اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

دبیر و داوران بخش فیلم‌های مستند جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشخص شدند

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور احکامی، دبیر و داوران بخش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی این رویداد هنری را معرفی کرد.

دبیر و داوران بخش فیلم‌های مستند جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشخص شدند

به گزارش خبرگزاری فارس، دبیرکل جشنواره شانزدهم با صدور احکامی مجزا محمد حمیدی‌مقدم را به عنوان دبیر و احمد الستی، سیدعلی میرفتاح و مهرداد اسکویی را به عنوان داوران بخش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی این رویداد هنری معرفی کرد.

محمد حمیدی‌مقدم، دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فعالیت‌ در عرصه فیلم‌سازی را از اواخر دهه ۶۰ با حضور در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد و از سال ۱۳۹۸ تاکنون به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی مشغول به فعالیت است. حمیدی مقدم در رویداهای سینمایی گوناگون به عنوان دبیر، داور و عضو هیئت انتخاب، حضور داشته است که ازجمله آنها می‌توان به دبیری پنج دوره جشنواره سینما حقیقت، عضویت در هیئت انتخاب جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، داوری در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مقاومت، فیلم شهر و... اشاره کرد.

احمد الستی، پژوهشگر و مترجم شناخته‌شده کشور دارای مدرک دکتری تخصصی زیبایی‌شناسی سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس است. او به عنوان عضو هیئت علمی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران مشغول به فعالیت بوده و در طول سال‌ها کنشگری موثر در زمینه راهبری پژوهش‌های هنری و سینمایی، به عنوان استاد هنر در دانشگاه‌های گوناگون، تدریس داشته است. الستی ضمن تعلیم و پرورش شاگردان بسیار، کتاب‌ها و مقالات گوناگونی را نیز در زمینه‌های مختلف هنری به‌ویژه سینما ترجمه کرده یا به رشته تحریر درآورده است. این چهره هنری به عنوان داور و استاد کارگاه در دوره‌های مختلف رویدادهایی چون سینماحقیقت، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم رشد و... حضور داشته است.

سیدعلی میرفتاح، روزنامه‌نگار و طراح گرافیک نام‌آشنای کشور، علاوه بر سال‌ها فعالیت‌ مستمر و حرفه‌ای در زمینه نویسندگی و روزنامه‌نگاری، تجربه نگارش چندین فیلمنامه را هم در کارنامه خود به ثبت رسانده است. او به‌عنوان روزنامه‌نگار کار خود را از هفته‌نامه‌ سوره آغاز کرد و علاوه بر سردبیری این هفته‌نامه، سردبیری نشریاتی چون هفته‌نامه‌ نگاه، هفته‌نامه کرگدن، روزنامه‌ روزگار و روزنامه‌ اعتماد را هم عهده‌دار شد. میرفتاح همچنین در زمینه طراحی گرافیک هم تجربیات فراوانی دارد که از جمله آنها می‌توان به طراحی پوستر فیلم‌های: «گاهی به آسمان نگاه کن»، «قدم‌گاه»، « ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»، «کافه ترانزیت» و... اشاره کرد‌.

مهرداد اسکویی، مستندساز و عکاس مطرح کشور، دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران و دارای گواهی درجه یک هنری در زمینه کارگردانی فیلم مستند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بسیاری از آثار ساخته‌شده توسط این هنرمند در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی به نمایش درآمده و موفق به کسب جوایز متعددی نیز شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تندیس جشنواره ایدفا هلند، جایزه بزرگ هیئت داوران از نوزدهمین دوره جشنواره «فول‌فریم» آمریکا، تندیس بهترین فیلم جشنواره هات‌داکس کانادا، تندیس اژدهای طلایی بهترین فیلم جشنواره کراکف لهستان، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره مونیخ آلمان، جایزه بزرگ جشنواره مستند مونترال کانادا، جایزه ویژه جشنواره مدیاویو مجارستان، جایزه بزرگ جشنواره مارماداک ایتالیا، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره ولادرو مکزیک و... اشاره کرد.

بخش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ذیل دو گزینه تدارک دیده شده است. گزینه نخست، شامل بخش رقابتی است که به ارسال، انتخاب، نمایش و داوری فیلم‌های مستند مرتبط با هنر، هنرمند و مفاهیم و مسائل عرصه‌ هنرهای تجسمی  اختصاص دارد. در کنار بخش رقابتی، در این دوره از جشنواره ۱۰ فیلم مهم تاریخ سینمای جهان که با رویکرد هنرهای تجسمی ساخته‌ شده‌اند نیز اکران و جلسات نقد و بررسی آنها برگزار می‌شود که هر جلسه با حضور یک سینماگر و یک هنرمند تجسمی همراه خواهد بود.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مؤسسه فرهنگی هنری صبا و مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد هنری می‌توانند به سایت Fajrtajasomi.ir مراجعه کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول