اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

جزئیات رشته‌ها و نحوه تأمین اساتید نخستین شعبه دانشگاه تهران در عراق اعلام شد

رئیس دانشگاه تهران از برگزاری جشن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳ خبر داد و از اعضای شورای دانشگاه شامل روسای دانشکدگان، دانشکده‌ها، پردیس‌ها و مراکز و موسسات وابسته به دانشگاه تهران خواست تا ایده‌ها و نظرات خود را برای مشارکت در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشن ارائه کنند.

جزئیات رشته‌ها و نحوه تأمین اساتید نخستین شعبه دانشگاه تهران در عراق اعلام شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست ماهانه شورای دانشگاه که در تالار شهید سلیمانی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، با اعلام خبر جشن ۹۰ سالگی و با اشاره به قدمت ۱۷۰۰ ساله دانشگاه جندی شاپور، گفت: یونسکو، دانشگاه جندی شاپور را به عنوان قدیمی‌ترین نهاد آموزش عالی در دنیا معرفی کرده است و ما جشن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران را به عنوان نماد آموزش عالی ایران می‌توانیم با عنوان هزار و هفتصد و نودمین سال تاسیس آموزش عالی در ایران جشن بگیریم. 

* برجسته‌ترین دانشگاه تهرانی‌ها از سراسر دنیا برای شرکت در جشن ۹۰ سالگی دعوت می‌شوند 

مقیمی با بیان اینکه جشن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران با حمایت خیرین نیک‌اندیش برگزار خواهد شد، افزود: در تلاش هستیم تا شبکه‌ای از دانشگاه تهرانی‌ها در سراسر دنیا که افراد اثرگذاری هستند، شناسایی شوند و برجسته‌ترین آنها برای شرکت در این جشن دعوت خواهند شد. 

* نصب نمادهای ۹۰ سالگی در نقاط مختلف دانشگاه و شهر تهران 

وی از دعوت خانواده‌های مسئولان دانشگاه تهران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی برای حضور در جشن ۹۰ سالگی دانشگاه خبر داد و گفت: نمادهایی هم برای جشن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران در نقاط مختلف دانشگاه و تهران ایجاد و ثبت خواهیم کرد. 

* ساخت مستند تاریخ دانشگاه تهران به همت شبکه دانشگاه 

رئیس دانشگاه تهران همچنین به آغاز ساخت مستند تاریخ دانشگاه تهران از سوی شبکه اینترنتی دانشگاه برای پخش در جشن ۹۰ سالگی اشاره کرد و گفت: بخشی از این مستند که مربوط به تاریخ دانشگاه در قبل از انقلاب اسلامی است آماده شده است و بخش بعد از انقلاب اسلامی نیز به زودی آماده خواهد شد و در جشن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران رونمایی می‌شود. 

* جزئیات راه‌اندازی اولین شعبه دانشگاه تهران در عراق 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در بخش بین‌الملل، به سفر اخیر به عراق و امضای قرارداد با طرف عراقی برای ایجاد اولین شعبه دانشگاه تهران در کشور عراق در شهر نجف اشرف اشاره کرد و گفت: بر اساس این قرارداد، یک شرکت هلدینگ بین‌المللی عراقی، یک مجموعه معظم با بیش از ۳۰ هزار مترمربع بنا را با همه امکانات مالی، تجهیزات و تامین هزینه‌های نیروی انسانی در نجف اشرف در اختیار دانشگاه تهران قرار می‌دهد که این اتفاق منطقه‌ای خوبی برای کشورمان خواهد بود. 

* استفاده از ظرفیت استادان مسلط به دو زبان عربی و انگلیسی برای شعبه نجف 

مقیمی افزود: به زودی فراخوانی در دانشگاه تهران داده خواهد شد تا بانک اطلاعاتی استادانی که به زبان عربی مسلط هستند و می‌توانند به زبان انگلیسی هم تدریس کنند، تهیه شود و از ظرفیت این اساتید در اولین شعبه دانشگاه تهران در کشور عراق استفاده شود. 

* تاکید بر اعمال تمام استانداردهای دانشگاه تهران در شعبه عراق 

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: ساختمان اداری و تامین نیروی انسانی و هزینه‌های مدیریت شعبه دانشگاه تهران در نجف اشرف بر عهده طرف عراقی است و بحث‌های علمی و مدیریت علمی مجموعه کاملا بر عهده دانشگاه تهران است و تمام استانداردهای دانشگاه تهران در این مجموعه اعمال می‌شود. حتی در صورتی که استادان عراقی هم برای تدریس در این شعبه معرفی شوند، باید صلاحیت‌های علمی آنها از سوی معاونت آموزشی دانشگاه تهران بررسی و تایید شود تا بتوانند به عنوان مدرس مشغول شوند. 

* نحوه تامین هزینه‌های اقامت و تردد اساتید شعبه نجف 

مقیمی با اعلام اینکه ۲۵ درصد از درآمدهای این مجموعه سهم دانشگاه تهران خواهد بود، خاطرنشان کرد: هزینه‌های حق‌التدریس اساتید و سایر هزینه‌ها مانند اقامت و بلیط تردد بر عهده طرف عراقی خواهد بود. 

* دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایرانی دارای شعبه مستقل در عراق است

وی با بیان اینکه هیچ دانشگاه ایرانی دارای شعبه مستقل در عراق نیست، گفت: هرچند برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای فعالیت در کشور عراق هستند ولی این فعالیت به صورت شعبه مستقل دانشگاه علوم پزشکی نیست بلکه فعالیت مشترک با دانشگاه سبطین دارد. بنابراین دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایرانی است که مجوز فعالیت و ایجاد شعبه مستقل در کشور عراق را خواهد داشت. 

* نحوه مدیریت گروه‌های علمی شعبه عراق دانشگاه تهران 

رئیس دانشگاه تهران همچنین با اشاره به اهمیت مدیریت گروه‌های آموزشی شعبه دانشگاه تهران در عراق، گفت: گروه‌های آموزشی این شعبه توسط گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها در سرزمین اصلی اداره خواهد شد؛ به این ترتیب که گروه‌های علمی دانشکده‌های دانشگاه تهران متولی فعالیت‌های علمی این شعبه خواهند بود. 

* نام اولین رشته‌هایی که در شعبه دانشگاه تهران در نجف فعال می‌شوند 

مقیمی از رشته‌های مدیریت، روانشناسی، حقوق و مدیریت رسانه به عنوان نخستین رشته‌هایی نام برد که در آغاز فعالیت شعبه دانشگاه تهران در نجف فعالیت خواهد کرد و از روسای دانشکده‌ها خواست تا زمینه‌های مورد علاقه و ظرفیت‌های گروه‌های آموزشی را برای فعالیت در این شعبه اعلام کنند. 

* خبر مهم درباره تمدید یکساله مدت خدمت اساتیدی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند 

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر استفاده از ظرفیت علمی استادان با تجربه، گفت: درباره خروجی‌ها و بازنشستگی استادان باید بگویم که ما به بازنشستگی اعضای هیات علمی اعتقادی نداریم، چرا که آنها را سرمایه‌های ارزشمند دانشگاه می‌دانیم. با استفاده از اختیارات رئیس دانشگاه، مدت خدمت اساتیدی که به سن بازنشستگی رسیده بودند ولی دانشکده اعلام کرده بود که استاد دارای توانایی فیزیکی و انگیزه کاری است را به مدت یک سال تمدید کردیم و در صورت نیاز در سال آینده نیز تمدید خواهد شد. تعداد انگشت شماری نیز با اصرار خودشان بازنشسته شدند و حتی برای اطمینان از این امر، شخصا با آنها تماس گرفتم تا به فعالیت خود ادامه دهند، ولی برای تقاضای بازنشستگی خود دلایلی داشتند که مورد پذیرش قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در مقایسه با تمام ادوار مدیریتی دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها دارای کمترین میزان بازنشستگی اساتید است، تصریح کرد: علاوه بر حفظ اساتید پیشکسوت، از طرف دیگر میزان جذب اساتید نخبه جوان، از نرخ بسیار بالایی برخوردار بوده است؛ به گونه‌ای که در دو سال اخیر ۳۳۰ نفر عضو هیات علمی جدید جذب دانشگاه تهران شده اند که از بهترین نخبگان کشور هستند. 

رئیس دانشگاه تهران از هیات جذب دانشکده‌ها خواست تا با حفظ کیفیت و ارزیابی دقیق صلاحیت های علمی متقاضیان، به بررسی پرونده‌های جذب متقاضیان جذب در دانشگاه تهران سرعت بیشتری دهند. 

ارائه گزارش از جذب، تبدیل وضعیت استخدامی، ارتقای مرتبه و انتقال اعضای هیأت علمی از مهر ماه ۱۴۰۰ تا کنون، ارائه گزارش از بازنگری برنامه‌های درسی، ایجاد و اجرای رشته‌ها و گرایش‌های جدید از مهر ماه ۱۴۰۰ تا کنون و گزارش فعالیت‌های مرکز ارزیابی کیفیت و تحول آموزشی دانشگاه تهران از دستورکارهای این نشست شورای دانشگاه بود که از سوی محمود کمره‌ای معاون آموزشی و دیگر مدیران این حوزه ارائه شد و روسای واحدهای دانشگاهی نیز دیدگاه‌های خود را درباره این محورها و سایر امور جاری دانشگاه مطرح کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول