اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم امنیت ملی ایران را به بازی بگیرند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی ایران را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی خود با تروریست‌ها در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در کردستان عراق نداریم.

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم امنیت ملی ایران را به بازی بگیرند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۲۷ دی ماه در اجلاس داووس و در گفت‌وگویی با فرید زکریا درباره حمله به مقر موساد در اربیل توسط سپاه گفت: اتفاقی که در اربیل رخ داد موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است و عواملی از موساد رژیم اسرائیل عملیات‌هایی را در داخل ایران انجام دادند و به صراحت اسرائیل مسؤولیت آن را پذیرفت.

* به هر اقدام اسرائیل با قدرت پاسخ می‌دهیم

وی افزود: ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسرائیل علیه امنیت مردم ما انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد. مقری از موساد در اقلیم کردستان عراق را با موشک‌های نقطه زن هدف قرار دادیم این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست، بلکه اسرائیل دشمن مشترک عراق و ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم، اظهار داشت: اطلاعات نیروهای امنیتی ما درباره مکانی که در کردستان عراق هدف قرار گرفته اطلاعات دقیقی است. عوامل موساد و کارگزارانی که در ناامن کردن ایران دست داشتند و مسؤولیت پذیرفتند هدف اقدام مقابله به مثل ما بوده است.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت که مقامات امنیتی ما با مشاور امنیت ملی عراق در حال بررسی موضوع هستند. اطلاعات دقیق ما تأیید می‌کند که نقطه هدف قرار گرفته مربوط به موساد بوده و خطایی از طرف ایران رخ نداده است.

وی همچنین افزود: در مورد اقدامی که در عراق انجام شده ما یک موافقتنامه امنیتی داریم که این موافقتنامه دولت و مقامات محلی کردستان عراق را متعهد می‌کند به اینکه امنیت مرزهای ما را حفظ کنند و در چارچوب دفاع مشروع در مقابل سوءاستفاده اسرائیل از اقلیم کردستان عراق علیه امنیت ملی ایران است.

* هیچ یک از اتباع پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبوده‌اند

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان درباره پاکستان هم گفت: هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبوده‌اند. گروهی موسوم به جیش العدل که یک گروه تروریستی ایرانی است و در بخش هایی از مناطق پاکستان در استان بلوچستان پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بارها درباره آن با مقامات عالیرتبه نظامی، امنیتی و سیاسی پاکستان گفت‌‌وگو کردیم، عملیات‌هایی را در روزهای گذشته در ایران انجام دادند از جمله در پاسگاه راسک و نیروهای انتظامی ما را به شهادت رساندند. پاسخ ما روی تروریست‌های ایرانی در داخل خاک پاکستان است.

وزیر خارجه افزود: قبل از این گفت‌وگو با همتایم وزیر خارجه پاکستان در این باره گفت‌وگو کردم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و همچنین به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم، تصریح کرد: اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

وزیر خارجه بیان کرد: اقدامی که انجام دادیم در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه است. امنیت عراق و پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

*  آمریکا دو خطای راهبردی مرتکب شد

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال فرید زکریا با بیان اینکه با شما موافقم که در منطقه غرب آسیا امروز شاهد توسعه بحران و تنش هستیم، اظهار داشت: اما ریشه آن به هفتم اکتبر برنمی‌گردد. حماس یک گروه فلسطینی آزادیبخش است که در مقابل اشغالگر برای آزادی کشور فلسطین عملیاتی را انجام داده است. البته ما کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان را در هیچ جای دنیا نمی‌پذیریم ولی ریشه در هفت اکتبر نیست ریشه در ۷۵ سال پیش و اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل است.

وی ادامه داد: ما از آغاز نسل‌کشی اسرائیل در غزه پس از عملیات هفت اکتبر هشدار دادیم که اگر جنگ و نسل کشی در غزه و جنایات جنگی علیه غزه و کرانه باختری متوقف نشود، دامنه جنگ گسترش می‌یابد. این به دلیل نقش ایران در گسترش دامنه جنگ نبود، به دلیل درک درست ایران از شرایط منطقه بود.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در نتیجه جبهه‌هایی از کشورهایی که به آن اشاره کردید در حمایت از غزه باز شد. آمریکا دو خطای راهبردی مرتکب شد، خطای اول اینکه با تمام توان در کنار جنگ و نسل کشی علیه غزه رژیم اسرائیل را همراهی کرد و این همراهی تا این لحظه ادامه دارد.

وی درباره خطای دوم اظهار داشت: خطای دوم این بود که درگیری را به دریای سرخ و روی یمن کشید و شروع کننده کشتن سرنشینان قایق‌های یمنی بود. امنیت کشتیرانی و امنیت دریانوردی مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است و یمن هم بر این موضوع باور دارد ولی امنیت دریای سرخ امروز به تحولات در غزه گره خورده است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: همه ما ضرر و آسیب خواهیم دید اگر نسل‌کشی و جنایات اسرائیل در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عملیاتی که در ۲۴ ساعت گذشته روی پایگاه موساد اسرائیل در اقلیم کردستان عراق و روی جیش العدل گروه تروریستی ایرانی در داخل پاکستان انجام شد ارتباطی با وضعیت در غزه ندارد. 

* راه‌حل نظامی نیست

وی با بیان اینکه ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم، افزود: حماس یک جریان آزادیبخش فلسطینی در مقابل اشغال اسرائیل است. نمی‌توانیم تاریخ را پاک کنیم. ۷۵ سال اشغال فلسطین یک واقعیت است. فلسطینی‌ها انسان هستند و حقوقشان باید تامین شود حتی آنچه را که قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد حقوق فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی به آن اشاره دارد از سوی اسرائیل نادیده گرفته شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: براساس حقوق بین‌الملل وقتی یک جنگی در می‌گیرد دو قاعده مهم تفکیک و تناسب باید رعایت شود. مقامات رژیم اسرائیل مدعی هستند در عملیات هفت اکتبر ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شده‌اند، در عملیات انتقام جویانه اسرائیلی اولا اصل تفکیک رعایت نشد و دنیا شاهد بود که بیش از ۱۶ هزار نوزاد و کودک فلسطینی کشته شدند. زنان کشته شدند تا امروز ۲۴ هزار فلسطینی کشته شده‌اند. اصل تناسب هم رعایت نشد اگر ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند آیا در عملیات متقابل ۲۴ هزار فلسطینی باید کشته شوند؟ ۱۰ برابر؟ چرا این اقدام اسرائیل تروریستی دیده نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه اسرائیل یک رژیم آپارتاید و اشغالگر است، اظهار داشت: حماس یک جریان آزادیبخش است. ما از کشتن غیرنظامیان، زنان و کودکان در هیچ جای دنیا حمایت نمی‌کنیم ولی راه‌حل نظامی نیست و راه‌حل در تامین حقوق فلسطینی‌هاست.

* ورود آمریکا و ناامن سازی دریای سرخ به نفع توافق صلح یمن و عربستان نخواهد بود

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت‌وگویش با فرید زکریا بیان کرد: ما بر امنیت دریانوردی و کشتیرانی تأکید داریم. تجارت ما و صادرات نفت ایران از طریق دریا انجام می‌شود ولذا امنیت دریای سرخ، امنیت خلیج فارس و دریای عمان مورد تأکید ماست و از آن سود می‌بریم.

وی با بیان اینکه اخباری داریم که این روزها یمن و عربستان سعودی به یک توافق صلح نهایی نزدیک شده‌اند، افزود: معتقدیم ورود آمریکا و ناامن سازی دریای سرخ به نفع این توافق مهم منطقه‌ای نخواهد بود. همه ما از امنیت کشتیرانی و دریانوردی سود خواهیم برد. یمنی‌ها هم بر این باورند. آنچه اتفاق افتاده مربوط به جنگ و نسل کشی در غزه و حمایت یمن از فلسطین و غزه است.

وزیر خارجه ادامه داد: توقف نسل‌کشی در غزه ما را به توقف حملات و بحران‌های دیگر در منطقه خواهد رساند.

*  هر لحظه امکان افزایش شدت جنگ وجود دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که آیا حزب‌الله لبنان در جنگ ورود می‌کند، گفت: من در ۱۰۰ روز گذشته دو بار با آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ملاقات داشتم. ۴۸ ساعت قبل از آتش‌بس انسانی موقت در غزه در ملاقات با وی از او پرسیدم که اگر حملات اسرائیل علیه غزه متوقف شود آیا حملات حزب‌الله متوقف خواهد شد؟ او گفت بله ما برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین عملیات نظامی می‌کنیم و در صورت توقف ما نیز متوقف خواهیم شد.

وی گفت: جهان شاهد بود در حدود ۶ روز آتش‌بس یک گلوله از سمت حزب‌الله شلیک نشد و حزب الله متعهد ماند. البته یک اتفاق جدید در روزهای گذشته رخ داد. از سال ۲۰۰۶ در یک توافق نانوشته پایتخت‌ها در تل‌آویو و بیروت مورد هدف قرار نمی‌گرفت. اسرائیل که در غزه هیچ دستاوردی جز کشتن زنان و کودکان و غیرنظامیان نداشت جبهه نبرد و ترور را به خارج از غزه کشاند و در بیروت یکی از رهبران حماس را ترور کرد. حملات نظامی اسرائیل به پایتخت لبنان شرایط جدیدی را ایجاد کرده است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: طبعا توقف نسل‌کشی در غزه می‌تواند به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های رژیم اسرائیل بشود. اما فراموش نکنید امروز لبنان درگیر جنگ هست و امروز در دریای سرخ شاهد جنگ هستیم و امروز شاهد نسل‌کشی و شدت جنگ و گرسنه نگهداشتن مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری هستیم. این یعنی جنگ ادامه دارد و هر لحظه امکان افزایش شدت جنگ وجود دارد.

به گزارش فارس، این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با بیان اینکه نتانیاهو باید بفهمد که جنگ راه‌حل نیست و با جنگ حماس نابود نخواهد شد و با جنگ اسرای اسرائیلی آزاد نخواهند شد و افزود: راه‌حل روشن است، توقف جنگ، باز شدن کریدورهای انسانی و متوقف کردن کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه به سمت صحرای سینای مصر و تبادل اسرا.

* آمریکا نگران اداره غزه پساجنگ

وی اضافه کرد: امروز آمریکا نگران اداره غزه پساجنگ است. برای اداره غزه پساجنگ هم در گفت‌وگوهایی که با رهبران فلسطینی داشتیم، ایده‌هایی مطرح است. دموکراتیک‌ترین ایده توجه به نگاه همه رهبران فلسطینی با همه سلایق و دیدگاه‌ها و برگزاری یک رفراندوم بین فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری است.

وزیر خارجه افزود: طبعا مقاومت در مقابل اشغالگری براساس آنچه ما از فلسطینی‌ها شنیدیم به فعالیت خود ادامه خواهد داد، ولی در خصوص احقاق حقوق فلسطینی‌ها در یک روش دموکراتیک و انتخاباتی، با نظارت سازمان ملل راه‌حل‌‌ها موجود است، اما هنوز نتانیاهو فکر می‌کند راه‌حل در جنگ است و او به آمریکا اتکا دارد. همه رهبران در منطقه ما باور دارند که اگر امروز جنگ متوقف شود ۱۰ دقیقه بعد نتانیاهو قادر به ادامه جنگ بدون حمایت آمریکا نخواهد بود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما راه‌حل سیاسی را در مرکز تحولات موجود منطقه مورد توجه قرار داده‌ایم و جنگ را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی راه‌حل نمی‌دانیم.

* همچنان تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از کانال‌های دیپلماتیک وجود دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت‌وگویش با فرید زکریا درباره مذاکرات وین عنوان کرد: ما در دولت آقای رئیسی و در دولت فعلی ایران گفت‌وگوهایی را با طرف‌های اروپایی و همچنین گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را با آمریکا آغاز کردیم و در نهایت این گفت‌وگوها با یک ابتکار عمل سلطان عمان مواجه شد.

وی افزود: هدف این گفت‌وگوهای غیرمستقیم و تلاش سلطان عمان نزدیک کردن دیدگاه‌ها و بازگشت همه طرف ها به برجام است. همچنان از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام برگردند، استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه همچنان تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از کانال‌های دیپلماتیک وجود دارد، گفت: تحریم‌هایی که روی ایران اعمال شده یکجانبه و غیرقانونی است و ما در چارچوب حقوق بین الملل حق طبیعی خود می‌دانیم که نسبت به صادرات نفت و انرژی اقدام کنیم. آمریکا ارباب دنیا و کدخدای دنیا نیست که بخواهد در مورد دیگر کشورها تصمیم بگیرد. ما از حقوق خود دفاع و نسبت به صادرات نفت خود در چارچوب حقوق بین‌الملل اقدام می‌کنیم.

* هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اوکراین بار دیگر گفت که ما هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. کمتر از ۱۱ ماه پیش در توافقی که با وزیر خارجه اوکراین داشتم به او گفتم اگر پهپاد و یا سلاح ایرانی در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته لطفا مدارک آن را به ما ارائه دهید، ما توافق کردیم تیمی از نظامیان عالیرتبه ایران و اوکراین در مسقط پایتخت عمان با هم دیدار و چند ساعت بحث کردند. تیم اوکراینی ادله‌ای برای اثبات این ادعا نداشت و گفت ما به کی‌یف می‌رویم و اسناد را مجددا در جلسه بعدی به شما ارائه خواهیم داد. بارها با طرف اوکراینی پیگیری کردیم و سندی به ما ارائه نشد.

وزیر خارجه ادامه داد: ما به کشورهای مختلفی در قالب همکاری‌های دفاعی پهپاد ایرانی را واگذار کردیم. اینکه کشوری از نمونه پهپاد ایرانی کپی کند این مسؤولیتش به ما برنمی‌گردد، اما حتی در آن مورد هم هنوز اوکراین سندی را به ما ارائه نداده است.

امیرعبداللهیان خطاب به فرید زکریا گفت: ما همانطور که در غزه و افغانستان و عراق و سوریه کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان را نادرست می‌دانیم، جنگ و کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان را در اوکراین محکوم می‌کنیم و معتقدیم راه‌حل در جنگ نیست. لذا بارها از روسیه که رابطه قوی در عرصه‌های مختلف با این کشور داریم سؤال کردیم که آیا در چارچوب همکاری‌های دفاعی که با هم داریم سلاح ایرانی از طرف شما در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته، پاسخ مکرر مقامات روسیه این است که ما از هیچ سلاح ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: تا الان هم اوکراین در فضای رسانه‌ای ادعا کرده که پهپادهای ایرانی اما حتی یک سند را در اختیار ما قرار نداده‌اند. حتی من بیش از سه بار از جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستم که در ارتباطاتی که دارند طرف اوکراینی را تشویق کنند که اگر سندی هست در اختیار ما قرار بدهد. چنین چیزی یک اتهام بی اساس است. جنگ راه‌حل نیست نه در اوکراین و نه در غزه.

* جمهوری اسلامی ایران منزوی نیست

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت‌وگویش با فرید زکریا بیان اینکه ما اسرائیل را به رسمیت نشناختیم، اظهار داشت: اسرائیل یک قدرت اشغالگر است. اینکه ۷۵ سال فلسطین در اشغال است، حقی برای اسرائیل ایجاد نمی‌کند. کما اینکه دهه‌ها الجزایر در اشغال یک کشور بود اما اشغال طولانی الجزایر بالاخره به پایان رسید.

وی گفت: اینکه کشورهای منطقه در تعامل خارجی خودشان چه تصمیمی بگیرند به خودشان و سیاست خارجی آنها برمی‌گردد. اما ما شاهدیم برخی از کشورهایی که در دوران ترامپ با فشار ترامپ رابطه خود را با اسرائیل عادی کردند، نه تنها سودی نبردند بلکه با مشکلات بیشتری مواجه شدند. 

وزیر خارجه افزود: امروز اسرائیل در شدیدترین وضعیت انزوا در منطقه قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران منزوی نیست. جمهوری اسلامی ایران بخش مثبت و سازنده تحولات در منطقه است. برای ما امنیت و توسعه و پیشرفت منطقه مهم است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما در دولت خود سیاست همکاری فزاینده و سازنده با منطقه و همه بخش‌های جهان و با همسایگان را مورد توجه قرار دادیم. گفت‌وگو و پیشرفت مناسبات با همه طرف‌ها از جمله طرف‌های غربی مورد توجه دولت ماست.

وی ادامه داد: اقدام مبتنی بر احترام متقابل از سوی دولت آمریکا را با اقدام متقابل و احترام متقابل پاسخ خواهیم داد. مشکلی که الان وجود دارد این است که بالاخره ما در سال ۲۰۱۵ به توافقی با آمریکا رسیدیم. برجام تعهداتی را برای همه طرف ها مورد تأکید قرار داد. آن توافق در شورای امنیت به یک قطعنامه رسمی و شناخته شده منجر شد. آمریکا بدعهدی کرد. برای ما آمریکاست، تفاوتی بین ترامپ، اوباما و بایدن قائل نیستیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: وقتی که توافق هسته‌ای به مرحله نهایی رسید از زمان رئیس جمهور اوباما نقض آن شروع شد و بدترین تصمیم را ترامپ گرفت با این حال ما در دولت خود اعلام آمادگی کردیم برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات در برجام اما آمریکا بدعهدی کرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما در دولت خود توافقاتی با آمریکا کردیم و اکنون نیز آثاری از آن بدعهدی‌ها را در بخش‌هایی از توافقات محدودی که در ماه‌های گذشته با آمریکا داشتیم شاهدیم. بدعهدی گویا جزء ثابت سیاست خارجی آمریکاست. تفاوتی بین دولت‌ها وجود ندارد.

* اقدامات غیردوستانه آمریکا را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت

وی با بیان اینکه اما ما تعهد آمریکا به توافق را با تعهد متقابل پاسخ خواهیم داد، افزود: احترام متقابل را با همان ادبیات و زبان پاسخ خواهیم داد، اما رفتار غیرسازنده آمریکا اقدامات غیردوستانه آمریکا را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت. به نفع صلح و امنیت در جهان است که آمریکا رویکرد خود را جنگ و تقابل به سمت صلح و امنیت پایدار تغییر دهد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت‌وگو با فرید زکریا با ذکر این نکته که ما همواره بخش مثبت تحولات منطقه هستیم، اظهار داشت: در سال‌های گذشته برای مبارزه با داعش در عراق، سوریه و منطقه بهترین مستشاران نظامی ما به شهادت رسیدند. امنیت منطقه، امنیت جمهوری اسلامی ایران است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول