اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

مدیران و معاونان حوزه‌ و آموزش و پرورش در قم گردهم آمدند

میزگرد تخصصی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش باحضور معاونین این دو نهاد علمی و آموزشی در قم برگزار شد.

مدیران و معاونان حوزه‌ و آموزش و پرورش در قم گردهم آمدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش از صبح امروز جمعه 22 دی‌ماه در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد.

در بخش افتتاحیه و صبح این اجلاسیه علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پروش، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا(س) به سخنرانی پرداختند.

در ادامه نیز، سه کارگروه تخصصی با موضوعات مشخص برگزار شد.

لازم به ذکر است، در نوبت عصر این اجلاسیه که با حضور آیت الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه کشور و رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش بود، میزگردهای تخصصی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد.

* لزوم ورود در عرصه محتوا و روش

صدیقه افشار معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در این میزگرد، اظهار کرد: برای تربیت نیروهای متخصص ورود پیدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه باید محصولات متنوعی را در حوزه تعلیم و تربیت تهیه کنیم، مطرح کرد: امیدواریم با این اقدام مشارکتی در تحول تعلیم و تربیت داشته باشیم.

معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه باید در عرصه خنثی کردن توطئه‌های دشمن باید ورود داشته باشیم، عنوان کرد: علاوه بر فعالیت در عرصه محتوا باید به عرصه روش‌ها نیز ورود پیدا کنیم.

* تحول در آموزش با شناخت دقیق از نیازها

فهیمه نیکزاد رئیس مرکز آموزش‌های مهارتی جامعه الزهرا(س) اظهار کرد: حوزه علمیه جامعه الزهرا(س) در چند دسته مختلف هدف‌گذاری کرده و درحال حرکت به سمت اهداف است.

وی با اشاره به اینکه جامعه الزهرا(س) با آموزش و پرورش نیز مشارکت دارد، مطرح کرد: جامعه الزهرا(س) تلاش کرده است با شناخت دقیق از نیازها در عرصه آموزش نیز تحول ایجاد کند.

رئیس مرکز آموزش‌های مهارتی جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه در لایه تبلیغ دین نیز نگاه بازبینی به کارکردهای تبلیغی داشته‌ایم، عنوان کرد: به تبلیغ و آموزش‌های تبلیغ کاملا نگاه تخصصی را ملاک قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بحث اجرایی کردن دین لایه بعدی فعالیت‌های جامعه الزهرا(س) است، خاطرنشان کرد: از الگویه مدرسه‌سازی دینی تا سایر عرصه‌ها تلاش داشتیم انجام وظیفه کنیم.

* مدیران مدارس از طلاب طرح امین حمایت کنند

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه اظهار کرد: کلیه امور محتوایی طرح امین در شورای بالادستی شورای علمی تربیتی امین مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه نفر از معاونین وزیر آموزش و پرورش و 5 نفر از اساتید علمی و تربیتی حوزه در این شورا حضور دارند، مطرح کرد: امور اجرایی امین نیز در کمیته اجرایی دیگری مدیریت می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در سال گذشته حدود 25 هزار نفر در مدارس فعال شدند، عنوان کرد: برای تعمیق امین امسال 4 شرط برای مربیان امیر گذاشته شد و به همین منظور عمق فعالیت افزایش پیدا کرد.

ملانوری اضافه کرد: رسیدن به سطح دو حوزه، نمره بالا در ارزیابی فعالیت‌های طرح امین، حضور فعال و موثر در مدرسه و گذراندن آموزش‌های طرح امین این 4 شرط برای طلاب است.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، فعالیت طلاب طرح امین، آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده است، یادآور شد: چنین طرحی با این آثار و برکات نیازمند حمایت بیش‌تر است.

* 18 هزار مدرسه غیر دولتی در سطح کشور داریم

احمد محمودزاده معاون مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ایران قوی توسط مدرسه قوی ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جریان تربیت و مهندسی آینده کشور که در کلاس درس اتفاق می‌افتد در مدارس غیر دولتی است، مطرح کرد: در سطح کشور 18 هزار مدرسه غیر دولتی، 2 و نیم میلیون دانش آموز مدارس غیر دولتی و 210 هزار معلم مدارس غیر دولتی داریم.

معاون مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرحی را در مدارس غیر دولتی با دو پیش زمینه اجرا کردیم، عنوان کرد: یکی از این زمینه‌ها گزینش معلمان مدارس غیر دولتی است و خوشبختانه توانستیم دوره نخست این طرح را اتمام کنیم.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش نیروهایی را تربیت خواهند کرد که در ادامه چرخ‌های اقتصادی، تولیدی و ... نظام را به حرکت در خواهند آورد.

* برای تحول کتب درسی نیازمند زمان هستیم

حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: رویکرد جدید ما توجه به ابعاد شخصیتی دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه موجب افتخار است، مطرح کرد: نیازمند تجربه‌های جدید در زمینه مخاطب کودک و نوجوان در حوزه اولویت‌های نظام هستیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تقویت مسئله هویت اسلامی و دینی نیازمند طراحی‌های پیچیده است، عنوان کرد: سامانه دریافت نظرات عمومی دانش آموزان، والدین و معلمان از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته نظرات خوبی به دست ما رسیده است، خاطرنشان کرد: اعمال برخی از نظرات در کتب درسی نیازمند اختصاص زمان کافی است و قطعا از تمام نظرها استفاده خواهیم کرد.

لطیفی با بیان اینکه تغییر کتب درسی نیازمند مراحل خاصی است، تصریح کرد: مسئله اصلی عناوین دروس و ساعت تدریس آن است که باید برنامه‌ریزی لازم برای آن صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از کتب درسی نیازمند تحول صد درصدی هستند، یادآور شد: از ظرفیت‌ها و تجربیات موفق مرکز تدوین متون حوزه‌های علمیه استفاده خواهیم کرد.

* نرخ چاقی در برخی از مناطق کشور بیش از 40 درصد است

صادق ستاری فرد معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اطلاع‌رسانی اقدامات خوب است.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش اتفاقات خوبی درحال رقم خوردن است، مطرح کرد: بیان کردن این اقدامات موجب امیدآفرینی در جامعه خواهد شد.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این جلسه نکات دقیقی بیان شده است، عنوان کرد: بهره‌مندی از این نکات می‌تواند موجب تقویت آموزش و پرورش شود.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق نرخ چاقی به بیش از 40 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: موضوع تفریحات سالم مهم‌ترین بازوی تربیتی سالم در تمام جوامع است.

* همکاری آموزش و پرورش با دبیرخانه حمایت محقق شود

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در کنار نظام تولید، نظام توزیع مناسبی نداریم.

وی با اشاره به اینکه باید برای نظام توزیع فکری داشته باشیم، مطرح کرد: در عرصه تولید کتاب‌های خوبی تاکنون منتشر شده است ولی نتوانستیم این کتاب‌ها را به درستی توزیع کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام تشکیل شده است، عنوان کرد: در این دبیرخانه نیازهای جامعه احصا و به پژوهشگاه‌های حوزوی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند، خاطرنشان کرد: نیازهای آموزش و پرورش می‌تواند در این دبیرخانه ثبت و به پژوهشگاه‌ها ابلاغ شود.

* انجام 60 نوع فعالیت با محوریت کتاب در کانون‌های پرورش فکری

در پایان نیز حامد علامتی رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کانونی است که در عرصه کودکان و نوجوانان فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه این کانون مکمل فعالیت‌های پرورشی مدارس است، مطرح کرد: 60 نوع فعالیت در این کانون‌ها انجام می‌شود و محور این فعالیت‌ها نیز با کتاب است.

علامتی با اشاره به اینکه 145 مرکز سیار روستایی داریم، خاطرنشان کرد: این مراکز نیز در استان‌های مختلف کشور حضور پیدا کرده و برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظارت کافی از نظر فرهنگی و تربیتی بر کارهای کانون پرورش فکری و نوجوانان وجود دارد، تصریح کرد: تلاش داریم اقدامات موثری برای فرزندان ایران رقم بزنیم.

پایان پیام/78048

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول