اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

آماری نه چندان خوب از میزان مرگ و میر کودکان دنایی و یک دلیل نامشخص

محمد یزدانپناه رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا در این نشست می‌‌گوید سال ۱۴۰۱ متاسفانه بالاترین مرگ و میر نوزادان را بالاتر از شاخص کشوری داشتیم و علت آن نارس بودن این نوزادان است که تاکنون علت نارس بودن این نوزادان مشخص نشده است.

آماری نه چندان خوب از میزان مرگ و میر کودکان دنایی و یک دلیل نامشخص

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت، جلسه سالانه مجمع سلامت شهرستان دنا در راستای مدیریت همه جانبه و جلب مشارکت مردم در تأمین سلامت عمومی به همت شبکه بهداشت و درمان دنا با حضور فرماندار دنا، بخشدار پاتاوه، موسوی زاده رئیس مرکز سیاست گذاری سلامت دانشگاه و اعضای شورای اداری در سالن شبکه بهداشت و درمان دنا برگزار شد.

محمد یزدانپناه رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا در این نشست گفت: کارهایی برای ارتقا سلامت مردم شهرستان دنا صورت گرفته است کارهای برنامه محور، برنامه سند بیماری‌های غیرواگیر برنامه امنیت غذایی و اسناد ابلاغی از وزارتخانه انجام می گیرد بر اساس اسناد جوانی که مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای دارند.

وی اظهار داشت: شاخص‌های سلامت ما در حول چهار محور است، نوزدان کودکان و مادران باردار، معلولین و موالید، نوزادان کم وزن و بحث سالمندان است که بسیاری از کشورها روی این موضوع خیلی درگیر هستند، بحث خودکشی که آمار خوبی نیست و می‌طلبد متولیان بهداشت و دیگر مسوولان راهکاری برای این مهم پیدا کنند.

یزدانپناه اظهار داشت: بحث شاخص های تغذیه ای در شهرستان به خاطر مسائل اقتصادی مردم خیلی مورد بحث است، میزان مرگ و میر نوزادان کمتر از یکماه را در طول یکسال به نوزادان زنده متولد شده در هر هزار نفر استخراج کردیم که در سال ۹۹ در حدود ۵/۴ در هزار در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵/۸۷ در هزار و در سال ۱۴۰۱در حدود ۱۴/۷ در هزار استخراج کردیم که سال ۱۴۰۱ متاسفانه بالاترین مرگ و میر نوزادان را بالاتر از شاخص کشوری داشتیم و علت آن نارس بودن این نوزادان است که تاکنون علت نارس بودن این نوزادان مشخص نشده است.

یزدانپناه اظهار داشت: میزان مرگ و میر کودکان زیر ۱ سال در سال ۹۹ در حدود ۹/۵ در هزار، در سال ۱۴۰۰ در حدود ۷/۳ در هزار و در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۲/۵ در هزار بوده است، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در ۹۹ در حدود ۱۰/۸ در هزار در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۰/2 در هزار و در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۳/5 در هزار بوده است.

وی عنوان کرد: تمامی کمیته های مرگ و میر نوزادان و کودکان در شهرستان با حضور متخصصان برگزار شده است و تمامی مشکلات و علت ها را استخراج کردیم  و همکاران ما در بهداشت خانواده پای کار هستند تا از این مرگ و میرها جلوگیری کنیم.

یزدانپناه گفت: خوشبختانه مرگ و میر مادران باردار هنگام تولد نوزاد در سه سال اخیر نداشتیم، میزان زاد و ولد در سال ۹۹ در حدود ۱۶/۸دهم در هزار در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۵/2 در هزار و در سال ۱۴۰۱در حدود ۱۴/۵ در هزار است که متاسفانه آمار کاهشی است که در شهرستان دنا می‌طلبد با همکاری سایر دستگاهها این آمار را بالا ببریم.

وی گفت: میزان خودکشی در شهرستان رو به کاهش است که باید آمار حفظ شود، توزیع ویتامین D و قرص آهن به خصوص دربین دانش آموران مدراس دخترانه را برای مدت ۹ ماه شروع کردیم، بسته های مواد غذایی کودکان بضاعت رشدی را شروع کردیم و خانواده های نیازمند را شناسایی کردیم  و ۵۱۴ خانواده شناسایی شده  به مدت ۶ماه برای آن‌ها واریز می شود، شناسایی بیماران دیابتی، قلبی و فشار خون که به قاتل خاموش معروف است در دستور کار شبکه بهداشت و درمان دنا بود که با مشارکت بالایی روبه رو شد و ما هم توانستیم بیمارانی را شناسایی کنیم و تحت درمان قرار دهیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول