اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شرکت 250 هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در منطقه کاشان

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از مشارکت بیش از 254 هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

شرکت 250 هزار نفر در پویش غربالگری فشار خون و دیابت در منطقه کاشان

مرتضی پنجه شاهی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت و گو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به آغاز پویش غربالگری فشار خون و دیابت از ۲۰ آبان ماه با هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۲۰) گفت: ۲۵۴ هزار نفر از این دو شهرستان در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند که این تعداد، ۷۳ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالای شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را شامل می شود.

 وی افزود: در این پویش ۶۳۳۷ نفر مشکوک به فشارخون جدید، ۳۲۸۸ نفر مشکوک به دیابت جدید، ۷۹۷۰۰ فرد مبتلا به پیش فشارخون بالا و ۲۶۰۰۰ فرد مبتلا به پیش دیابت شناسایی و در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش مراقبت و درمان قرار گرفتند.

پنجه شاهی تصریح کرد: در این پویش ملی افراد با تکمیل پرسشنامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا و اندازه گیری رایگان فشارخون و قند خون ناشتا از نظر ابتلا به دیابت و پرفشاری خون بررسی می شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت و بیماری پرفشاری خون بیماری‌های خاموش هستند، ادامه داد: بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند. و هرچند در ابتدا به ظاهر علامتی ندارند اما در درون بدن مشغول آسیب زدن هستند و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌های جبران ناپذیری را ایجاد کرده باشند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: وزارت بهداشت برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری های خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

 وی، با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌ میر در جامعه محسوب می‌شود، گفت: بیماری فشارخون بالا شرایط را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز عمدتا با علل زمینه‌ای مثل فشارخون، شکل می‌گیرد.

پنجه شاهی با بیان اینکه دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی است، افزود: بسیاری از عوارض بیماری‌های قلبی و عروقی با تشخیص به هنگام قابل پیشگیری هستند.

وی، ضمن اشاره به تمدید این پویش تا ۳۰ دی ماه از اعضای تیم های غربالگری در این شهرستان ها و مشارکت خوب مردم شریف منطقه قدردانی کرد و از افرادی که تا کنون موفق به شرکت در این پویش مهم نشده اند خواست در زمان باقی مانده با مراجعه به پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت نزدیک منزلشان از وضعیت سلامت خود آگاه و نسبت به مراقبت موثر و حفظ سلامتشان اقدام نمایند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول