتخابات پرشور برگزار کرد؟، گفت: مردم باید احساس کنند که این انتخابات آزاد است و اگر مردم احساس کردند، بر مبنای قانون صلاحیت‌ها و رد‌صلاحیت‌ها حزبی، جناحی و سلیقه‌ای نیست، اما اگر چنین شد، آن زمان خطر برای نظام، کشور و انقلاب است؛ باید بدانیم که کشور و نظام جمهوری اسلامی برای همه مردم ایران است.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان همچنین تصریح کرد: ما همه یک ملت هستیم و همه باید دست هم را بگیریم، هیچ وقت درهای دفتر هاشمی بسته نبود و همه به دفتر او رفت و آمد می‌کردند، به نظر بنده اگر هاشمی امروز بود، مطمئنم که خانه را برای خود انتخاب نمی‌کرد، بلکه صحبت می‌کرد و وارد فضای سیاسی کشور می‌شد.

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: اگر موضع رهبر انقلاب درباره جنگ غزه نبود، عده‌ای در حال وارد کردن کشور به جنگ بودند، ایشان حکیمانه صحبت کردند و گفتند که طوفان الاقصی کاملا فلسطینی بود و ما در آن دخالتی نداشتیم.

وی همچنین انتخابات در سال‌های 98 و 1400 را با مشارمت پایین دانست و گفت: برای اولین بار در سال‌های 98 و 1400 انتخابات حداقلی داشتیم، در سال 98 می‌گفتند دولت حاکم محبوبیت ندارد، چرا افرادی که از دولت حمایت می‌کردند، تأیید صلاحیت نکردید؟، اگر می‌گفتید که محبوبیت ندارند، تأیید می‌کردید تا مردم خودشان به آن‌ها رأی ندهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: البته انتخابات زیر 50 درصد قانونی است، اما آن انتخاباتی که ملت ایران از ابتدا دنباله آن بود کجا و این انتخابات‌ها کجا؛ در انتخابات 92 و 96 مردم بیش از 73 درصد به پای صندوق آمدند؛ در همان ابتدای دولت جراحی اقتصادی کردیم و مردم متوجه نشدند؛ زیرا پای دولت بودند و یک صدم هم تورم افزایش نیافت.

وی ادامه داد: در سال 93 قیمت بنزین از 400 به 700 و هزار تومان رفت، در مجلس پیش‌بینی می‌کردند تورم بزرگ ایجاد شود، اما نشد چون مردم با حکومت و دولت بودند، مردم دولت را از خود می‌دانستند.

رئیس‌جمهور سابق با اینکه چرا نتوانستند برجام را از بین ببرند، تصریح کرد: 5 عملیات بزرگ انجام دادند تا برجام را از بین ببرند، اما نتوانستند چون ملت پشت دولت بود؛ در همین راستا وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران می‌گفت وقتی اجتماع مردم در اصفهان را دیدیم فهمیدیم ملت پشت دولت است امروز ملت چقدر پشت دولت است؟.

حجت‌الاسلام روحانی به تأیید صلاحیت‌ها نیز اشاره کرد و گفت:چند روز وقت است که اتفاقاتی در صلاحیت‌ها بیافتد، امید بنده نسبت به گذشته کمرنگ شده، اما امروز روز تاریخی برای شورای نگهبان است؛ تاریخ قضاوت خواهد کرد و باید کاری کرد که ملت امیدوار شوند.

وی تأکید کرد: چرا مجدداً خواهان آرای باطله هستید که رقیب نفر اول باشد، در سال 1400 دیدید که آرای باطله رقیب فرد منتخب بود؛ ملت تحول می‌خواهند، مردم تغییر می‌خواهند مردم یک زندگی راحت می‌خواهند.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: با وجود کرونا و نفت منهای سه دلار و جنگ اقتصادی دیوانه‌ای مانند ترامپ، نگذاشتیم زندگی مردم فروبپاشد. از 92 تا آخر 99 قیمت کالا و خدمات 4.2 برابر شد، حقوق کارکنان 5.1 برابر شد. حقوق کارگران 5.5 برابر شد. حقوق بازنشستگان 7.7 برابر شد. حقوق افراد تحت پوشش 12.7 برابر شد. تورم ما 36.4 درصد و رشد اقتصادی ما 4 درصد بود. سه ماهه اول 1400 رشد اقتصادی ما 6.7 درصد بود. هنوز در این چند سال به این میزان رشد نرسیدند، فرق ما با این دولت یک چیز بیشتر نبود، حمایت مردم. حمایت مردم در صورتی ایجاد می‌شود که گوش شنوا داشته باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: مشروعیت کل نظام با رأی ملت است، امام در نامه به شورای بازنگری قانون اساسی به صراحت فرمودند ولیّ مشروع و منتخب ملت است، همه چیز با رأی مردم است. امام چنین نظامی به ما معرفی کرده است، مقام معظم رهبری به همین تأکید دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: حکومت فرد مهم نیست، منافع ملی مهم است، منافع جناح مهم نیست، رضایت عامه مهم است، ما راهی جز حفظ انقلاب و عظمت ایران نداریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول