اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

پایان خوشی که سرمایه گذاری خارجی برای یک واحد تولیدی خراسان‌جنوبی رقم زد

قصه‌های درام تولید در کارزار میادین تولید بسیار است اما مهم این است که سرانجام آن خوش باشد همانند اتفاقی که برای یک واحد تولیدی در خراسان‌جنوبی با همراهی سرمایه گذاران خارجی رقم خورد.

پایان خوشی که سرمایه گذاری خارجی برای یک واحد تولیدی خراسان‌جنوبی رقم زد

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ یل سرمایه گذاری بودن آن هم در برهه حساس و پر تلاطم اقتصادی کاری بس دشوار است که شاید اگر تجربه شکست ها و زمین خوردن ها با همراهی متولیان امر در هم نمی آمیخت شاید هنوز باید پشت میله های سرد زندان به سر می شد تا این که در میدان تولید پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنی.

گاهی که نه، طور حتم شکست ها تجربه ای ست بس گران بها  برای مقاوم شدن در کارزار  تولید آن هم برای این که سرمایه گذارانی را از آن سوی مرزها با خویش همراهی کنی و دوباره دست بر زانوی خویش گیری و قد راست کنی در میدانی که بانک ها با همه قوای سرمایه ای خویش چوب لای چرخ صنعتت گذاشته اند و قفل تعطیلی و رفتن پشت میله ها زندان را برای تو رقم زده اند.

قصه درام این داستان واحد تولیدی خراسان جنوبی نیز حکایت یکی از هزاران واحدهای تولیدی که طی سال های گذشته تورم و کمبود نقدینگی آن را ورشکستگی کشاند و رفتن پشت میله ها زندان، اما پایان خوش آن بعد از پشت سر گذاشتن تجربه تلخ ورشکستگی آن هم با همراهی سرمایه گذارانی ایرانی مقیم آلمان بار دیگر بارقه های امید را در دل سرمایه گذاران این واحد تولید زنده کرد و آن ها را امیدوار به ادامه کار و توسعه آن.

قصه درام واحد تولیدی پارس بتن خوسف و تنها واحد تولیدی فعال در ناحیه صنعتی این شهرستان دم دستی خراسان جنوبی آن طور که محمد یوسفی مدیر آن می گوید از این قرار است.

هرچند شرطش هم برای گفت وگو درج درددل ها و سنگ اندازی های بسیار از سوی برخی از متولیان امر قبل و بعد از تجربه تلخ ورشکستکی  به جرء سازمان سرمایه گذاری خارجی خراسان جنوبی که همیشه و در همه حال با وی و شرکای خارجیش همراه بوده اند و هستند و برخی از مسوولان که با جان و دل زمینه های پلاک موقت خودروهای وارداتی آن ها را فراهم کرده اند.

حال باز می گردیم به شروع داستان و ابتدای قصه درام این واحد تولیدی سرمایه گذاری خارجی در خراسان‌جنوبی.

محمد یوسفی مدیر واحد تولید پارس بتن خوسف

راهی زندان شدن

پارس بتن یکی از شرکت های تولیدی ناحیه صنعتی خوسف است که سال ۸۹ به واسطه مواجه شدن با تورم سرسام آور آن دوران، کم تجربه گی و جوانی با ورشکستگی مواجه شود و همه سرمایه گذاران این واحد تولیدی به واسطه مصادره اموال و املاک و به اجرا گذاشتن وثایق و تضامین ضامنان راهی زندان شدند.

سپس با حکم اعصار  از زندان آزاد شده و برای احیای واحدی تولیدی با یکی از سرمایه گذاران افغانستانی مقیم آلمان وارد مذاکره شده و آن ها رضایت به سرمایه گذاری و احیا این واحد تولیدی دادند. در میان نباید همراهی و همیاری دستگاه قضا را هم برای احیا و بازگشت این واحد تولیدی به چرخه تولید نادیده گرفت.

۱۸ ماه قبل این واحد تولید به چرخه اقتصاد و تولید بازگشت و با ورود واحد بتن و قطعات به چرخه تولید زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر فراهم شد و اکنون نیز پویا و چابک مسیر ترقی را یکی پس از دیگری در حال طی کردن است.

شرکت پارس بتن خوسف

ورشکستگی ۸۰۰ میلیون تومانی

دوباره کمی ابتدا قصه درام تولیدش را به عقب برمی گرداند و از ورشکستگی ۸۰۰ میلیون تومانی اش سخن به میان می آورد که عمده این منابع هم تسهیلات بانکی با کارمزد بسیار بالا بوده که وی را تا آن سوی مرز ورشکستگی کشانده است.

بعلاوه با تعطیلی کارخانه که به واسطه کمبود نقدینگی رخ داد بانک ها نیز همراهی نکرده و هر چه توانستند کمربندهای اجرای قانون را محکم تر از همیشه بستند و با مسدود کردن حساب ضامن ها زمینه رفتن پشت میله های سرد زندان را برای سرمایه گذاران این واحد تولیدی فراهم کردند.

به گفته وی این سرمایه گذار و فعال میدان تولید عمده خسارتی که واحدهای تولیدی در این برهه و قبل از این متحمل شده و می شوند ناشی نحو وصول مطالبات و تسهیلاتی بانکی ست و نظام بانکی را با آن چه در دین و شرع آمده و بنا به گفته مراجع تقلید اسلامی و دینی نمی داند و همین نقیصه بزرگ سبب شده تا سربازان میدان تولید بیش از پیش متضرر شوند و میدان تولید در معرض شکست قرار گیرد.

دوباره باز می گردیم به دوران خوش حال و این که با چه میزان سرمایه گذاری خارجی این واحد تولید دوباره متولد شد و جان گرفت.

شرکت پارس بتن خوسف

ورود سرمایه گذار خارجی 

یوسفی سرمایه گذاری سرمایه گذار خارجی را ۲ میلیون و ۲ هزار یورو اعلام کرد و این که حدود ۶۲۰ هزار یورو ثبت سرمایه آن انجام شده که با این میزان سرمایه گذاری ماشین آلات وارده به صورت موقت کار می کنند. اما امکان ثبت مابقی سرمایه نیز وجود دارد تا زمینه کار بیش از پیش توسعه یابد.

وی قدردان همراهی های سازمان سرمایه گذاری خارجی خراسان جنوبی، دادگستری خوسف برای پا کردن این واحد تولیدی ست و خرسند است از همراهی پلیس راهوار و دیگر کارکنان آن به واسطه رفع مشکلات پلاک و راه اندازی سامانه گذر موقت ماشین آلات وارداتی.

خبر مسرت و امید بخش دیگری که این کارآفرین دارد این است که یکی دیگر از شرکای تجاری خارجی وی قرار است برای احداث بزرگترین واحد تولید شن و ماسه خراسان‌جنوبی یک میلیون یورو سرمایه گذاری کند.

شرکت پارس بتن خوسف

گلایه از برخی متولیان امر

اما گلایه ها هم از برخی متولیان امر به ویژه حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز به واسطه همراهی کردن با وی دارد و بیشتر دلخوریش هم به این واسطه است که باید این اداره کل پشتیبانی واحدهای تولیدی باشد چرا که به تعبیر وی پدر و مادر و بزرگ واحدهای تولیدی این اداره کل است.

گلایه اش هم از این است که وی طی ۲ ماه زمینی برای برای احداث واحد تولیدی و طی ۵۵ روز نیز پروانه بهره برداری آن را دریافت کرد و برای این که نیرویی نگهبان را در این زمینی به کار گیرد اتاقکی به متراژ ۲۱ متر احداث کرد اما اتفاقی که افتاد اداره کل صمت خراسان جنوبی وی را به واسطه احداث این آلونک به تعبیر خودش ۵۳ میلیون تومان جریمه کرد. دلیلش هم این بود که این آلونک بدون مجوز احداث شده است.

جالب اینجاست که هزینه ای که برای این اتاقک شده خیلی کمتر از این است و مهم تر از همه این که شرکت پارس بتن یکی از واحدهای تولیدی پیش رو و تنها واحد فعال ناحیه صنعتی خوسف به حساب می آید.

وی ادامه داد: به جرات می توان گفت که اداره کا صمت خراسان جنوبی هیچ همراهی و همکاری با واحدهای تولیدی برای رفع مشکلاتشان ندارد.

 

مشکل تامین سوخت

همان طور که می دانید این شرکت وارد کننده ماشین آلات خارجی ورود موقت است به همین دلیل نیاز به سوخت آزاد دارد و هرماه ۷ تا ۱۲ هزار لیتر سوخت بسته به فعالیت مجموعه نیاز آن است درخواستش این است که بتواند سوخت آزاد را به راحتی تهیه کند چرا که تامین سوخت این شرکت به طور حتم کمک به مقابله با قاچاق سوخت است اما با ابراز تاسف هیچ همراهی نمی شود.

دیگر مشکل این واحد تولید سند خوردن ورود موقت به دائم ماشین آلات وارداتی که ۵ سال است کار می کنند با این که وزارت صنعت، معدن و تجارت اداره کل صمت خراسان جنوبی را ملزم به حضور در جلسه ای که به این منظور در تهران برگزار شد کرد اما نماینده ای از این اداره کل حضور نیافت.

به گفته وی درد دل و سنگ اندازی ها برای سرمایه گذاران به ویژه خارجی ها بسیار است اما آن چه به جایی نمی رسد همانند همیشه فریاد است.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول