اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

بیان خاطرات رئیس دانشگاه تهران با شهید علیمحمدی

آئین گرامیداشت یاد و خاطره شهید علیمحمدی با قدردانی از همسر این شهید بزرگوار بخاطر نقش‌آفرینی در زمینه ترویج افکار و فعالیت‌های این استاد در دانشگاه تهران برگزار شد و رئیس دانشگاه خاطراتش با شهید را بیان کرد.

بیان خاطرات رئیس دانشگاه تهران با شهید علیمحمدی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در آئین گرامیداشت یاد و خاطره شهید علیمحمدی، با قدردانی از همسر این شهید بزرگوار بخاطر نقش‌آفرینی در زمینه ترویج افکار و فعالیت‌های این استاد دانشگاه تهران، گفت: شهید مسعود علیمحمدی را به خاطر همکاری‌هایی که در جلسات مشترک در هیأت ممیزه دانشگاه داشتیم از نزدیک می‌شناختم. در روز شهادت ایشان، در جلسه هیأت ممیزه دانشگاه تهران حضور داشتیم. جلسه هیأت ممیزه از ساعت ۸ صبح آغاز شده بود و حدود ساعت ۹ صبح بود که اعلام شد بزرگواری به نام علیمحمدی به شهادت رسیده است. اسم کوچک این شهید را «علی» اعلام کرده بودند، که بعد از جستجو در اسامی هیأت علمی دانشگاه تهران به نام محمدی با نام کوچک علی در لیست هیأت علمی دست نیافتیم؛ ولی دقایقی بعد متوجه شدیم آن شهید، عزیزمان شهید مسعود علیمحمدی استاد برجسته دانشکده فیزیک و عضو هیأت ممیزه دانشگاه تهران است که به شهادت رسیده است. از همانجا اعضای هیأت ممیزه دانشگاه رهسپار منزل آن شهید بزرگوار شدیم.

وی در تشریح ویژگی‌های علیمحمدی، بیان داشت: در جلسات هیأت ممیزه دانشگاه تهران همیشه دیدگاه ایشان به عنوان دیدگاه مرجع، مورد توجه اعضا بود. اظهارنظرهای ایشان درباره پرونده‌های ارتقای اعضای هیأت علمی معمولاً در آرا اعضای هیأت ممیزه دانشگاه اثرگذار بود. علیمحمدی خیلی محکم و قاطع از دیدگاه خودشان دفاع می‌کردند و یکی از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که وقتی یک دیدگاهی را مطرح می‌کرد، محکم روی آن دیدگاه می‌ایستاد و پافشاری می‌کرد تا نگرش و رویکرد علمی ایشان حتماً محقق شود.

مقیمی با اشاره به اینکه مسعود علیمحمدی تمام مقاطع تحصیلات دانشگاهی را در ایران سپری کرده بود، افزود: این خود یک پیام مهم دارد. این جایگاه رفیع علمی که علیمحمدی پیدا کرده بود نتیجه و ثمره دانشگاه‌های ایران بود. شاید آنقدری که دشمنان از ظرفیت و جایگاه علمی شهید علیمحمدی شناخت داشتند، ما خودمان اینقدر از ظرفیت‌های این شهید بزرگوار آگاهی نداشتیم و اگر هم آگاهی داشتیم اما آن جایگاه را به درستی پاس نداشتیم.

وی با اشاره به وجود جایزه شهید علیمحمدی ویژه رساله‌های دکتری، گفت: بایستی جوایز و جشنواره‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی به نام شهید علیمحمدی در دانشگاه تهران پایه‌گذاری شود. هدف از این جوایز و جشنواره‌ها صرفاً یک نامگذاری و یا اعطای جایزه نیست بلکه وقتی می‌خواهیم مسیر و جایگاه شهید عزیزمان را پاس بداریم قطعاً این مراسم بسیار مهم است تا اول برای خودمان تذکری باشد که چنین انسان‌های فرهیخته‌ای در چنین جایگاه‌هایی بودند و خدمت کردند.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در این آئین بزرگداشت‌ها، فرصتی فراهم می‌شود تا یک بار دیگر کارنامه و عملکرد شهید علیمحمدی را که همیشه درس‌های آموختنی زیادی برایمان دارد، بیاموزیم؛ خاطرنشان کرد: بهترین کار برای پاس داشتن این شهید بزرگوار این است که مسیر و آرمان و اهداف شهید را پاس بداریم و پیگیری کنیم؛ که یکی از مصادیق آن ناظر بر اهمیت دادن به فیزیکدانان جوان و اندیشمندانی است که می‌توانند با ادامه دادن مسیر آن شهید بزرگوار، برای کشورمان مفید باشند.

وی افزود: هدف از طراحی و برگزاری جشنواره‌هایی به نام شهید علیمحمدی این نیست که به صورت مقطعی صرفاً جشنواره‌ای برگزار شود و افرادی معرفی شوند. بلکه هدف این است که یک جریان مستمر و نهضتی به نام این شهید بزرگوار ایجاد شود تا همه جامعه علمی ایران اسلامی بتواند از این نهضت و آثار و برکات شهید عزیزمان منتفع گردد و بر اساس آن، فیزیکدانان و ایده‌هایشان هم مورد حمایت قرار گیرند.

مقیمی، یکی از ویژگی‌های بارز شهید علیمحمدی را عشق به دانشجو و کلاس و درس و مباحث علمی برشمرد و گفت: دکتر علیمحمدی در بین دانشجویان خود به عنوان یک استاد برجسته و محبوب شناخته می‌شد.

رئیس دانشگاه تهران به محمود کمره‌ای رئیس هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران و رضا عامری رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران مأموریت داد تا جایزه جدیدی تحت عنوان جایزه فیزیکدانان جوان به نام شهید علیمحمدی با حمایت بنیاد حامیان دانشگاه تهران ایجاد شود.

مقیمی همچنین تاکید کرد: گرنت ویژه شهید علیمحمدی برای اعطا به فیزیکدانان جوان اعم از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشکده فیزیک و همچنین جوانانی که به تازگی به عنوان عضو هیأت علمی در رشته‌های مرتبط با فیزیک در دانشگاه‌ها جذب شده‌اند، در نظر گرفته شود.

استاد دانشگاه تهران درباره آنچه که تحت عنوان بهره‌گیری از آثار و برکات شهید علیمحمدی ذکر کرد، بیان داشت: همه ما می‌دانیم که روح انسان‌ها جاودانه است و از بین نمی‌رود. اینکه خداوند متعال در قرآن کریم از شهدا به عنوان افراد زنده یاد می‌کند، حتماً ناظر بر یک ویژگی متفاوتی در شهدا است و به تعبیر من معنایش این است که شهدا می‌توانند در امورات و سرنوشت ما تصرف کنند و تعیین‌کننده باشند، می‌توانند برای عاقبت‌بخیری ما دعا کنند و برکت وجودی‌شان همچنان در امور دنیایی ما هم استمرار دارد.

وی افزود: من مطمئن هستم که شهید علیمحمدی در دانشکده فیزیک حضور دارد و اعمال ما را می‌بیند. اگر قدمی در مسیر این شهید بزرگوار برداریم حتماً به برکت وجود این شهید عزیزمان، فعالیت‌های ما یک برکت ویژه‌تری پیدا می‌کند چراکه دعاهای خیر شهید علیمحمدی حتماً در مسیری که داریم طی می‌کنیم بدرقه راه ما خواهد بود.

مقیمی به طراحی‌های چندلایه و پیچیده و عملیات روانی دشمن اشاره کرد و گفت: دشمنان با برنامه‌ریزی‌های پیچیده، تلاش می‌کنند تا در مسیر انقلاب اسلامی ایجاد چالش کنند، و به گمان خود مسیر موفقیت‌های پی در پی ایران اسلامی در عرصه‌های گوناگون را متوقف کنند.

وی افزود: روش‌های عملیات روانی دشمن روز به روز در حال توسعه است و بیشتر این روش‌ها هم ناظر بر جوسازی‌های روانی است تا مردم را نسبت به ادامه انقلاب اسلامی ناامید و به نوعی بین توده‌های مردم و اهداف و آرمان‌های نظام مقدس اسلامی واگرایی ایجاد کند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قطعاً به برکت خون شهدا است که دشمنان علیرغم هجمه سنگینی که دارند، اما توفیق چندانی در توقف روند علمی ایران اسلامی نداشته‌اند. حتماً شهید علیمحمدی‌ها برای ما دعا می‌کنند و من آرزو می‌کنم به گونه‌ای عمل کنیم که در آن دنیا مدیون شهدا نباشیم و بتوانیم پاسخگوی عملکرد خود باشیم. امیدوارم مسیری که می‌رویم مسیر توأم با عاقبت‌بخیری برای همه ما باشد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت پاسداشت مستمر نام و آرمان‌های شهید علیمحمدی توسط دانشجویان و اساتید، به نامگذاری پروژه مجتمع ۱۵۰ واحدی زیست بوم هسته‌های فناور و شرکت‌های فناور و دانش‌‌بنیان دانشگاه تهران با نام مجتمع شهید پروفسور مسعود علیمحمدی در جوار دانشکده فیزیک دانشگاه تهران اشاره نمود که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

شهید علیمحمدی بدون حاشیه و بدون تظاهر کار می‌کرد

رضا عامری، رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران نیز در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید علیمحمدی، با اشاره به جایگاه علمی، فرهنگی و آموزشی شهید علیمحمدی، گفت: ایشان دانشمندی بود که در همین خاک سربرآورد و محصول نظام آموزش عالی خود ما بودند و نشان دادند که با عشق، علاقه و ایمان می‌شود در سطح یک دانشمند تراز اول نه تنها در سطح ملی بلکه در عرصه بین‌المللی مطرح شد.

وی گفت: علیمحمدی به عنوان اولین دانشمند تراز اول هم در بحث آموزش و هم در عرصه تولیدات علمی و بحث‌های اجرایی، اقدامات ارزنده‌ای انجام دادند. اما یک بعد خیلی مهم زندگی شهید علیمحمدی این بود که بدون حاشیه و بدون تظاهر کار خودشان را بویژه در عرصه کمک به پیشرفت‌های عظیم علمی در ابعاد مختلف و بویژه فناوری هسته‌ای انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: این منطق دشمن ماست، درست است که دستکش مخلمی دارد ولی به موقع دست‌های چدنی خود را بیرون می‌آورد و دانشمندان و نویسندگان را در سراسر جهان از ایران، فلسطین، عراق، لیبی ترور می‌کند.

رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران به جایگاه والای شهید علیمحمدی اشاره کرد و گفت: شاید در این چهارده سال که از شهادت ایشان می‌گذرد قدری کوتاهی کردیم و مغفول مانده است.

وی با اشاره به مصوبه تأسیس پژوهشکده علیمحمدی در سال ۱۳۹۲، گفت: هنوز اقدام مؤثری برای عملیاتی شدن این پژوهشکده انجام نشده است و امیدوارم با حمایت ریاست دانشگاه تهران در سال آینده این پژوهشکده را فعال کنیم.

وی همچنین از اعطای جایزه شهید علیمحمدی در علوم پایه خبر داد و گفت: اولین دوره این جایزه در بهمن ماه امسال به یک هیأت علمی و یک دانشجو که در زمینه فیزیک کارهای برجسته‌ای انجام داده‌اند اعطا می‌شود.

 شهید علیمحمدی چند روز قبل از شهادت گفتند ما هنوز در جنگ هستیم

 منصوره کرمی، همسر شهید علیمحمدی هم ضمن بیان خاطراتی از شهید علیمحمدی، به تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علیمحمدی در عرصه علمی اشاره کرد و گفت: علیمحمدی با تمام وجود درس می‌خواندند و همیشه هم به دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه می‌کردند حتماً در انتخاب رشته، علاقه خود را در نظر داشته باشند و انتخاب رشته تحصیلی با عشق و علاقه باشد.

همسر شهید علیمحمدی با اشاره به عشق و علاقه شهید به انقلاب اسلامی و ایران، گفت: شهید علیمحمدی چند روز قبل از شهادتشان گفتند ما هنوز در جنگ و در سنگر هستیم‌.

کرمی همچنین به دوستی و ارتباط نزدیک شهید علیمحمدی با شهید فخری‌زاده اشاره کرد و گفت: روزی که شهید علیمحمدی به شهادت رسیدند، دکتر فخری‌زاده اولین کسی بودند که به منزل ما آمدند‌، و حضور همه عزیزان در صحنه به خاطر عشق به وطن و انقلاب بود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش وطن‌دوستی، تاکید کرد: باید عشق به وطن را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم.

همسر شهید علیمحمدی با ابراز تأسف از تمایل برخی جوانان به مهاجرت به کشورهای دیگر، اظهار داشت: باید عشق به وطن آموزش داده شود. شهید علیمحمدی عاشق وطنش بود و به همین دلیل هم دشمنان او را حذف کردند چون ایشان حاضر نشدند برای این کشورها کار کنند.

کرمی گفت: علیمحمدی مسئولیت‌پذیر بود و اگر کاری را قبول می‌کرد، تلاش می‌کرد به بهترین وجه آن را انجام بدهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول