اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مرندی: «سلامت» در حاشیه برنامه ریزی‌ها قرار گرفته است

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اهمیت سلامت در حفظ و بقای یک جامعه، گفت: اکنون شاهد هستیم سلامت در حاشیه برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است و از سیاست‌های کلی سلامت نیز دربسیاری از حوزه‌ها غفلت می‌شود.

مرندی: «سلامت» در حاشیه برنامه ریزی‌ها قرار گرفته است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور به همراه هیأت رئیسه این نهاد علمی فرهنگی با قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به بحث و گفت‌وگو پیرامون مهم‌ترین موضوعات سلامت کشور پرداختند.

در این دیدار که  حسینعلی شهریاری، مسعود پزشکیان، خاتمی از اعضای کمیسیون بهداشت و نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم حضور داشتند، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اهمیت سلامت در حفظ و بقای یک جامعه و بی‌توجهی به این مفهوم بنیادین اظهار تاسف کرده و افزود: اکنون شاهد هستیم سلامت در حاشیه برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است و از سیاست‌های کلی سلامت نیز دربسیاری از حوزه‌ها غفلت می‌شود.

 سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های کلی سلامت از اهم وظایف تمام نهادهای اجرایی کشور است گفت: مهم‌ترین محور این سیاست‌ها "عدالت در سلامت است" که معطوف به رفع مشکلات محرومین و مستضعفین است، اما شاهد هستیم که اهمیت این مفهوم و حوزه عملیاتی مرتبط با آن، که توسعه شبکه بهداشتی درمانی است، متاسفانه مغفول مانده است، و ادغام آموزش پزشکی در خدمات و مراقبت‌های سلامت با نگاه ارتقاء سلامت از جمله مباحثی است که توجه کافی به آن نشده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه به موضوع مهاجرت کادر سلامت به علت مشکلات کنونی پدید آمده برای این قشر پرداخت و بی‌حرمتی به شأن خادمان سلامت و بی‌توجهی به جایگاه و خدمات حرفه‌مندان پزشکی را از عوامل تشدید معضل مهاجرت دانست.

سید حسن امامی رضوی دبیر فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این نشست، با اشاره به نکاتی که در برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت نیازمند بازنگری است، تاکید کرد: این اشکالات لازم است به نحو مناسب با راهکارهای قانونی از طریق شورای محترم نگهبان و یا با ساز و کار عودت به مجلس شورای اسلامی اصلاح شوند.

سید محمدرضا کلانتر معتمدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی نیز در اظهارات خود به اهمیت توجه به تعرفه عادلانه خدمات پزشکی پرداخته و آن را عاملی در جهت حفظ انگیزه خدمت رسانی کادر سلامت دانست، زیرا سختی شغل و طول مدت تحصیل از عوامل متمایز کننده حرفه‌های پزشکی از سایر مشاغل است که اگر به آنها بی‌توجهی شود، می‌تواند در مهاجرت کادر سلامت موثر واقع شود.بحث توزیع منابع بر اساس نیازهای واقعی چه در حوزه سلامت وچه در دیگر حوزه‌ها، از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

 محمدعلی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی در این جلسه، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده گروه‌های علمی ارائه دادند و گوشه‌ای از مستندات حمایت طلبی تدوین شده گروه‌های مختلف را در موضوعات مهم سلامت معرفی کردند. همچنین یک مجلد از تمام مستندات تهیه شده توسط گروه‌های علمی فرهنگستان که در سال ۱۴۰۱ تهیه و برای مسئولان ذیربط ارسال شده بود در ادامه نشست تقدیم قالیباف رئیس مجلس اسلامی شد.

 شهریاری، پزشکیان و خاتمی به عنوان اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این نشست در سخنان خود بر اهمیت اجرای قوانین توسط دولت تاکید کردند و همچنین گفتند؛ مجلس نباید قوانینی را تصویب کند که اجرای آن مسئله آفرین باشد، از جمله در زمینه سقف حقوق پرداختی و پلکانی شدن مالیات در مباحث مربوط به پزشکان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که مصوبات قبلی عامل بروز مشکلاتی شد. همچنین اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بر لزوم ایجاد شرایط مطلوب برای حفظ نیروی انسانی متخصص در کشور تاکید کردند که مانع از افزایش مهاجرت کادر سلامت خواهد شد.

نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست گفت: مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد از نظر آماری پزشکان و اساتید دانشگاه از جمله بالاترین گروه‌های مورد اعتماد مردم در طبقه‌بندی گروه‌های مرجع محسوب می‌شوند. بر این اساس دشمنان نظام این دو گروه را هدف گرفته‌اند تا این اعتماد مردمی به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی سست شود.

 قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود به عنوان جمع‌بندی مطالب مطرح شده در نشست مشترک اعضای هیئت رئیسه فرهنگستان علوم پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تجربه همیشگی من در دوران دفاع مقدس حاکی از این بوده است که کادر سلامت در ارائه خدمات سلامت در همه خطوط جنگ از خط مقدم تا پست امدادها و بیمارستان‌های صحرایی فوق‌العاده خوب عمل می‌کردند و این زحمات در تمام طول جنگ تحمیلی فراموش نخواهد شد، همانگونه که خدمات ارزشمند کادر سلامت در دوران کنونی نیز کاملاً مورد توجه و قدردانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:در حوزه سلامت، ملاک ما، نظرات تخصصی و کارشناسی کمیسیون بهداشت است که در مباحث سلامت صاحب نظرند و بنده به عنوان رئیس مجلس، همواره مدافع نظرات کارشناسی این کمیسیون بوده‌ام و هرگز نظر شخصی خود را مداخله ندادم.

 قالیباف مهمترین مسئله کنونی کشور در حوزه‌های متفاوت از جمله سلامت را مدیریت نامناسب دانست و افزود: کمبود پول و اعتبار نمی‌تواند بهانه‌ای برای توجیه شرایط نامطلوب تلقی شود، لذا اگر برنامه‌ریزی و اجرای امور با مدیریت مناسب صورت گیرد، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

همچنین در این نشست به معضلات پدید آمده در زمینه تامین داروی مورد نیاز نظام سلامت اشاره و عنوان شد: این مسائل به واسطه عدم پرداخت به موقع بیمه‌ها و پرداخت نشدن به‌موقع پول به شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها از سوی دولت پدید آمده است که به‌دنبال آن مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان در صنعت دارویی کشور ایجاد کرده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول