اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

معاون رئیس‌جمهور: هوش مصنوعی به‌زودی دنیا را ۲ بلوکه خواهد کرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به این موضوع که هوش مصنوعی به زودی دنیا را به ۲ بلوک صاحبان هوش مصنوعی و کاربران هوش مصنوعی تبدیل خواهد کرد، گفت: هوش مصنوعی برای کشوری کم بازده مثل ایران یک فرصت طلایی خصوصا در حوزه اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود.

معاون رئیس‌جمهور: هوش مصنوعی به‌زودی دنیا را ۲ بلوکه خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با حضور در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با تاکید بر هوش مصنوعی به عنوان یکی از پدیده های نوظهور علم و فناوری گفت: هوش مصنوعی شناخت انسان از محیط پیرامون را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل با بهره جستن از توان جوانان و نخبگان علم، فناوری و تسهیل گری این امر توسط دولت می‌توان به دستاوردهای بهینه و کاربردی در این عرصه دست یافت.

هوش مصنوعی امروزه به فناوری تولید ثروت تبدیل شده است

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: برای ورود هوش مصنوعی به کشور باید فضا را برای شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و مردم باز بگذاریم و بخش دولتی تنها وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را برعهده داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که هوش مصنوعی امروزه از فناوری پشت ویترینی به یک عامل تولید ثروت تبدیل شده است، افزود: در گذشته علم و فناوری بیشتر جنبه فرهنگی داشت اما امروز هم فرهنگ ساز و هم عامل ثروت سازی است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور ادامه داد: فناوری هر چقدر موجب رشد محیط بیرونی انسان شود از درون او را تضعیف می‌کند.

وی اظهار داشت: هوش مصنوعی از حدود ۵۰ سال پیش در فناوری آورده شده است، اما در کمتر از یک دهه گذشته سرعت رشد آن چند برابر بوده و به بلوغی رسیده که می‌تواند خود را طراحی، تولید و تحلیل کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این موضوع که هوش مصنوعی به زودی دنیا را به ۲ بلوک صاحبان هوش مصنوعی و کاربران هوش مصنوعی تبدیل خواهد کرد، گفت: هوش مصنوعی می‌تواند هویت ساز باشد و برای کشوری کم بازده مثل ایران یک فرصت طلایی خصوصا در حوزه اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این مطلب که ۳عنصر داده و اطلاعات، مدل‌های بزرگ نرم و سخت افزار پردازش اطلاعات مهمترین عنصر برای توسعه هوش مصنوعی هستند، بیان کرد: کشور ما امروزه در حوزه تولید علم هوش مصنوعی در بین ۲۰ کشور جهان است. اما در حوزه کاربرد رتبه ۸۰ را داریم و اگر این دو را به هم نزدیک نکنیم تبدیل به تولید کننده علم برای سایر کشورها خواهیم شد.

نخستین مکان برای استفاده و پیشرفت هوش مصنوعی کتابخانه ملّی ایران است

وی افزود: کتابخانه ملّی از نظر داده های دقیق یک منبع وسیع و عمیق است و اگر بتوانیم از آن به خوبی بهره ببریم می‌توانیم در حوزه هوش مصنوعی موفق و تاثیرگزار تمدنی باشیم. بنابراین نخستین مکان برای شروع استفاده و پیشرفت هوش مصنوعی، کتابخانه ملّی ایران است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور ادامه داد: زمانی که از اسناد حرفی می‌زنیم، سخن از هویت یک کشور است که هر خط آن از نظر محتوا قابل تامل است، البته داده وسیعی از اطلاعات در وب وجود دارد با این تفاوت که عمق آن‌ها کم است. از همین رو شروع این پیشرفت از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و اهمیّت این موضوع توجه به این مهم است که اگر بتوانیم این داده‌ها را با کمک فناوری هوش مصنوعی در دسترس قرار دهیم، می‌توانیم اثرگذاری تمدنی داشته باشیم. حوزه کتابخانه ملّی و سازمان اسناد خیلی فراتر از یک دستگاه معمول سنتی می‌تواند در آینده نقش‌آفرینی کند.

وی با طرح این پرسش که طرح پیشرفت هوش مصنوعی در کتابخانه ملّی را چه کسانی باید انجام دهند، اظهار کرد: دولتی‌ها هزار وظیفه سازمان و مشغله دارند چه کسی باید این فعالیت‌ها را پیش ببرد؟ اگر ۱۰۰ سال دیگر بنشینید و بودجه‌های کلان دریافت کنید، دستگاه دولتی نمی‌تواند بحث هوش مصنوعی را پیش ببرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در ادامه صحبت های خود به ضروت تسعیل گری دستگاه های دولتی در بحث هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: دستگاه دولتی و آدم‌های دولتی فقط می‌توانند بحث هوش مصنوعی را به‌عنوان تسهیل‌گر پیش ببرند. بنابراین فضا را باید باز کنیم تا مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌توانند انتفاع ببرند و انتفاع برسانند، وارد مبحث هوش مصنوعی شوند.

فیروزآبادی با بیان این مطلب که امروز معادلات قدرت بین‌الملل را علم و فناوری به معنای واقعی، نه تشریفاتی رقم می‌زند، گفت: باید بدانیم، فناوری ویژگی‌هایی دارد، یکی از ویژگی‌ها این است که فناوری، ذاتاً انسان را در برون تقویت و در درون تضیف می‌کند، به‌عنوان مثال، فناوری ماشین از وقتی وارد زندگی بشر شد توانست کارهای بزرگی را رقم بزند اما انسان در درون ضعیف و قوای جسمانی و قدرت عضلانی او را تضیف کرد. این ضعف به‌صورت ژنتیکی در انسان ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه پیشرفت فناوری شبکه‌های اجتماعی انسان را بدون سفر فیزیکی به جهان وصل کرد و انسان‌ها توانستند گروه‌های دوستی درکل جهان پیدا کنند، گفت: این پیشرفت فناوری در دو نسل اخیر انسان را درون‌گراتر و خانواده‌ها را متلاشی کرد. در بحث دارویی نیز فناوری موجب شد انسان بسیار پیشرفت کند، اما سیستم ایمنی انسان امروز نسبت به ۲۰۰ سال قبل بسیار ضعیف شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اظهار کرد: هوش مصنوعی از ۶۰ سال قبل از طریق شبکه‌های عصبی شروع شده و امروزه هوش مصنوعی مولد چند سالی است که به بلوغی رسیده که می‌تواند خودش را تحلیل، تولید و فکر، طراحی و فکر کند.

وی با بیان اینکه امروزه مردم از هوش مصنوعی بیشتر چت جی پی تی را می‌شناسند، عنوان کرد: این شناخت عمومی از هوش مصنوعی است و چت جی پی تی تنها، یک اپلیکیشن از هوش مصنوعی است. به‌زودی در دنیا کمتر از ۵ سال ساختمان، سازمان‌ها، خودروها و هواپیماها می‌توانند با هوش مصنوعی طراحی شوند. هوش مصنوعی به انسان، قدرت فکر در بیرون را می‌دهد، بنابراین منتظر بشری باشید که در سه‌دهه آینده، مغزش کوچکتر می‌شود، این یک تعارف نیست.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: فناوری هوش مصنوعی در بیرون می‌تواند فکر کند و خودش را بزاید. همیشه فناوری یکسری شغل‌ها را تهدید می‌کند، به‌عنوان مثال فناوری ماشین که آمد شغل‌های کارگری را تهدید کرد. فناوری تلفن همراه اپراتورهای تلفن و شغل‌های پایین را تهدید کرد اما اکنون هوش مصنوعی قرار است شغل‌های، مدرن و نزدیک به مغز مانند طراحان، فناوران و دانشمندان را تحت تاثیر قرار بدهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول