اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

۲۰۰ نفر در خوزستان طی ۹ ماه از قصاص رهایی یافتند

پرونده قصاص نفس ۲۰۰ نفر در دادگستری خوزستان طی ۹ ماهه سال جاری با اخذ رضایت از اولیای دم به صلح و سازش ختم شد.

۲۰۰ نفر در خوزستان طی ۹ ماه از قصاص رهایی یافتند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، برقراری صلح و سازش میان طرفین دعوا یکی از راهکار‌های پیشگیری از ادامه اختلافات و برقراری امنیت به‌ویژه در جوامع کوچک است. این موضوع که ریشه در آداب و رسوم فرهنگ اسلامی ایرانی دارد، از دیرباز به روش‌های مختلف در جامعه اجرا شده و مورد استقبال مردم بوده است. دستگاه قضایی کشور نیز با راه‌اندازی تشکل‌ها و پویش‌های متعدد سعی در توسعه این فرهنگ دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه، با اشاره به عوارض اجرای حکم قصاص نفس برای طرفین پرونده و جامعه، گفت: اگر فردی محکوم به قصاص بود و حکم شرع و قانون درباره او اجرا شد، هم برای اطرافیانش عوارض دارد و در روحیه و فکر آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و هم شاکی و اولیای دم عموما به آرامش نمی‌رسند.

وی در این همایش بر ثمرات عفو و گذشت در پرونده‌های قصاص نفس اشاره کرد و افزود: اگر اختلافات و تنازعات با گذشت و صلح منجر به سازش و اصلاح ذات‌البین شود، هم خود شاکی و اولیای دم به آرامش می‌رسند و هم کسی که محکوم بوده همیشه مدیون و ممنون لطف و محبت طرف مقابل خواهد بود و به جای انتقام‌جویی به فکر آن می‌افتد که لطف و محبت او را جبران کند.

این سخنان رئیس قوه قضاییه که در سند تحول و تعالی و برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه نیز مورد تاکید قرار گرفته است، با برگزاری پویش‌های متعدد در مناسبت‌های مختلف، تحقق یافته و متعاقب آن نتایج مثبتی در استان خوزستان داشته است به طوری که استان خوزستان در سال ۱۴۰۲ و در پویش «به عشق امام رئوف می‌بخشم» توانست رتبه اول را در میان سایر استان‌ها کسب کند.

برکات این پویش‌ها به همراه حضور مستمر صلح‌یاران به‌ویژه معتمدین و متنفذین محلی در استان خوزستان که با مدیریت معاونت توسعه حل اختلاف استان و تلاش‌های کارگروه مشترک این شورا با اداره کل زندان‌های استان در حال اجراست، از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به ۲۰۰ فقره صلح و سازش در پرونده‌های قصاص نفس انجامید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۰ فقره بوده، ۳۳۳ درصد پیشرفت داشته است.

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در این مورد گفت: نظام حقوقی اسلام به‌رغم پذیرش حق قصاص در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص، بر عفو و گذشت نیز تاکید کرده است و آن را بر اجرای قصاص و انتقام از قاتل مقدم دانسته است که نشان از رأفت دین اسلام و اهمیت جان انسان‌ها دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز نهاد‌های متعددی به صورت رسمی و غیررسمی در کشور فعالیت می‌کنند تا بتوانند با اخذ رضایت از خانواده مقتولین، به نجات بزهکارانی که با گذراندن دوران محکومیت عمومی خود و پشیمانی از کرده خویش، می‌توانند زندگی دوباره‌ای داشته باشند، کمک کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: یکی از این نهاد‌ها شورا‌های حل اختلاف هستند که با کمک صلح‌یاران، معتمدین، شیوخ و بزرگان طوایف نقش موثر و قابل توجهی در گرفتن رضایت اولیای دم دارند.

وی ادامه داد: کارگروه مشترک اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی از دیگر نهاد‌های فعال در این زمینه است که با شناسایی محکومانی که در سال‌های پایانی دوران محکومیت عمومی خود قرار دارند، تلاش می‌کنند تا با فراهم کردن زمینه اخذ رضایت از شکات، به عفو آنان کمک کنند.

دهقانی تصریح کرد: خداوند در سوره مائده، عفو و گذشت حتی از قصاص را موجب کفاره گناهان شخص و یکی از راه‌های پاک کردن گناهان می‌داند. یعنی کسی که از حق قصاص خویش می‌گذرد، می‌تواند امیدوار باشد که خداوند گناهان وی را به این عمل تکفیر کرده و از آن در می‌گذرد.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: راه‌اندازی پویش‌های صلح و سازش در سال‌های اخیر، نتایج موثری در این خصوص داشته است. همچنین تاسیس شعب صلح و سازش در زندان‌ها و کارگروه مشترک این اداره با شورای حل اختلاف، نتایج قابل توجهی در بر داشته است که همگی این اقدامات قابل تحسین است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان خوزستان نیز در این مورد گفت: ستاد ملی صبر مخفف سه مفهوم «صلح، بخشایش و رضایت» است که با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی در کنار مرکز توسعه حل اختلاف تشکیل شد و در استان نیز فعالین بسیار پویایی دارد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی با اشاره به آثار معنوی عفو و بخشش در جامعه، ارتقای دانش حقوقی، بهبهود فرهنگ سازش با استفاده از نهاد داوری و میانجی‌گری توسط رسانه‌های جمعی و روحانیون در مجامع عمومی را از ضروریات برشمرد و افزود: انجمن‌های مردم نهاد نیز می‌توانند در این زمینه یاری‌رسان باشند.

وی گفت: مجازات قتل عمد، قصاص است که برگرفته از آیات قرآن از متون شرعی است و اگرچه قرآن کریم مجازات قصاص را برای قتل عمد در نظر گرفته است، اما در عین حال بر گذشت اولیای دم تأکید شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول