اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

بهترین موضوعی که باید بین ایران و پاکستان تقویت شود دیپلماسی علمی است

مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال پاکستان بهترین مبحثی که باید بین دو کشور ایران و پاکستان تقویت شود را دیپلماسی علمی دانست و گفت: اشتراکات فرهنگی و دینی بین دو کشور ایران و جمهوری پاکستان زمینه‌ساز علاقه بین مردم دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان شده است.

بهترین موضوعی که باید بین ایران و پاکستان تقویت شود دیپلماسی علمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد رفیق طاهر مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال پاکستان روز گذشته در اولین نشست از سلسله نشست های موضوعات علمی و فرهنگی میان ایران و پاکستان با موضوع فرصت ها و ظرفیت ها که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، گفت: خوشحالم که دانشگاه ادیان مذاهب برای دیپلماسی علمی زمینه چینی کرده است ، من این احساس را دارم بهترین مبحثی که باید بین دو کشور تقویت شود دیپلماسی علمی است .

مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال تصریح کرد: اشتراکات فرهنگی و دینی بین دو کشور ایران و جمهوری پاکستان زمینه‌ساز علاقه بین مردم دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان شده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از دانشجویان پاکستانی خاطرات خوبی از حضور و سخنرانی اساتید ایرانی در دانشگاه‌های پاکستانی در ذهن دارند، این پیام مثبتی بر ادامه فعالیت های ما می‌تواند باشد .

* راه‌اندازی کلاس زبان فارسی در دانشگاه علامه اقبال پاکستان

رییس دانشگاه قم نیز در ادامه گفت: طبق توافقات انجام شده ۲ کلاس درس آموزش زبان اردو و فارسی در دانشگاه قم و دانشگاه علامه اقبال پاکستان راه‌اندازی خواهد شد.

حجت السلام و المسلمین شریفی در ادامه اظهار کرد :جهت ارتقای علمی و فناوری بین ۲ کشور ایران و پاکستان، باید تعامل و تبادلات بین دانشگاه‌های ۲ کشور تقویت شود که در این بین دانشگاه قم در ورود به فناوری‌های جدید ظرفیت بسیار بالایی دارد.

* برگزاری نشست دوم در پاکستان

حامد شاه رفعتی مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این نشست گفت :  در این نشست پنج دانشگاه جمهوری اسلامی ایران به نام های  ، دانشگاه بین المللی قم ، دانشگاه حکیم سبزواری ، دانشگاه بوعلی سینا همدان ، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه ادیان و مذاهب استان قم و پنج دانشگاه بزرگ جمهوری پاکستان به نام های دانشگاه قاعد اعظم ، دانشگاه پنجاب ، دانشگاه علامه اقبال ،دانشگاه تعلیم و تربیت لاهور و دانشگاه جی سی به همراه رئیس فرهنگستان لاهور اعلام آمادگی کردند تا دبیرخانه گفت‌وگوهای میان علمی و فرهنگی ایران و پاکستان تاسیس نمایند .

وی افزود: دبیر خانه به صورت سالانه نشست های علمی و تخصصی برگزار خواهد کرد تا به بحران ها و مسائل و چالش های پیش روی دو کشور و منطقه همراه با ارائه راهکار های متفاوت حل و فصل نماید .

شاه رفعتی در ادامه گفت: دبیرخانه می‌تواند برای آیندگان و دانشگاهیان و مردم دو کشور فضای همکاری و توسعه را رونق بخشد .

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که دانشگاهیان و دانشگاه ها میتوانند نقش راهبردی میان حل مناسبات بین المللی داشته باشند ، کشور پاکستان از جهات متعدد دارای اهمیت برای ایران است که در سالهای قبل کم توجهی و غفلت شده است .

وی افزود: اکنون هم وزارت علوم ایران و پاکستان مصمم هستند تا خلا های همکاری ما بین دو کشور تکمیل شود و با در دست داشتن دستان یکدیگر مسائل مربوط به تروریسم ، خشونت و ... در دو کشور و منطقه همراه راه حل های گوناگون کنترل کنند ، این میتواند عمل مثبتی در جهت توسعه و پیشرفت هر دو ملت باشد .

شاه رفعتی افزود:  این نشست که اولین آن در دانشگاه ادیان و مذاهب قم اجرا شد، مقرر گردید سال آینده در یکی از دانشگاه پاکستان برگزار شود و به همین منوال یکسال در ایران و یک سال در پاکستان میباشد .

سپس روئسای سایر دانشگاه های ایران و پاکستان ضمن خشنودی از تاسیس دبیر خانه علمی و فرهنگی میان دو کشور به بیان ظرفیت های موجود در دانشگاه های دو کشور پرداختند.

پایان پیام/ 78041/ض

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول