اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آبله مرغان از یک بیماری ساده تا عوارض کشنده

آبله‌ مُرغان، یک بیماری عفونی خفیف و بسیار واگیردار است. این بیماری که در کودکان شایع‌تر است در پی عفونت اولیه ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. آبله‌مرغان منجر به ایجاد بثورات پوستی و تاول‌های کوچک و خارش‌دار و پر از مایع شده که در نهایت پوسته‌ پوسته می‌شوند.

آبله مرغان از یک بیماری ساده تا عوارض کشنده

خبرگزاری فارس چهارمحال و  بختیاری، آبله‌مرغان یک بیماری هوابرد است که از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا به‌ راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. دوره نهفتگی آن ۱۰ تا ۲۱ روز است و پس از آن بثورات پوستی ظاهر می‌شود. انتقال این بیماری به سایر افراد، از یک تا ۲ روز پیش از ظاهر شدن بثورات در فرد مبتلا تا زمانی که تمام ضایعات پوسته‌ پوسته شود، امکان‌پذیر است.

آبله‌مُرغان، یک بیماری عفونی خفیف و بسیار واگیردار است. این بیماری که در کودکان شایع‌تر است، در پی عفونت اولیه ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. آبله‌مرغان منجر به ایجاد بثورات پوستی و تاول‌های کوچک و خارش‌دار و پر از مایع شده که در نهایت پوسته‌ پوسته می‌شوند.

این بیماری واگیردار است و افرادی که تا به حال به آن مبتلا نشده‌اند را درگیر می‌کند البته اکثر افراد مبتلا شده به آبله مرغان در برابر ابتلا به این بیماری ایمن شده‌اند و ابتلای مجدد به آبله مرغان نادر است.

 ویروس واریسلا بسیار مسری است و از طریق تماس مستقیم با بثورات پوستی یا از طریق تنفس هنگام سرفه یا عطسه یک فرد آلوده پخش می‌شود. این بیماری از انواع بیماری‌های پوستی و ویروسی است.

 

آبله مرغان در کودکان سالم خفیف است

معمولا این بیماری در کودکان سالم خفیف است و در موارد شدید، ضایعات می‌تواند تمام بدن را پوشش دهد و ممکن است در گلو، چشم‌ها و غشاهای مخاط مجرای ادرار ایجاد شود. بثورات تاولی و خارش‌دار ناشی از عفونت آبله‌ مرغان ۱۰ تا ۲۱ روز پس از قرار‌ گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود و معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا از بین برود. علائم و نشانه‌های دیگر که ممکن است یک یا دو روز قبل از بثورات ظاهر شوند، عبارتند از: تب (اغلب با تب خفیف ۳۷.۸ تا ۳۸.۹ درجه‌ سانتی‌گراد شروع می‌شود)، کاهش اشتها، سردرد، خستگی و احساس ناخوشی عمومی.

عوارض آبله مرغان

یک یا ۲ روز پس از تب، راش قرمز و خارش‌دار ایجاد می‌شود. اغلب از روی صورت، پوست سر یا تنه شروع می‌شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. بثورات به تاول‌های پر از مایع تبدیل و در نهایت پوسته پوسته می‌شوند. بنابراین هنگامی که ضایعات خارش‌دار ظاهر می‌شوند، سه مرحله رخ می‌دهد:

بروز برجستگی‌های صورتی یا قرمز (پاپول‌ها)، که طی چند روز از بین می‌روند. (دون دون شدن پوست)

تاول‌های ریز پر شده از مایع (وزیکول‌ها)، که در حدود یک روز شکل می‌گیرند و سپس پاره شده و مایع درون آن به بیرون نشت می‌کند.

لایه‌ خشکی و لخته که بر روی تاول‌های پاره شده تشکیل می‌شوند و بعد از چند روز بهبود می‌یابند.

 

می‌توانید از لوسیون کالامین بر روی ضایعات آبله‌مرغان استفاده کنید

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

این ویروس از طریق قطره‌های کوچک معلق در هوا یا مایع درون وزیکول‌های فرد بیمار منتقل می‌شود و بعد از طی یک دوره پنهان بیماری که در حدود ۱۴ الی ۱۶ روز است باعث ظهور علائم پوستی می‌شود.

برجستگی‌های جدید همچنان به مدت چندین روز ظاهر می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید هم‌زمان سه مرحله از برجستگی‌ها، تاول و ضایعات خشک و دلمه بسته را مشاهده کنید و تا ۴۸ ساعت قبل از پدیدار شدن ضایعات ویروس به دیگران منتقل می‌شود و تا زمانی که تاول‌ها کاملا از بین نروند، واگیردار است.

با دیدن کدام علائم آبله مرغان به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائمی مثل تب بالای ۳۹ درجه، تاول‌های ملتهب و چرکی و تاول‌های نزدیک چشم، علائم عفونت مغز مثل سر درد و استفراغ و خواب آلودگی و علائم عفونت ریه مثل سرفه و اشکال در تنفس باید به پزشک متخصص مراجعه شود و بهترین راه پیشگیری رعایت بهداشت فردی و اجتناب از تماس با افراد آلوده به این ویروس است.

زمانی که فکر می‌کنید شما یا فرزندتان به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، به پزشک عفونی یا پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک با معاینه‌ ضایعات و در نظر گرفتن سایر علائم می‌تواند بیماری را تشخیص دهد، همچنین ،در صورت لزوم، جهت کاهش شدت بیماری و درمان عوارض ناشی از آن، دارو تجویز می‌کند.

دورهمی‌های آبله مرغان، یک اشتباه پرخطر

در گذشته، برخی از والدین در دورهمی‌های آبله مرغان شرکت می‌کردند تا عمداً کودکان خود را در معرض کودک مبتلا قرار دهند، به این امید که آن‌ها به این بیماری مبتلا شوند. مراکز کنترل عفونت و پیشگیری قویاً توصیه به عدم میزبانی یا شرکت در این رویدادها می‌کند. این بیماری می‌تواند جدی باشد و حتی در کودکان سالم منجر به عوارض شدید و مرگ شود. هیچ راهی برای تشخیص شدت علائم بیماری در کودک شما وجود ندارد.

در صورت وجود هر یک از علائم زیر به هنگام ابتلا به آبله مرغان به پزشک خود اطلاع دهید:

وجود هرگونه ضایعه در چشم‌ها، ضایعات بسیار قرمز، گرم و دردناک، که ممکن است نشانه‌ عفونت باکتریایی ثانویه باشد، ضایعات همراه با سرگیجه، اختلال در هوشیاری، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، لرزش، از دست دادن هماهنگی عضلات، سرفه، استفراغ، سفتی گردن و یا تب بالاتر از ۳۸.۹ درجه‌ی سانتی‌گراد.

 

آبله‌مُرغان، یک بیماری عفونی خفیف و بسیار واگیردار

کدام افراد در معرض خطر ابتلا به عوارض ناشی از آبله مرغان هستند

ـ نوزادان تازه به دنیا آمده که مادران آن‌ها هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند

ـ زنان باردار که تا به حال به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند

ـ افرادی که سیگار می‌کشند

ـ افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها توسط داروهای شیمیایی مانند شیمی درمانی یا بیماری‌هایی مانند سرطان یا ایدز ضعیف شده است

ـ افرادی که داروهای استروئیدی جهت درمان بیماری مانند آسم مصرف می‌کنند.

چگونه متوجه شویم که آبله مرغان گرفته‌ایم

پزشک و یا پرستار تنها با نگاه کردن و پرسیدن چند سوال می‌تواند آبله مرغان را تشخیص دهد و نیاز به هیچ گونه آزمایشی نیست. در موارد نادر ممکن است آبله مرغان با جای نیش گال و یا سایر حشرات دیگر اشتباه شود. بنابراین آبله مرغان اغلب بر اساس علائم بالینی و معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود. ممکن است در برخی موارد آزمایش‌هایی برای تأیید تشخیص یا رد سایر بیماری‌ها انجام شود.

دوره‌ی بیماری آبله مرغان بین ۵ تا ۱۰ روز است، اما به دلیل وجود ضایعات خارش‌دار طولانی‌تر به نظر می‌رسد، خوشبختانه جهت درمان آبله مرغان می‌توان اقداماتی را در خانه انجام داد تا زمانی که دوره‌ی بیماری طی شود و بدن بهبود یابد.

باید و نبایدهای آبله مرغان

در حالی که هیچ درمانی برای آبله مرغان وجود ندارد، عفونت را می‌توان با اقدامات زیر مدیریت کرد:

ـ استفاده از استامینوفن برای بهبود درد: در صورت تب بالا و یا هرگونه درد به علت آبله مرغان در فرد و بچه‌ها می‌توان از استامینوفن استفاده کرد و همچنین موجب بهبود دردهای به وجود آمده در اثر ضایعات بر روی پوست و دهان می‌شود. مصرف استامینوفن برای همه‌ افراد بی‌خطر است از جمله زنان باردار و کودکان بالای ۲ ماه.

ـ ایبوپروفن: از مصرف مسکن‌های ضدالتهاب مانند بروفن اجتناب کنید، زیرا که باعث بدتر شدن بیماری می‌شود و همچنین مصرف آسپرین در افراد زیر ۱۶ سال ممنوع است و منجر به عارضه‌ سندرم ری می‌شود.

ـ ضایعات را نخارانید: خاراندن ضایعات شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار می‌دهد و همچنین می‌تواند باعث برجای ماندن محل ضایعات شود.

اقدامات زیر به کاهش خارش آبله مرغان کمک می‌کند

به آرامی ضایعات را ماساژ دهید، ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید و از خاراندن بپرهیزید، لباس گشاد و نخی بپوشید، به تنفس بهتر پوست کمک می‌کند، می‌توانید از لوسیون کالامین بر روی ضایعات استفاده کنید،  استفاده از آنتی‌هیستامین مانند دیفن‌هیدرامین به کاهش علائم کمک می‌کند، خود را خنک نگه دارید چراکه گرما و تعریق باعث افزایش خارش می‌شود، بنابراین از یک پارچه‌ خیس بر روی محل‌های خارش می‌توانید استفاده کنید. نوشیدن مقدار زیاد مایعات به بدن جهت خلاص شدن از ویروس کمک می‌کند و آب بدن شما را تامین می‌کند. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین اجتناب کنید مخصوصا اگر در این بیماری دهان نیز درگیر است، از غذاهای سفت و سخت، تند و یا شور بپرهیزید، چون باعث زخم شدن دهان می‌شوند.

 

کلم بروکلی دارای اثرات آنتی هیستامینی است

غذاهای آنتی‌هیستامینی نیز برای مبارزه با بیماری آبله مرغان مفید است. این رژیم غذایی آبله مرغان برای جلوگیری از تولید بیش از حد هیستامین در بدن که منجر به خراشیدن لکه‌ها و در نتیجه عفونت می‌شود ضروری است. غذاهایی مانند کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، اسفناج، پیاز، کیوی، سیب و توت‌فرنگی دارای اثرات آنتی‌هیستامینی هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول